Gå til innhold
Arkivverket

Alfred Engkvist


Anne M. Thoreløkken
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurte på om det var mulig å finne min bestefar som var rallar og kom fra Sverige på begynnelsen av 1900-tallet. Han het Johan Alfred Engkvist og var født 1. november 1885. Jeg tror han arbeidet på Bergensbanen.

 

Mvh

 

Anne Marie Thoreløkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Rölanda, Dalsland ble din Johan Alfred født 1/11-1885 og døpt 8/1, av foreldrene soldat Anders Johan Engqvist og hans hustru Johanna Lovisa Hansdotter. Gifte i ¾ år, bodde på plassen Stenungen.

 

Jeg har fulgt dem i husforhør og forsamlingsbøker fra de giftet seg i 1885 til og med 1935. Da de ble gift bodde de på plassen Stenungen frem til de den 7/11-1899 flyttet til plassen Näsbön. På Näsbön bodde de resten av den tid jeg har fulgt familien.

 

Familien ser slik ut:

 

Soldat nr 953 Anders Johan Magnusson Engquist f 27/11-1862 Töftedal. Avskjed som soldat ¼-1899

 

Hustru Hanna Lovise Hansdotter f 20/12-1856 Rölanda. Det ble lyst til ekteskap 21/11-84 og de ble gift 23/1-1885.

 

Barn (de er alle født i Rölanda, så jeg skriver ikke fødested etter navnene ):

 

Johan Alfred f 1/11-1885. Fraktbetyg til Norge 27/12-1907 skrives da som Volontær av yrke. Dette betyget gjaldt til Sverige 27/1-1910, men han kom ikke tilbake til sverige før i 1922. (det kommer litt mer om det senere, han og hans familie bosatte seg i Sverige)

 

Gustaf Adolf 29/12-1888 . Til N. Amerika 14/9-1912.

 

Karl Evald 2/9-1892. Til N. Amerika 2/6-1911.

 

Ernst Emil 16/5-1899. Til USA 16/6-1916.

 

Hilmer Leander 9/10-1901. Tillstånd att flytta ur riket 9/7-1927 og flytter da til USA 12/3-1827. Han kommer hjem igjen 2/7-1932. Äkstenskapbetyg den 11/11-1932 med Hanna Maria Lundberg från Järus, de utflytter den 18/11-1932 til Råggärd.

 

En kvinne som betegnes som svägerska Alma Kristina Hansdotter arbeider, f 20/7-1863 bor og jobber hos dem en lenger periode. Hun er nok søster til Hanna Lovise Hansdotter.

 

*******************************************************************

 

Din Johan Alfred reiste jo en liten periode til Norge, og kom tilbake til Sverige 22/11-1922. Han og hans kone og barn bosatte seg på samme plass som hans foreldre. Altså på Näsbön i Rölanda. De har bodd der på samme plass som hans foreldre hele tiden jeg har fulgt dem, altså til 1935. Deres familie ser slik ut:

 

Soldat og brukare (av plassen) Johan Alfred Engquist f 1/11-1885 Rölanda

Hustru Hanna Gulette Karlsen f 10/4-1887 i Norge.

De to kom til plassen den 23/4-1910 og da fra Norge. Og var gifte i Norge den 23/4-1910.

 

Barn:

 

Johan Viktor f 10/11-1916 Norge

Hos familien bor også: hustruns brordotter Elly Mary Karlsen, norsk undersåte f 3/9-1911 i Fr.hald. Hun kom fra Fr.Hald den 3/9-1911. Datter av Jørgen Peter Karlsen (Martinsen) og hustru Martina Karlsen (hun er død).

*********************************************************************

 

Johan Alfreds foreldre bor hele tiden på samme plass som han. Jeg har jo fulgt disse til og med 1935. Foreldrene er ikke døde i løpet av den tiden. Forsamlingsbøkene stopper da i 1935.

 

MVH Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Viktor som var sønnen til Johan Alfred og Hanna Gulette. Fant han i 1980 tellingen:

 

1916-11-10

Engkvist, Johan Viktor

Tössbolev 16

668 00 ED

Mantalsskriven i Dals-Ed (Dals-Eds kn, Älvsborgs län, Dalsland), fastigheten Äng 1:82.

Född 10/11 1916.

--------------

Källa: Mtl Älvsborgs län 1981

*********************************************

Han var tydelgvis gift, her fra samme telling:

 

 

1921-10-14

Engkvist, Karin Linnea

Tössbolev 16

668 00 ED

Mantalsskriven i Dals-Ed (Dals-Eds kn, Älvsborgs län, Dalsland), fastigheten Äng 1:82.

Född 14/10 1921.

--------------

Källa: Mtl Älvsborgs län 1981

 

Her er Johan viktor fra dødboken:

 

19161110-5550

Engkvist, Johan Viktor

G Edsv 64 A

668 00 Ed

Död 26/6 1988.

Kyrkobokförd (1987) i Dals-Ed, Dals-Eds kn (Älvsborgs län, Dalsland). Mantalsskriven (1987) på samma ort.

Född 10/11 1916 i Norge.

Gift man (3/8 1940).

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:

Dals-Ed, Dals-Eds kn (Västra Götalands län, Dalsland)

Födelseförsamling i källan:

NO

Källor:

RTB 88 / SPAR 90

*************************************************

 

Jeg fant ikke hans kone i dødboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gustaf ENQUIST

Birth Date: 29 Dec 1888 Death Date: Jul 1983 Social Security Number: 141-07-4274 State or Territory Where Number Was Issued: New Jersey Death Residence Localities ZIP Code: 07035 Localities: Lincoln Park, Morris, New Jersey

 

http://www.familysea...ly=&frompage=99

 

 

Gustav Adolf Enquist Male spacer.gifspacer.gifspacer.gifspacer.gif Event(s): spacer.gif Birth: 27 DEC 1888 , , Sweden spacer.gif Christening: spacer.gif Death: 20 JUL 1983 Wayne, , Morris, New Jersey spacer.gif Burial: 22 JUL 1983 Wayne, , Morris, New Jersey

 

http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=100394361403&lds=1&region=17&regionfriendly=Sweden&frompage=99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle opplysninger dere har funnet, mye av dette var kjent for meg og jeg spesifiserte kanskje ikke spørsmålet mitt tydelig nok, men fantastisk at dere har funnet så mye...det er tiden mellom hans ankomst til Norge først på 1900 og fram til 1910 hvor jeg har et stort hull. Det stemmer nok at han er nygift i 1910, men jeg har lett mye etter ekteskapet uten å finne det. Så var det tiden på Jernbanen, kanskje det kunne gi meg en pekepinn om hvor han traff Hanna.

En betegnelse jeg har fått at han arbeidet på "seksjon 14 från Dombås reknat" men vet ikke om det er hold i dette.

 

Mvh

 

Anne Marie Thoreløkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

United States, World War II Draft Registration Cards, 1942 for Gustaf Adolph Enquist

Name: Gustaf Adolph Enquist Event: MILITARY Event Date: 1942 Event Place: Lincoln Park, Morris, New Jersey Residence: Lincoln Park, Morris, New Jersey Gender: Male Birth Date: 29 Dec 1888 Film Number: 2275864 Digital Folder Number: 4135903 Image Number: 02648

https://familysearch...M9.1.1/X55P-ZTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Jeg fikk mange nye opplysninger om Alfred søsken, som jeg kjente i hovedtrekk, men ikke detaljert og med så mange datoer. Tusen takk, dette var fantastisk!

 

Mvh Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Så fint at det var en del nytt i dette.

 

Når det gjelder hans tid på jernbanen, går det an å rette en henvendelse til jernbanemuseets bibliotek på Hamar. http://www.norsk-jernbanemuseum.no/no/bibliotek/om-biblioteket

 

De er veldig hjelpsomme. Selv har jeg fått veldig god hjelp der ved flere anledninger. Så det er vel verdt et forsøk.

 

Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary Engum

Berit Knudsen

og Anna Lene Hagen:

 

Tusen takk for deres hjelpsomhet. Jeg er egentlig stum av beundring over hva dere har funnet så kjapt.

 

Som tillegssoplysning kan jeg bidra med at Bestefar Alfreds foreldre døde henholdsvis, mor 3/5-1943 og far: 4/11-1949 på Näsbøen i Rølanda.

 

Hans svigerdatter Karin Linnea, døde 17. des. på Servicehuset, Ed, Sverige og ble gravlagt 22/2-2005, i Rølanda kirke.

 

Ang. jernbanemuseet, har jeg tidligere gjort en henvendelse dit, men jeg skal forsøke en gang til

 

Mvh Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gjør en ny henvendelse dit. Lykke til.

 

Jeg kan gå gjennom utflyttingslistene i Rölanda litt senere og se hva som står der. Om det er spesifisert hvor i N. han flyttet til.

 

Ser forresten at du er ny her på forumet. Velkommen hit. Håper du får mye glede av det.

 

Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gjør en ny henvendelse dit. Lykke til.

 

Jeg kan gå gjennom utflyttingslistene i Rölanda litt senere og se hva som står der. Om det er spesifisert hvor i N. han flyttet til.

 

Ser forresten at du er ny her på forumet. Velkommen hit. Håper du får mye glede av det.

 

Hilsen Anne lene

 

 

Hei Anne Lene!

 

ja, jeg oppdaget forumet først i går og har allerede fått mye glede av dette. Du skriver:

 

Soldat og brukare (av plassen) Johan Alfred Engquist f 1/11-1885 Rölanda

Hustru Hanna Gulette Karlsen f 10/4-1887 i Norge.

De to kom til plassen den 23/4-1910 og da fra Norge. Og var gifte i Norge den 23/4-1910.

 

Da var de muligens på besøk og hadde giftet seg samme dag! Jeg har ikke funnet ekteskapet, men da har jeg jo datoen! Dette var nytt for meg.

 

Deres sønn Johan, er født i Moss 10. november 1916. De hadde da tatt til seg Elly, som var min mor, født 3/9-1911 i Halden. Jeg vet ikke på hvilket tidspunkt de flyttet til Moss, men bare at Alfred hadde sitt arbeid der noen år. De flytter så tilbake til Rølanda og min mor begynner på Brunneberg skole 1. februar 1923.

 

Jeg har vært usikker på utflytningsdatoen til Alfred, men 1907 synes jeg høres rimelig ut, han er da 22 år.

 

Det er da 3 år før han gifter seg med Hanna, hvis de reiser på besøk samme dag som de gifter seg, er jo sannsynligheten for Halden-distriktet, ganske stor.

 

Jeg er takknemlig for alle opplysninene jeg til nå har fått, flere brikker har falt på plass! Men er jeg på riktig sted når det gjelder jernbanen, jeg ser det er en Carsten som svarer der, men jeg fant ikke igjen mitt spørsmål.

 

Takk igjen/Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Da har jeg også lagt inn min etterlysning under temaet: Noen som ønsker oppslag i De norske jernbaner og deres personale.

 

 

Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det noe som skurret Anne Marie. Og jeg oppdaget det ikke selv før jeg leste ditt siste innlegg.

 

Jeg har feilaktig fått skrevet samme dato både på vielse og tilbakeflyttingen til sverige. Beklager det. De var nok i Norge lenger enn som så. De kom tilbake til Sverige den 22/11-1922 og ikke i 1910 som jeg skrev. Hm så lett en feil sniker seg inn når man skriver :angry:

 

Håper du får svar fra Carsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Helt i orden, det, ja det er fort gjort og egentlig kunne det jo ha vært sånn også...men har du funnet vielsesdatoen i noen kirkebok her i landet?

 

Anne Marie.

 

 

Tusen takk, Berit!

 

Hilsen Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå gjennom flyttelistene nå fra Rölanda. Det står egentlig ikke noe utflyttingsdato i husfohøret. Det står ikke noe om at han faktisk flyttet. Datoen 27/12-1907 er den dato han fikk sitt betyg til Norge, men sier egentlig ikke noe om når eller om han flyttet. Mens datoen22/11-22 er en tilbakeflyttingsdato fra Norge. Så i Norge har han helt klart vært.

 

Skal se gjennom utflyttede fra Rölanda og se om det kan gi noe mer svar. Kanskje først og fremst hvor han flyttet til når han kom fra Sverige. Om det var til Idd da, eller om det var til et annet sted først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet han blandt utflyttede i Rölanda, for sikkerhets skyld har jeg da tatt tiden 1905-1910. Jeg regnet egentlig heller ikke med det, i og med at det ikke er notert dato for noe flytting i husforhør, kun dato for betyget til norge.

 

Når jeg går tilbake og ser så skal jeg nok ikke si sikkert at vielsen har skjedd i Norge. Har sjekket opp i Rölanda. Der har de ikke giftet seg.

 

Vi står igjen med at vi er sikre på at han dro til Norge, men ikke når. Jeg vil si at trolig giftet han seg i Norge, ellers ville det ha fremkommet en notat om det i husforhøret.

 

Om vi går motsatt vei da. For å forsøke å finne flyttingen. På et eller annet tidspunkt må han ha flyttet til Idd, og det før tellingen 1910. Har du lett blandt innflyttede til idd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet han blandt utflyttede i Rölanda, for sikkerhets skyld har jeg da tatt tiden 1905-1910. Jeg regnet egentlig heller ikke med det, i og med at det ikke er notert dato for noe flytting i husforhør, kun dato for betyget til norge.

 

Når jeg går tilbake og ser så skal jeg nok ikke si sikkert at vielsen har skjedd i Norge. Har sjekket opp i Rölanda. Der har de ikke giftet seg.

 

Vi står igjen med at vi er sikre på at han dro til Norge, men ikke når. Jeg vil si at trolig giftet han seg i Norge, ellers ville det ha fremkommet en notat om det i husforhøret.

 

Om vi går motsatt vei da. For å forsøke å finne flyttingen. På et eller annet tidspunkt må han ha flyttet til Idd, og det før tellingen 1910. Har du lett blandt innflyttede til idd ?

 

Hei igjen Anne Lene!

 

Igjen tusen takk for at du har sjekket utflytting fra Rølanda for meg...jeg mente at jeg hadde sjekket innflyttede til Idd, men tok en ekstra sjekk nå. Jeg kan ikke finne dem her. Kom på at de kanskje har giftet seg i Metodistkirken i Halden, Hannas bror og min biologiske morfar gjorde det den 10. des. 1910. Men det er ikke lagt ut på nettet så da må jeg nok i kirken for å finne det ut. Men det er fantastisk at jeg har fått vielsesdatoen, da er jeg et skritt videre.

 

Mvh Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Moro at det har kommet en del nytt da, selv om man nå står fast på noe. Men, sånn er det jo ofte med denne hobbyen her.

 

Jeg har sjekket viede dissentere i Halden og finner dem ikke der. Men, som du sier noe egne bøker for metodistkirken ligger ikke ute for 1910. Blandt viede dissentere var de ikke i allefall. Tanken streifet meg nemlig at de kunne ha giftet seg i Halden, at det kan ha vært dit han kom først.

 

Ann-Mary Engum og Berit Knudsen lenker i hhv innlegg 2 og 3 til 1910 tellingen og der står det at Hanna er født i Ringerike. litt senere, innlegg 15 så har Berit Knudsen lenke til 1900 tellingen hvor det står at hun er født i Frogn og så lenke til fødsel. I 1900 bodde hun da i Tune med sine foreldre.

 

Er vielse på Hannas f.sted sjekket opp ? Det har ikke jeg gjort enda.

 

En annen ting. Tune har meget gode bygdebøker, og det er ikke utenkelig at det kan fremkomme noe der. Bor du slik til at ditt lokale bibliotek har bøkene kanskje ? Hvis ikke så si ifra. Jeg bor i Moss og biblioteket her har bøkene. Jeg kan stikke innom en dag og sjekke.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Moro at det har kommet en del nytt da, selv om man nå står fast på noe. Men, sånn er det jo ofte med denne hobbyen her.

 

Jeg har sjekket viede dissentere i Halden og finner dem ikke der. Men, som du sier noe egne bøker for metodistkirken ligger ikke ute for 1910. Blandt viede dissentere var de ikke i allefall. Tanken streifet meg nemlig at de kunne ha giftet seg i Halden, at det kan ha vært dit han kom først.

 

Ann-Mary Engum og Berit Knudsen lenker i hhv innlegg 2 og 3 til 1910 tellingen og der står det at Hanna er født i Ringerike. litt senere, innlegg 15 så har Berit Knudsen lenke til 1900 tellingen hvor det står at hun er født i Frogn og så lenke til fødsel. I 1900 bodde hun da i Tune med sine foreldre.

 

Er vielse på Hannas f.sted sjekket opp ? Det har ikke jeg gjort enda.

 

En annen ting. Tune har meget gode bygdebøker, og det er ikke utenkelig at det kan fremkomme noe der. Bor du slik til at ditt lokale bibliotek har bøkene kanskje ? Hvis ikke så si ifra. Jeg bor i Moss og biblioteket her har bøkene. Jeg kan stikke innom en dag og sjekke.

 

Hilsen Anne Lene

 

Hei Anne Lene!

 

Tusen takk for ditt engasjement og takk til Berit og Ann-Mary også. Hanna tilhørte en familie som flyttet mye. Flere av hennes søsken er født i Skjeberg hvor deres foreldre også ble født. Hennes far, Martin Karlsen, arbeidet på gårdene og på det tidspunktet Hanna ble født bodde de i Frogn. Men de kommer tilbake til Østfold, og de bor ved 1900 tellingen på Alvim gård. De kommer også til Halden, akkurat tidspunkt vet jeg ikke, men flere av hennes søsken er gift i Asak kirke her i Halden, Kristian 15/3-1905, Anna 28/7-1907 og Karoline 30/8-1908. Ved Karolines ekteskap lever hennes far som sveitser på Nordløkken gård, Berg (nå Halden). Ved folketellingen 1910 bor han med hustruen på gården Flateby, Idd. Men jeg vet ikke hvor Hanna har tatt veien. Jeg har arvet en nydelig kjeksboks etter henne, det sies at hun fikk den i avskjedsgave på gården hun arbeidet "i en dal i Norge". Jeg tenkte hun da har truffet rallaren Alfred på dette stedet som ikke var i Halden, men muligens arbeidet på Bergensbanen, derfor av interesse hvor han arbeidet. Dette er delvis gjetninger...og spennende detektivarbeide, og det er flere biter som må på plass. Takk for tips om bygdebøker, jeg skal nok ikke ha dette uprøvd heller.

 

Mvh

Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En betegnelse jeg har fått at han arbeidet på "seksjon 14 från Dombås reknat" men vet ikke om det er hold i dette.

muligens arbeidet på Bergensbanen,

Hvis han arbeidet på en bane som går over Dombås, kan det ikke være Bergensbanen, men Dovrebanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag!

Takk for ditt svar. Det er nok en sammenblanding, jeg har kopiert fra Wikipedia:

Bergensbanen er jernbanelinjen mellom Bergen og Oslo. Den egentlige Bergensbanen går mellom Voss og Hønefoss. Bergen-Voss og Hønefoss-Roa-Oslo eller Hønefoss-Drammen-Oslo er banestrekninger åpnet enten lenge før Bergensbanen, eller som frittstående prosjekter. Det at det er to ruter mellom Hønefoss og Oslo avspeiler seg også historisk ved at Bergensbanens tog gikk over Roa fram til 1984 (unntak under krigen), mens persontoget etter dette mer og mer er kjørt via Drammen. Linjen om Drammen er lenger enn over Roa, men går gjennom mer befolkningsrike områder. Godstogene går over Drammen og over Roa.

 

Kan det ikke være på denne strekningen tro? Hønefoss - Roa - Oslo. Jeg mener det blir "åt det det holdet" for å si det på svensk...

 

Mvh

Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en liten artig sak: Jeg hadde også en bestefar som kom fra Sverige og som var rallar! Han het til og med Johan som din bestefar! Min bestefar var med på byggingen av "Nordbanen" på 1890-tallet (Grefsen - Røykenvik), den som senere ble forlenget til Gjøvikbanen, og som i mange år var en del av Bergensbanen (men ikke den delen som gikk til Gjøvik, selvsagt).

 

Jeg kjenner hovedtrekkene i den historikken du beskriver om Bergensbanen. Men jeg må nok skuffe deg litt, for hvis din bestefar jobbet på jernbanen med base i nærheten av Dombås, så var det ikke på noen av disse banestrekningene som på noe tidspunkt har vært en del av Bergensbanen. Da må det ha vært på Dovrebanen, og det er en del av banestrekningen Oslo - Trondheim. Vi får håpe at Carsten Schanche finner ham i sin oversikt over jernbaneansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.