Gå til innhold
Arkivverket

Alfred Engkvist


Anne M. Thoreløkken
 Del

Recommended Posts

Først en liten artig sak: Jeg hadde også en bestefar som kom fra Sverige og som var rallar! Han het til og med Johan som din bestefar! Min bestefar var med på byggingen av "Nordbanen" på 1890-tallet (Grefsen - Røykenvik), den som senere ble forlenget til Gjøvikbanen, og som i mange år var en del av Bergensbanen (men ikke den delen som gikk til Gjøvik, selvsagt).

 

Jeg kjenner hovedtrekkene i den historikken du beskriver om Bergensbanen. Men jeg må nok skuffe deg litt, for hvis din bestefar jobbet på jernbanen med base i nærheten av Dombås, så var det ikke på noen av disse banestrekningene som på noe tidspunkt har vært en del av Bergensbanen. Da må det ha vært på Dovrebanen, og det er en del av banestrekningen Oslo - Trondheim. Vi får håpe at Carsten Schanche finner ham i sin oversikt over jernbaneansatte.

 

Hei igjen!

 

Artig at du også hadde en svensk bestefar som var rallar og som også het Johan. Jeg har tilogmed noen bilder, men det har vel ikke noe for seg å leggge ved her. Men du skjønner jeg er jo sta da, og gir meg ikke før det motsatte er bevist. Det er min fetter som har denne beskrivelsen: "Farfar var med och arbetade på Oslo-Bergenbanan, sektion 14 från Dombås räknat". Jeg innbiller meg at dette godt kan være et godt stykke fra Dombås...men da får vi vel håpe Carsten Schanche kan spore han opp og løse gåten. Takk for ditt engasjement.

 

Mvh Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han arbeidet ved Dovrebanen rundt 1907-08 og deromkring er det i hvertfall på strekningen Otta-Dombås det er snakk om.

 

Hei og takk for svaret. Hadde vært moro å få vite det/Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skjønner jeg er jo sta da, og gir meg ikke før det motsatte er bevist. Det er min fetter som har denne beskrivelsen: "Farfar var med och arbetade på Oslo-Bergenbanan, sektion 14 från Dombås räknat".

Det har jeg veldig sans for, Anne Marie! At du ikke gir deg så lett altså! Men jeg tror nok at din fetter har bommet litt her. Jeg kan vanskelig tenke meg at de som arbeidet på Bergensbanen ble delt inn i seksjoner som ble regnet fra Dombås, om seksjonene var aldri så mange eller store. Siden Dombås er nevnt, så er det antakelig riktig. Det er nok heller det med Bergensbanen som har vært en gjetting, eller en feilerindring (hos din fetter, eller hos andre som han har opplysningene fra). Dombås er svært langt fra Bergensbanen(e). Det må være Dovrebanen.

 

Jeg gir meg ikke jeg heller, he he, men siden jeg ser at du har godt humør, så er dette bare moro for meg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg veldig sans for, Anne Marie! At du ikke gir deg så lett altså! Men jeg tror nok at din fetter har bommet litt her. Jeg kan vanskelig tenke meg at de som arbeidet på Bergensbanen ble delt inn i seksjoner som ble regnet fra Dombås, om seksjonene var aldri så mange eller store. Siden Dombås er nevnt, så er det antakelig riktig. Det er nok heller det med Bergensbanen som har vært en gjetting, eller en feilerindring (hos din fetter, eller hos andre som han har opplysningene fra). Dombås er svært langt fra Bergensbanen(e). Det må være Dovrebanen.

 

Jeg gir meg ikke jeg heller, he he, men siden jeg ser at du har godt humør, så er dette bare moro for meg også!

 

 

 

Hei igjen Dag

 

og takk for ditt svar. Må innrømme at jeg har tilbøyeligheter til å være enig med deg, hehe....Dombås og Bergensbanen, nei, ett eller annet er feil her allefall er det forvirrende....og etter så mange år, blir minnene bleke...og av og til feilaktig. Men jeg håper fortsatt på å komme til bunns i saken.

 

Takk for praten/Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
On 12/5/2011 at 3:35 AM, Anne M. Thoreløkken said:

PS! I got many new information about Alfred sibling, which I knew in the main, but not in detail and with so many dates. Thank you very much, this was amazing!

 

Ms. Anne Marie.

Hello, Anne Marie - 

 

I'm writing on behalf of my wife, Lisa, who is the great-granddaughter of Gustaf Adolf Enquist. We'd very much like to align with whatever family history you may have done to date along the Engqvist line.

 

All best,

 

Nathan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dear Nathan.

 

I am sorry I have not seen your note before...do you have an email-adress, then I can tell you what I have about Alfred Engkvist.....

 

All the best

Anne Marie  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.