Gå til innhold
Arkivverket

Søker Lars Olsson/Olsen f. 1830 i Østmark, Sverige, bosatt Grue i Hedmark


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Søker foreldre og gjerne besteforeldre til Lars Olsson, i Norge kalt Olsen, født i Østmark, Sverige 29.9.1830 (ifølge FT 1910). Vet ikke når han kom til Norge men i FT 1865 bor han på husmannsplassen Storbraaten, Grue i Hedmark, med kona Berte Pedersdatter og datteren Lovise, 1 år. Har oversikt over han og familien både i 1875, 1900 og 1910 - da bor Lars, 80 og enkemann, hos yngste sønnen Matteus på Storbråten.

 

Er det noen med Sverige kunnskaper som kan hjelpe?

 

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Hvis det er riktig par på begge "funnene" dine, må de reist frem og tilbake. I utgangspunktet er de fra Sverige. Først fikk de datteren Bertea i mars 1857 etter som jeg kan lese, hun er døpt i desember i Grue. Så reiste de til Sverige og giftet seg i august. Så etter giftermålet dro de enda en gang til Norge. Alle de andre barna er født på Grue.

 

Det er kanskje Bertea i 1857 som er mest satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har funnet Lars og Bertes innflytting til Grue her. Innflyttingsdato er 26.7.1857. De har nr 21 og 22 i kirkeboken.

Det utelukker egentlig det paret som ble funnet på FS - hvis ikke datoen er feil transkribert, men det styrker Bertea født i 1857.

Nå vet vi at begge kommer fra Østmark i Sverige - Lars født 26.10.1829, Berte født 12.8.1833, så vidt jeg kan lese.

 

Jeg forstår ikke helt hva som står i rubrikken for hvor de kommer fra og hvor de er født. Kanskje noen kan tyde det, og kanskje det er enklere å finne dem når fødselsdato foreligger.

 

Takk til de som forsøkersmile.gif

 

Mvh Anne

 

Retter: Tror ikke Bertea, døpt desember 1857 er deres datter. Ved innflyttingen er det ikke nevnt noen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har funnet Lars og Bertes innflytting til Grue her. Innflyttingsdato er 26.7.1857. De har nr 21 og 22 i kirkeboken.

Det utelukker egentlig det paret som ble funnet på FS - hvis ikke datoen er feil transkribert, men det styrker Bertea født i 1857.

Nå vet vi at begge kommer fra Østmark i Sverige - Lars født 26.10.1829, Berte født 12.8.1833, så vidt jeg kan lese.

 

Jeg forstår ikke helt hva som står i rubrikken for hvor de kommer fra og hvor de er født. Kanskje noen kan tyde det, og kanskje det er enklere å finne dem når fødselsdato foreligger.

 

Takk til de som forsøkersmile.gif

 

Mvh Anne

 

Retter: Tror ikke Bertea, døpt desember 1857 er deres datter. Ved innflyttingen er det ikke nevnt noen barn.

 

Bertea ble døpt 13 des 1857.Født på Storbraaten.

Lars Olsen og Berte Pedersdatter bodde på Storbråten i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at paret kom flyttende til Helgeberget i 1857.Det so at Berte Pedersdatter var født 12 aug 1833

 

Dåpen til Berte Pedersdatter,født 12 aug 1833.

http://www.familysea...juris4friendly=

 

Kirkeboken.

Helgeberget er nevnt.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-25

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603260367.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr 102 er deres datter som de hadde med seg fra Sverige hun døde som 4 åring . Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8881&idx_id=8881&uid=ny&idx_side=-187

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070125320636.jpg

 

De flyttet fra Sverige 26/7-1857 og opplyser der at de skal til Heljeberget? i Grue -

Lars Olson født 26/10-1829 på plasssen Göskarn ? Gransjöen i Östmark, Varmland (litt utydelig skal bla litt bakover for og se helt eksakt)

Berthe Persdatter (blir ofte Pedersdatter i Norge) født 12/8-1833

Og Deres barn Karin født 4/10-1855

 

Roar Dalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Olsson flyttet 1 gang fra Gåskarn Gransjön i Östmark i 1852 til Grue kom så tilbake med Berthe i 1854, fikk så barnet Karin i 1855 for så og flytte til Grue igjen i 1857.

Lars sin far står det litt utydelig men tror det står Olaf Mattsson og hans mor er Karin Bengtsdotter.

 

Roar Dalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husforhør fra plassen Gåskjern i Östmark årene 1826-1830

familien består av

Far olof Mattson født 1792

Mor Karin Bengtsdatter født 1796

Datter Lisa født 1820

Sønn Olof født 1822

sønn Mattis født 19/1-1827

Sønn Lars som vi kjenner fra før

 

Roar Dalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Tusen takk for alle bidrag!

Nå falt brikkene på plasssmile.gif Dere er utrolige! Og du hadde rett mht ditt par som giftet seg i Sverige, Ann-Mary . sorry at jeg avviste den..wink.gif

 

Mvh hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I en søvnløs nattetime har jeg gått litt videre med dem. Roar Dalen fant familien i husforhør 1826-1830, og jeg har gått videre derfra og til 1845 først. Hele tiden på Gåsekjern u/Gransjøn, og familien var da slik (alle er født i Østmark):

 

Olof Matsson f 1792

hustru Karin Bengtsdotter f 1796. Død 1832

Barn:

Lisa 1820

Olof 1822

Mattis 19/1-27

Lars 27/9-29

 

Olof Matsson blir enke i 1832, men gifter seg igjen fort, i løpet av husforhøret som går fra 1830-1835. Da med

Maria Staffansdotter f 1791.

 

Olof og Maria Staffansdotter fikk et barn:

datteren Maria f 18/10-35, død i 1836.

 

Så til sist fremkommer det at brødrene Mattis og Lars flytter til Norge. Mattis i 1841 og Lars i 1845.

*********************************************

Her er Lars sin emigrasjon til Norge, hentet fra Emibas:

 

Post 796705

 

Olsson, Lars

Brukarson (ogift man)

f. 27/9 1829 i Östmark, Värmlands län (Värmland)

Utvandrad 1/11 1845

från Gransjön Gåstjärn, Östmark, Värmlands län (Värmland)

till Grue, Hedmark fylke, Norge

Källa: Husförhörslängd, s. 26

Emibas emigrationsakt: Östmark S 1845 007

Onormerade namnformer:

Destinationsort: Grue socken

Destinationsland: Norge

**************************************************

Så fremkommer det i tidligere innlegg at Lars må ha kommet tilbake til Sverige, og så giftet seg der i Østmark.

 

Jeg går inn i husforhørene 1851-1855 og 1856-1859 og finner han der, da også på Gåskjern.

 

Der fremkommer det at Lars Olsson(som nå er skrevet med annen f.dato. En feil et sted ?) f 20/10-29 og døpt den 27/10 og Berthe Pedersdatter f 12/8-1833 i Grue, kommer flyttende fra Grue i 1854. Det står at de giftet seg 12/8-1855. De får i Østmark datteren Karin f 4/10-1855. Før de så igjen flytter til Norge i 1857.

 

*****************************************************

Når det gjelder Lars Olssons far Olof matsson så bor han hele tiden på Gåskjern med sin andre hustru. Barna flytter etterhvert ut, mens datteren Lisa f 1820 bor hele tiden hos dem og betegnes som sjuklig.

 

Etterhvert (fra 1850 tallet) står det at de får sitt lefvebrød från Lars olsson.

 

Når jeg først holdt på med det så fortsatte jeg å følge Olof Matsson og Maria Staffansdotter i en del år. Ikke noe mer nytt rundt dem. Hans datter Lisa fra 1 ekteskap dør den 18/6-1865. Maria Staffansdotter dør den 21/4-1867. Olof Matsson dør den 24/5-1875.

 

Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var storveies!

 

Takk til deg, Anne-Lene, for dette siste. Hele livet deres kom fram smile.gif

 

(Ikke bra med søvnløse nattetimer, men dette er en bra måte å bruke de timene)

 

Takk igjen fra Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.