Gå til innhold
Arkivverket

Johan J Røs(t)berg - Bolsøy og Øksendal, Bilder


Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Johan Johansen Røstberg f. 26. sept. 1850 i Kleive sogn i Bolsøy prestegjeld var lærer i Øksendal på Nordmøre, og gift med Synneve Andreasdatter Mauset, også fra Kleive i Bolsøy i Møre og Romsdal.

Johan emigrerte til USA i 1882, og kona med to barn og svigermor året etter.

 

Etterkommere i USA har en rekke fotografier etter disse to, men har problemer med å finne ut hvem personene på bildene er, med et par unntak. Ett av bildene er merket med navnene på Johan og kona Synneve, men dette er vistnok feil.

 

Jeg har lagt ut bildene her for å se om noen kjenner til personene:

 

Min lenke

 

De bildene som er aktuelle i denne sammenheng starter med "Bilde-" . Bilder merket med -b er baksiden av foregående.

 

Presten på bildet er en kjent misjonsprest, Johan Christian Haslund fra Stavanger som døe på Madagaskar, en mulig slektning av Kaia Georgine Isachsen, men vi vet ikke hvilken forbindelse disse har hatt med Johan Røstberg. Kanskje fra studietid i Stavanger - om han fikk lærerutdannelse der?

 

Alle opplysninger er av interesse siden Røstbergslekten ble inngift i noen av mine fjerne slektningers familier i Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig fått ett svar på DIS sin side, og håper flere tar en kikk på bildene. Som dere ser er de fleste fra Molde/Kristiansund/Sundalen og Ålesund.

 

Fotografi 1-2b.

Edvard Nilsen Fransgjerde f.1866 og Ingeborg Olsdatter Mjelve f.1870. Sønnen Nils f.1892.

Familien er omtalt i Solemdalsboka av Arnold Solemdal, Molde 1987:

Fransgjerde Gnr. 6 Bnr.1 i Bolsøy.

FT1900:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&fil namn=f01544&gardpostnr=575&personpostnr=3158&merk=3158#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.