Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Ingrid Jonsdatter Gulsvik gift med?


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Ifølge opplysninger i Hol VI, side 289, søre Kaupang, var Ingrid Jonsdatter fra Gulsvik gift med Ola Sjugursdson (Syversen) Nos (av Laffransson-ætta), og sønnen deres, min ane, Jon Olsen nedre Reinton - søre Kaupang, nevnes i jordeboka 1641. Jon var 80 år i 1664, så han var vel født rundt 1584, noe som passer bra mht. antatt fødselsår for Ingrid (midt på 1560-tallet). MEN da jeg sjekket andre aner på Sata i Ål, kan jeg lese at Torstein Larsson Sata Noss var gift med Ingrid Jonsdtr. Gulsvik, barn: Åse og Gunnbjørg. "Ved syskenskifte etter Jon Helgesson Gulsvik i 1596 fekk Torsten for kona 12 laupsbol i Haukedalen". Torstein var født ca. 1565, 70 år da han møtte som vitne i oktober 1635, og i 1639 var Torsten Sata over "firsinn tyve" år.

 

Flere slektssider på nettet oppgir at Ingrid Jonsdatter Gulsvik var gift to ganger og oppgir både Ola og Torstein som ektemenn, men da det oppgis at Ola døde rundt 1620 og Torstein levde i 1639, får jeg ikke dette til å stemme.

Er det to Ingrid Jonsdøtre fra Gulsvik i "omløp"? Døde Ola Sjugurdsson før 1596 eller hvor ligger feilen? Må tilstå at jeg er en smule forvirret, for å si det mildt, så håpet er at noen vet mer.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en tekstmelding med bl.a. følgende opplysninger: "Har fra "Hallingslekter" av Botolf Baklien at Torstein Larsen Sata d.e. døde ca. 1601 og at Ola Sigurdson døde før 1624. Var kanskje Torstein d.y. som nevnes i 1639?".

Hvis de opplysningene er korrekt, så var Torstein Larsen Sata den første ektemannen til Ingrid Jonsdatter Gulsvik, samt at Jon Olsen nedre Reinton - søre Kaupang må ha vært 60 i 1664 (og ikke 80). Og hvem var den Torstein Sata som var 70 i 1635.....

Noen som sitter på faciten????

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Nå har jo jeg som sendte deg dette svaret på mobil omsider fått logget meg inn her jeg også, og det kunne vært interessant å vite om du vet

noe mer og har kommet noe videre. Ingri Jonsdatter var halvsøster av min mulige forfar Guttorm Jonsen Gulsvik(ca 1540-ca 1624)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisan - fint å ha deg på forumet igjen! Jeg er nok ikke så veldig mye klokere, men det må ha vært en yngre/annen Torstein Sata det vises til i 1635 og 1639: I Odelsjordboka for Hallingdal 1624 (BB, Dølaminne 1982) er nr. 8 Thorsten Sathouff (Torstein Sata) med 1 pund øvre Sata, 1/2 pund Høgset og 1 ort Sando.

Nr. 73: Ingrj Nass ("min" Ingrid) nevnes som enke 2 gang, med 6 løb Rime, Ål og 6 løb Bierche paa Ringerige.

 

Heller derfor til at Ingrids første mann var Torstein, død ca. 1601, og at Ola var den andre - død før 1624. Min ane, Jon Olsen nedre Reinton/Kaupang kan m.a.o. ikke ha vært 80 år i 1664, som du også påpekte. Hadde vært sabla flott hvis andre vet mer!!!!

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg håper du får flere opplysninger om disse. Jon Helgesen Gulsvik var jo min sannsynlige forfar i sitt 1. ekteskap med Torand Halvorsdatter, men jeg ser også nå Ingrid Jonsdatter

kan være min formor på en annen gren. I sitt første ekteskap med Torstein Larson hadde Ingrid blant annet datteren Gunbjørg Torsteinsdatter, som var gift med Anfinn Thomassen

Rotnheim fra Gol. Han er en av mine sannsynlige forfedre gjennom 2 av sine sønner(jeg har også notert en kandidat Sara Tollefsdatter som mulig mor til disse), me Gunbjørg

kan være deres mor. Gunbjørg Torstensdatter Nos døde etter 1676 har jeg notert. Embrik og Åse har jeg som barn av Torstein og Ingrid også. Når det gjelder Jon Olsen Reinton

så ser jeg at jeg har skrevet fødselsår 1584 eller 1609, men jeg har notert bare den ene av kildene(Folkg og Fortid i Hol bind 6 på side 289 som jeg hadde på fjernlån en gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.