Gå til innhold
Arkivverket

Christopher Johan Steckmest Dahl Familie i Norge.


Magnus T.J.Johansen
 Del

Recommended Posts

Hej, Grethe jeg forstår dig meget godt. Problemet er nok at der står ikke noget direkte sted uden bare fra Norway Jan 1855 o.s.v. Og Træet hedder Schneible-Dutt som står for Træet som er på denne Lænken, håber den virker. http://trees.ancestry.com/tree/13789209/person/433706263 Dateret den 09/12/2011.

 

Med venlig hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, Grethe Flood. Det står hos Carsten Schanche hvor Thorkilssen Dampskibsfører kommer ind i billedet. Se efter derhenne hos hans indlægg under 1. side-rækken. MVH. Magnus.!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gift i Oslo 27-2-1926 med Sofie Thorkildssen, f. i Bergen 28-1-1899, datter av dampskibsfører Thorkildssen, f. i Lillesand 28-5-1853, død 30-11-1925, og Bertha E. Pettersen, f. i Vesterålen 4-6-1872. (Her er nevnt 4 barn).

 

Dette fra Carsten Schanche?

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer om Bernhard Steckmest finner du her:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Bernhard_Steckmest

http://snl.no/.nbl_biografi/Paul_Due/utdypning

 

Ida Steckmest (1884-1963) var gift med Olav Skavhaugen (1880-1969) fra Elverum. Her er familien oppført i FT1910:

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036411004872/

 

Her er Ida oppført som født i Kristiania (Oslo) i 1884.

 

Ida er å finne på et skolebilde fra 1893 i Kristiania her:

http://www.oslobilder.no/OMU/OB.F22840?searchstring=%22jenteklasse%22&index=28&page=1&page_index=28&quantity=96&sort=&site=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for opl. og Lænker også. Jeg har nu printet billedet af Ida Steckmest og de andre pigerne ud i Photo-Papir, så nu har jeg ordelig kvalitets billede af dem (hende Ida altså). Der må gås videre fra Cartens opl. om Thorkilssen og ikke fra mit search på Torkilson på Ancestry.com om man skal være akkuratsom mere Lokal kendt i Norge, som I nok er mere end jeg, fra Ejde på Færøerne. Så jeg duer på jeres videre hjælp altså i dette anliggende.

 

MVH. Magnus fra Ejde på Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

NB.!!! Jeg er relateret til dem . Your 12th twice removed hedder det Path (Gangsti eller Slægtsled i Slægtsforskning anliggende.).

 

Har du virkelig bekreftede linjer tilbake til felles aner her? Det må jo være langt tilbake på 14/1500-tallet, hvis det er snakk om 13-menninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er av interesse fra "Studentene fra 1896", utgitt 1946:

 

Sigurd Steckmest. Generalkonsul, f. 8-10-1877 i Christiania, død november 1942 i San Francisco.

 

Nordmanns-Forbundet skrev ved hans død i 1942 om ham i sitt tidsskrift følgende:

 

"Generalkonsul Sigurd Steckmest døde i San Francisco november 1942, 65 år gammel. Han var født i Christiania, blev juridisk kandidat og reiste i 1904 til Shanghai, hvor han med kortere avbrytelser arbeidet i vårt konsulatvesen i 15 år, til slutt som fungerende generalkonsul. I 1920 blev han vicekonsul i Montreal i Canada, og i 1934 blev han forflyttet til San Fransisco, hvor han først var konsul og derefter generalkonsul.

 

Sigurd Steckmest tok sig overalt av de norske interesser på en meget dyktig måte; personlig var han en hyggelig mann som var svært populær blandt sine landsmenn. For Nordmanns-Forbundet var han alltid meget interessert".

 

Steckmest giftet seg i 1929 mwd Henriette Louise Hauff, f. den 8-9-1896 i Oslo, student 1917, datter av Christian og Marie Hauff, Oslo (begge døde). 1 datter, f. 13-9-1930 (elev av The Baldwin School, Bryn Mawr, Pennsylvania). Steckmest far, Bernhard, døde i Oslo 1926, og hans mor Ida (på sin 90de fødselsdag) i 1940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1917, utgitt 1947:

 

Christopher Johan Dahl, agent, Oslo, f. 8-12-1898 i Oslo, sønn av agent Christopher J. Dahl, f. 25-5-1861, død 10-1-1931 og Adolphine Dorothea (Dolly), f. Steckmest, f. 26-6-1872, død 3-2-1946.

 

Gift 1926 med Gerda Louise Vedeler, f. 19-12-1902 i V.Aker, datter av overingeniør Gerdt Vedeler og Helene, f. Lund. (Her er nevnt 1 barn av Gerdas 1. ekteskap og 1 felles barn).

 

Oslo Handelsgymnasium 1916, Oslo, Oslo Handelsgymnasium, høyere avdeling 1917. Bransjeutdannelse (kull) i England 1919-20 og i Belgia og Frankrike 1920-21.

 

Firma Christopher J. Dahl (kull) 1918-19. Utenlandske firmaer (kull & shipping) 1919-21. Christopher J. Dahl 1922, partner fra 1928, eneinnehaver fra 1931. Under krigen 1940-45 kontorsjef i Norsk Brenselimport A/S, Oslo.

 

Tllitsverv: 1940-47, styremedlem i Import-Export Agenters Forening. 1931-40 gruppeformann. - Utmerkelser: Offiser Polonia Restituta fra 1932. - Interesse: Sport, seilas, ski, jakt og fiske. Formann i engelsk litteraturklubb 1940 - styremedlem. 1938-39 formann i Norsk Setterklubb for engelske settere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, igen alle dere så var jeg her igen. Jeg takker så myreligt for jeres Goodwill som I har vist mig ellers var jeg ikke kommet langt. Men mon det være muligt og få og vide hvad Fornavn den Thorkilsen havde eller hed han bare sådan .???

 

MVH. Magnus T.J.Johansen fra Ejde på Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fine grejer Anne-Lise Hansen ,nu satte du faktiskt Prikken over I-et. Store Tak for oplysningen. Edvard Thorkilsen hed han vældigt.!!!

 

MVH. Magnus T.J.Johansen fra Ejde på Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen. Mitt Familie-Træ er nu et Globalt Træ . Dette er Lænken se nedenfor på GenCircles.com

 

http://www.gencircles.com/users/faroesjew/1

 

Så vær så go og se på mitt Træ ,men der mangler Steckmest personerne alligevel ,de kommer nok senere.

MVH. Magnus T.J.Johansen fra Ejde på Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg gikk inn på lenken din for å ta en titt og har kun en liten kommentar. Jeg forstår ikke helt hvorfor du har oversatt visse navn til Engelsk. For eksempel så har Augusta Julie Georgine von Munthe af Morgenstierne (1812-1885) gift med Fredrik Stang (1808-1884) blitt A. Morningstar.

 

Mvh,

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg så godt sige dig hvorfor engelske navne. Forde foreksempel min Forfader Jens Jørgen (På Bornholm Jørgensen) Kruse ,ikke kan bruge bogstaven Ø eller ø men må erstattes med Jurgen eller Jorgen istedenfor ,så Morgenstjerne blev til Morningstar istedenfor , såre enkelt.

 

MVH. Magnus T.J.Johansen fra Ejde på Færøerne.

 

NB.!!! Muligvis står der Lillesand for Thorkildssen og ikke Venstre Moland ,men så må det rettes senere, også. Folketelling 1910 for Bodin herred. Sofie Thorkildssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil man ikke få treff i ditt tre om man søker på Morgenstierne..

 

Blir naturnavn som Stein og Bjørn oversatt på samme måte?

 

Du kan ikke 'oversette' navn på den måten, Magnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nødvendigt ,jeg måtte oversætte de navne, forde der blev ellers en Pudsig Krusedulle istedenfor,forde foreksempel Hebrew har ikki de bogstaver på Europæisk, som foreksempel vi i Norden,( Jeg mener på JewishGen ) eller Skandinavien eller for den slags skyld Nord-Europa.

 

MVH. Magnus T.J.Johansen fra Ejde på Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du f. eks. søker på Familysearch vil du se at de nordiske bokstavene Æ - Ä, Ø - Ö blir til A og O og det er også lurt å søke etter Å med AA .

Ø kan også skrives OE og Ü kan skrives UE.

 

Dette antar jeg de fleste i Norden og tysktalende land forstår og også benytter når en skal tilpasse seg en engelsktalende verden.

 

Forøvrig er det ingen sære nordiske bokstaver i Morgenstierne (eller Munthe), og jeg antar at familier med disse etternavn ikke vil se med blide øyne på at du har 'oversatt' deres aners etternavn til engelsk. For ikke å snakke om de som faktisk heter 'von Munthe af Morgenstierne': http://www.snl.no/von_Munthe_af_Morgenstierne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tænkt over det og kommet til det resultat at jeg vil forandre det igen til Morgenstjerne og muligvis det Engelske i Parantes istedenfor. Det bliver helst på Danskt Sproget med (J) og ikke Morgenstierne på Norsk.

 

MVH. Magnus fra Ejde på Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fornuftig ut.

 

(Det ville være norsk å si 'stjerne' - ikke 'stierne', men dette navnet kommer fra Danmark og skrives slik jeg har skrevet det - med i. Se lenke i #44)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Det høres fornuftig ut.

 

(Det ville være norsk å si 'stjerne' - ikke 'stierne', men dette navnet kommer fra Danmark og skrives slik jeg har skrevet det - med i. Se lenke i #44)

 

Hei

Fant forumet etter å ha søkt etter programmet "Hvem tror du at du er" med Christian Ringes, der Bredo von Munthe af Morgenstierne ble omtalt. Morgenstierne skrives med "i" etter gammel (?) dansk og det er den korrekte stavemåten. Er enig med de som sier at det beste er om det blir stavet slik. Jeg har selv søkt rundt på nettet etter gamle slektninger, og vil ikke finne informasjon om slekten om det står som "Morgenstjerne" eller "Morningstar" :-)

Hilsen Ellen (von Munthe af) Morgenstierne - en ikke-slektsforsker, men likevel slektsgoogler ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.