Gå til innhold
Arkivverket

Christen Eschildsen, sogneprest til Strøm og til Gausdal


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg står litt fast og trenger hjelp.

 

Med utgangspunkt i to bøker av Finne-Grønn, hhv. "Oluf Arildssøn Gyldensø" lenke og "Familien Abelsted, En gren av Christiania-slegten Leuch" lenke - begge på medlemsområdet på wangensteen.net, sliter jeg med å få plassert Christen Eschildsen og hans nærmeste riktig. Jeg siterer følgende.

 

Fra "Oluf Arildssøn Gyldensø": Maren Arildsdatter Gyldensø. Hun var først gift med Eschild Christensen, borger i Oslo og fornemme Handelsmand, der ikke maa forvexsles med den dr. Eschild Christensen, der i 1586 fik et præbende i Oslo domkirke og kongetienden af Gran paa Hadeland. Han var ganske vist en søn af hr. Christen Eschildsen, sogneprest til Gausdal 1590-1610, og døde 53 år gl. i 1634 i Strøm i Odalen, hvortil han vel var flyttet efter Oslo brand i 1624, og i hvis kirke hans søn og svigerdatter opsatte ham et epithafium i 1668. Efter Eschilds død ægtede Maren Gyldensø Christen Lauritzsen Stub, født 1605, hvem hun bragte Fladeby, hvor begge ægtefeller endnu var bosatte i 1683. Af første ægteskab havde Maren Gyldensø sønnen: Christen Eschildsen (Griis), født omkr. 1625 og død 1693.

 

Fra "Familien Abelsted, En gren av Christiania-slegten Leuch": Selv var Anna Heide, som blev begravet 15/7 1659 i Christiania, av velstandsfolk, idet hendes far var raadmand Peder Johansen Heide fra den lille by av dette navn i Ditmarsken, død 1/10 1623, 43 år gl. som stamfar for den norske slegt Heide, og moren Margrethe Christensdatter, var en datter av sogneprest fra ca. 1565 til Strøm (Odalen) og senere fra ca 1575 til Gausdal hr. Christen Eschildsen, hvis hustru var en søster av handelsmand i Oslo, Helle Bertelsen. Eschildsønnerne og Hellesønnerne tilhørte det gamle Oslos aristokrati og fik en svær efterslegt i det nye Christiania.

 

Opplysningen i 2. bok om at sogneprestens hustru var en søster av Helle Berthelsen, betyr jo at hun var rådmann og borgermester Bertil Hellesen 1580-1640 sin datter.

 

Det som imidlertid er problematisk er det faktum at Finne-Grønn opererer med helt forskjellig datoer når det gjelder sognepresten i Gausdal og Strøm. Han kan ikke ha dødd 53 år gammel i 1634 hvis han var sogneprest fra 1590 (bok 1) eller 1575 (fra bok 2). Som nevnt var det også en annen person ved navn Eschild Christensen og jeg lurer på om opplysningen i bok 1 "døde 53 år gl. i 1634 i Strøm i Odalen, hvortil han vel var flyttet efter Oslo brand i 1624" kanskje heller hører til denne andre personen. Hvorfor skulle en sogneprest i Gausdal eller Strøm bo i Oslo ?

 

Nevnte Margrethe Christensdatter fikk for øvrig en datter, Anna Pedersdatter Heide i 1610, så Margrethe må jo ha vært født senest 1595. Det blir også litt for tidlig mht. alderen på nevnte Bertel Hellesen. Vi må kanskje ytterligere en generasjon Hellesen/Bertelsen tilbake.

 

Det er også i en annen Finne-Grønn bok nevnt noe om sogneprest Christen Eschildsen, nemlig i "Oplysninger om familier i Oslo og det gamle Christiania" del 4, side 244: "Hr. Haakon Mogensen (Gyldenaars) datter Apelone Haakonsdtr. var gift med gaardbruker paa Lunde i Gausdal Niels Christensen, død 1642, en søn av sogneprest til Strøm, senere til Gausdal hr. Christen Eschildsen." Dette skulle vel bety at denne Christen Eschildsen må være født nærmere 1500 og neppe kan være far til Margrethe Christensdatter.

 

Nå er det jo kjent stoff at Finne-Grønn noen ganger tok feil, men hva er riktig her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norsk Prestehistorie lenke (prestekortene), finner jeg Christen Eschildsen nevnt under Gausdal, men ikke under Strøm i Sør-Odal, se vedlagt bilde. Her synes det som om man har vært klar over at opplysningen om at han var prest der 1590-1610 og død i 1634, 53 år gammel var feil for den er overstrøket. Det er beholdt påtegning om at han var der 1611-14 og død i 1617. (Dette kan være to forskjellige Hr. Christen, men neppe sannsynlig).

 

Neste bilde som vedlegges er også fra prestekortene hvor det nevnes at Christen Eschilldzsøn nevnes som spr. i skattemanntall fra 1611.

 

Jeg vedlegger også bilde av Strøm hvor Christen Eschildsen glimrer ved sitt fravær. Her finner jeg imidlertid ovennevnte Margrethe Christensdatters sønn Anders Pedersen Heide sin svigerfar Clemens Christensen. Anders er senere også sogneprest samme sted som en kan se. Neste side (eget bilde) viser at Anders dør i 1733.

 

Jeg tar også med for å komplettere et bilde av notatkort fra samme kilde vedr. Strøm hvor slektsforholdet mellom Heide, Margrethe Christensdatter, Clemens Christophersen samt Holter vises.

 

Jeg er usikker på om disse prestekortene er fullstendige, dvs. om det faktum at de mangler informasjon om at Christen Eschildsen eller en Eschild Christensen har vært på Strøm, er noe bevis på at han ikke var der.

 

Opplysningene ovenfor tyder ellers på at Eschild Christensen som dør i 1634 (f. ca 1581) kan være sønn til sognepresten på Gausdal som dør i 1617, men at Eschild kanskje ikke er prest og at både han og gårdbruker Niels Christensen -1642 er brødre av Margrethe Christensdatter (nevnt f. 1589).

 

Dette fører frem til at hustru til sogneprest Christen Eschildsen -1617 - en Bertelsdatter, må ha vært født senest 1566. Jeg har sett nevnt flere som hennes far: Bertel Hellesen f. 1580 - som må være feil, Bertel Hellesen f. 1525 og Bertel Hellesøn f. 1510, men dessverre ingen av disse to siste med kilde eller annen henvisning. Imidlertid den Helle Bertelsen f. ca 1535 som er borger i Christiania og som har sønnene Hans, Bertel og Niels ha en far som heter Bertel. En logisk slutning er da at denne Bertil må være født ca 1510.

 

Går det an å finne bevis for dette ?

post-639-0-07020800-1323083109_thumb.jpg

post-639-0-40168700-1323083284_thumb.jpg

post-639-0-45730900-1323083405_thumb.jpg

post-639-0-55900300-1323083752_thumb.jpg

post-639-0-45968900-1323083768_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.