Gå til innhold
Arkivverket

Mangelfull indeksering av kirkebok?


Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Etter å ha brukt mye tid med leting etter en dåp fra 1829 i området Dypvåg-Tromøy, fant jeg den endelig i kirkeboka for Dypvåg. En av grunnene til at dette tok så lang tid, var at Flosta sogn hadde gjemt seg godt bort på side 110-146 i ministerialbok A4 for Dypvåg (1824-1840). Side 7-71 inneholder dåp i hovedsognet, side 72-109 er blanke (dette er vist i scan) og side 110-146 inneholder dåp i Flosta sogn.

 

Såvidt jeg kan se gjelder denne todelingen alle kirkelige handlinger. Hvis dette hadde vært indeksert riktig, burde det vel ha stått Dypvåg/Dypvåg og Dypvåg/Flosta for lenker til to forskjellige innholdssider for disse sognene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt mye tid med leting etter en dåp fra 1829 i området Dypvåg-Tromøy, fant jeg den endelig i kirkeboka for Dypvåg. En av grunnene til at dette tok så lang tid, var at Flosta sogn hadde gjemt seg godt bort på side 110-146 i ministerialbok A4 for Dypvåg (1824-1840). Side 7-71 inneholder dåp i hovedsognet, side 72-109 er blanke (dette er vist i scan) og side 110-146 inneholder dåp i Flosta sogn.

 

Såvidt jeg kan se gjelder denne todelingen alle kirkelige handlinger. Hvis dette hadde vært indeksert riktig, burde det vel ha stått Dypvåg/Dypvåg og Dypvåg/Flosta for lenker til to forskjellige innholdssider for disse sognene?

 

Takk for melding, Knut. Denne kirkeboka ble tidlig skanna og indeksert, på et tidspunkt der det ikke var oppmerksomhet rundt problematikken med sognedelte kirkebøker. Programmet som viser skanna kirkebøker er ikke designet for dette, og vår løsning har siden blitt å publisere de aktuelle kirkebøkene som to eller flere enheter. Det er både fordeler og ulemper ved dette, og i en ny versjon av visningsprogrammet vurderer vi å legge inn sogn som en ekstra indekseringsvariabel, slik at det som i virkeligheten er ei kirkebok, også kan vises som ei kirkebok.

 

Den nye versjonen av visningsprogrammet håper vi å kunne få til i 2012, etter at Digitalarkivet er ferdig omarbeidet. Derfor nøler jeg meg å sognedele denne kirkeboka nå. Inntil videre har jeg lagt inn følgende merknad:

 

Kirkeboka er ført i separate avdelinger for soknene Dypvåg og Flosta. Indekssida gir kun innganger til Dypvåg-avdelingen. For Flosta sokn finnes døpte s. 110-146, vigde s. 269-277, gravlagte s. 314-326 og vaksinerte s. 374-390. Konfirmerte og inn- og utflyttede er ført felles for begge sokn.

 

Merknaden blir synlig for brukerne så snart ukas oppdatering av webserveren er ferdig (onsdag/torsdag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.