Gå til innhold
Arkivverket
Anne Gro Ek

Søker vielse i USA, 1893-1898, mellom Johannes Larsen og Mathea Martiniusdatter, Grue Hemark

Recommended Posts

Anne Gro Ek

Johannes Larsen, f. 20.5.1869 i Grue, Hedmark, dro til Quebec, så til USA 21.4.1893. Marthea/Marthe Martiniusdatter/Martinsdatter, f. 1871 i Grue, reiste 1.7.1887 til Cocato, Minnesota. Men, hun ble registrert med navnet Matea Olsen, farens etternavn da hun dro. Kanskje hun brukte det videre.

Familien mener at de oppholdt seg i Minnesota i de årene de var der. En eller annen gang i denne perioden giftet de seg i USA, men den 5.10.1898 var de hjemme igjen, da ble nemlig deres sønn Martin født i Grue. Alt før 1887/1893 og etter 1898 har vi noenlunde call på - det er bare årene i USA som er blanke. Fikk de f eks noen barn der som døde?

Har forsøkt på FS, men jeg greier ikke å begrense søket mitt og det blir totalt uoversiktlig.

Er det noen som har tilgang på andre baser som kan tenke seg å gjøre et forsøk på å finne vielsen?

Alt tas imot med stor takk og et stort smile.gif!

Mvh Anne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Gro Ek

Ja, jeg vet at hun ikke har brukt Olsen tidligere. Antagelig bare denne ene gangen. Kanskje Martiniusdatter og Monsrud var vanskelig å uttale i USA. Men Monsrud har vært hennes etternavn stort sett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.