Gå til innhold
Arkivverket

Falch slekten på Tjøtta - igjen.


Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Hei. - Jeg registrerer at det fremdeles hersker uklarhet omkring noen forhold i denne slekten og at stadig flere ant. uriktige anetavler legges ut på nett. --

 

Det forhold jeg nu tenker på, er denne Peder Pedersen, Tjøtta, som var g.m. Pernille Larsdr. og som var foreldre til Berithe Pedersdr., f.c. 1725 og som fikk en u.e. sønn i 1745 m. Jacob William (Andersen) Dass. -

Denne sønnen blev døpt 08.03.1746. og hette Jacob Wilhelm Dass. - Fadderne var M. Sommer (sogneprest), Peder Jacobsen Falch, Peder Pedersen Falch, Margrethe Agersborg og N. (uleselig) Pedersdr. Falch. --

 

Jeg ser nu at det fremdeles hevdes at foreldre til Berithe Pedersdr., var Peder Pedersen Falch og sønn av Peder Jacobsen Falc. Tjøtta og g.m. Pernille Larsdr. -- Hva jeg forstår, var denne Peder Pedersen Falc, g.m. Lucie Smidh og bosatt på Bærøya. --

 

Selv hadde jeg vel kommet frem til at den Peder Pedersen som var g.m. Pernille Larsdr. og far til Beriteh Pedersdr., var bosatt ved Tjøttasjøen og sønn av Peer Klausen, husmann ved Tjøttasjøen. -- Jeg fant da også at både en Peer Peersen og en Pernille Larsdr., begge Tjøttasjøen, var faddere ved en annen dåp i 1747. --

 

Hvordan oppstod så denne myten om at Peder Pedersen ved Tjøttasjøen var en Falch ? - Det har vært fremsatt at Jacob William Dass fikk barn m. sin firmenning og kanskje da opphavet til denne tolkningen ? --

Nu viser det seg jo at Jacob Williams sønn. Jacob Wilhelm, blev g.m. Margrethe Jørgensdr. Hass. - Hun er da datter av Jørgen Jensen Hass, som er sønn av Jens Jørgensen Hass på Søvik, som blev g.m. Margrethe Jacobsdr. Falch, dr. av Fogden Petter Jacobsen Falch. -

Slik sett blev jo Jacob Wilhelm jo gift med sin slektning og kanskje det blev en fir-menning. -- (Enken Margreteh Jacobsdr. Falch, blev g.2.m. Petter Mathisen, vel fra Solfjell på Dønna.) --

 

Som kjent blev denne piken Berithe Pedersdr., Tjøttasjøen, senere gift med Andreas Pedersen fra Leines i Leirfjord, datter-sønn av Lensmann Nils Jensen Leines i hans 1. ekteskap. -- Det er skifte etter Andreas Pedersen i 1768, på Haltøya i Tjøtta. --

 

Jeg håper nu at det er noen som kan hjelpe meg med en avklaring på disse forholdene, slik at det blir riktig "en gang for alle", da jeg synes det er synd at så mange fremdeles strir med dette og at det legges ut anetavler som jeg selv tror er uriktige. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Nu fant jeg i kirkeboken for Alstahaug at Peter (Andersen) Dass og hans bror Jacob Wilhelm Dass, begge var faddere ved en dåp. - Man får vel da formode at det korrekte er at det var Jacob WILHELM som var faren og at hans sønn m. Berithe Pedersdr., var den som blev døpt Jacob William. - Får vel da formode at presten hadde rett. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe feil med kronologien her. Du skriver at Margrethe Jacobsdatter Falch var datter av fogden Petter Jacobsen Falch. Det kan hun jo ikke være, Petter Jacobsen Falchs datter vil jo være en Pettersdatter.

 

Jacob Pettersen Falch på Tjøtta hadde i 1701 sønnene Petter 23, Peder 15 og Jonas 8 år. At denne Peder Jacobsen på 15 år skulle ha rukket å få en sønn Peder som igjen hadde rukket å få datteren Berithe Pedersdatter i 1725, har jeg ingen tro på.

 

Jacob Wilhelm Andersen Dass var forøvrig sin egen firmenning gjennom sine oldemødre hhv. Maren Pettersdatter Falch g. Petter Pettersøn Dass og Margrethe Pettersdatter Falch g. Jesper Hansen (Rickert).

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for korrigeringen. - Margrethe Jacobsdr., f. 1687, var naturligvis datter av Jacob Petersen Falch, f.c 1631, sønn av Fogden Petter Jacobsen Falch. -- Samme Margrethe var da g.1.m. Jens Jørgensen Hass (sønn av Jørgen Hass, Kulstasjøen i Vefsn)- Hun var så g.2.m. Mathias Knutsen fra Solfjell. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S. til forrige innlegg: Det er skifte etter Margrethe Jacobsdr. Falch på Søvik i Alstahaug i 1775. - Enkemann er da Peter Mathisen.--

 

Det fremgår at sønn av Margrethe er Jørgen Jensen (Hass) død. --

 

Det fremgår at datter av avdøde Jørgen er Margrethe Jørgensdr., g.m. Jacob William Dass på Bjørn (Dønna). --

 

Altså må ættegangen være gjennom Margrete Jacobsdr. og ikke gjennom Margrethe Petersdr., som var g.m. Jesper Hansen Richard. --

 

Er vi enige nu ? -- M.v.h. Alv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg jobbet noe med denne grenen av Falch-slekta, men det ser jo, ut fra det du skriver, ut som om Jacob Wilhelm Dass var gift med sin egen firmenning:

Maren Pedersdatter Falch - Petter Petterøn Dass - Anders Pettersøn Dass - Jacob Wilhelm Dass g Margrethe Jørgensdatter Hass

og

Margrethe Pedersdatter Falch - Abel Jespersdatter (Rickert) - Rebecca Lorentzdatter Angell - Jacob Wilhelm Dass g Margrethe Jørgensdatter Hass

og

Jacob Pedersen Falch - Margrethe Jacobsdatter Falch - Jørgen Jensen Hass - Margrethe Jørgensdatter Hass g Jacob Wilhelm Dass

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor denne Jesper Hansen Richard skal med i denne sammenhengen. --

 

Etter min mening må ættegangen være slik:

Fogd Peter Jacobsen Falch. - Hans datter, Maren, f.c. 1629, g.m. Peter Don Dass. - Deres sønn, Hr. Petter Dass, f.c. 1647. - Hans sønn, Hr. Anders Dass, f.c. 1675. - Hans sønn, Jacob William, d. 1749, u.g. - Hans u.e. sønn, Jacob Wilhelm, g.m. sin slektning Margrethe Jørgensdr. fra Søvik.

 

Fogd Peter Jacobsen Falch. - Hans sønn, Jacob Petersen Falch, f.c. 1631. - Hans datter, Margrethe Jacobsdr., f.c. 1687, g.1.m. Jens Jørgensen Hass. - Deres sønn, Jørgen Jensen Hass, d. før 1775. - Hans datter, Margrethe Jørgensdr., g.m. Jacob Wilhelm, bosatt på Bjørn i Dønna.

 

Som det ser ut for meg, har da Dass-lijen fått inn et ætte-legg ekstra. --

 

Det egentlige problemet i dette, er at jeg tror noen har blandet sammen far og sønn og trodd at det var Jacob William som fikk barn med sin slektning (firmenning. ) - Problemet var da åpenbart å gi en forklaring på dette slektskapet, hvilket har medført at denne Peder Pedersen (Peder Peersen) ved Tjøttasjøen , far til Berihe Pedersdr., skulle være av Falch-slekt. -

Som jeg forsøkte å forklare i første innlegg, er det de som mener at denne Peder Pedersen skulle være sønn av Peder Jacobsen, br. på Tjøtta. - Den eneste som jeg da kan se evt. kunne komme i betraktning, er denne Peder Pedersen som blev g.m. Lucie Smidth og bos. på Bærøya. -

 

Som jeg også har vist til, kom jeg frem til at faren til Berithe Pedersdr., som fikk barn m. Jacob William, må være dr. av Peder Peersen, husmann ved Tjøttasjøen og g.m. Pernille Larsdr. - Peder Peersen skulle da også være sønn av Peer Clausen, husm. ved Tjøttasjøen. -

Jeg hadde da håpet at noen kunne dokumentere at min formening var gal, eller bekrefte at min mening var riktig. --

Selv synes jeg det er synd at det legges ut nettsider med denne antagelsen som jeg mener er gal. - Dette medfører da at også etterkommere fra Berihes ekteskap m. Andreas Pedersen, da skulle være av falch - slekt. --

 

P.s. Det er også opplyst at Jacob William fikk enda en u.e. sønn med Berihe Pedersdr. i 1747, døpt Petter Dass. - Han har jeg ikke funnet døpt i Alstahaug, men han skal ha bodd hos Handelsborger Peder Nicolaisen Greger i Rørøen, Vega. (Datter-sønn av Nils Jonsen Greger, g.m. Pernilla Dass.) --

M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.