Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Hans Andersen Koldal/Hatvik i Samnanger/Os, Hordaland sønn av?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Hans Andersen skal være født ca. 1753 på Koldal i Samnanger. Han giftet seg første gang 02.07.1770 med Ingeborg Hansdtr. Hatvik 1751-1798 og andre gang 12.01.1800 med Anne Pedersdtr. Skeie 1772-1859. Men hvem var denne Hans sønn av? Er der noen som sitter med bygdebok for Samnanger og som kan sjekke gården Koldal for meg? Mulige foreldre kan være Anders Sjursen Koldal og kona Anna Engelsdtr. , men da må hun ha vært rundt 45 år da Hans ble født.De holdt også til på Trengereid i noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av FamilySearch og kirkeboka for Os/Fusa at Anders Koldal døpte en sønn Hans 15.06.1750. Hvem var denne Anders Koldal? Er han Identisk med Anders Sjursen Koldal? Dersom noen har mulighet til å sjekke bygdebøkene for Samnanger/ Os og gårdene Hatvik/Koldal, så hadde jeg satt stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har Hans Andersson Koldal f. 1750 -1817 g. 1.g. 1770, g. 2. gang 1800, som sønn av Anders Sjursson Koldal 1705-1782 og Anna Engelsdtr. Eikeland. 1708-1786.

 

Jeg har desverre ikke bygdebøkene for Fusa, Os, Samnanger for hånden. Kanskje andre kan hjelpe deg med det.

 

Mvh Kjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har Hans Andersson Koldal f. 1750 -1817 g. 1.g. 1770, g. 2. gang 1800, som sønn av Anders Sjursson Koldal 1705-1782 og Anna Engelsdtr. Eikeland. 1708-1786.

 

Jeg har desverre ikke bygdebøkene for Fusa, Os, Strandebarm for hånden. Kanskje andre kan hjelpe deg med det.

 

Mvh Kjell-Arne

Takk for innlegget ditt Kjell-Arne.

 

Jeg ser også at diverse slektssider på nettet har de samme foreldrene til Hans. Det var jo også det jeg hadde en liten følelse av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Takk for innlegget ditt Kjell-Arne.

 

Jeg ser også at diverse slektssider på nettet har de samme foreldrene til Hans. Det var jo også det jeg hadde en liten følelse av.

 

 

Hei Rune.

 

Jeg har en del både etterkommere og aner til Hans Koldal.

kan sende dette til deg på epost hvis du gir med din e-postadresse.

 

 

mvh

 

Per Aase Andresen

 

e-post pantoand@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en del om Hans Andersen og andre kona, Anna Pedersdotter, sine etterkommere. Iflg notater fra Os og Fusa bygdebøker skal han være sønn av Anders Sjursson og Anna Engelsdotter.

Jeg er interessert i å utveksle notater og sender gjerne over det jeg har. Send meg gjerne en epost på hagangst(@)online.no.

Mvh

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se om jeg kan få sendt deg noe i løpet av morgendagen. Jeg har han døpt 21.06.1750 og død omlag 1817 på Hatvik. Først gift med Ingeborg Hansdtr. Hatvik (161-1798) den 02.07.1770. Han giftet seg andre gang 12.01.1800 med Anna Pedersdtr. Skeie 1772-1849. Jeg har kun notert 3 barn totalt, men har ikke brukt mye tid på ham. Jeg kan ta utgangspunkt i foreldrene hans og lage en etterkommer rapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hans:

Jeg sender deg på e-post en del opplysninger vedr Hans Koldal og han familie.

 

Hei Rune:

Jeg fant, og har rette opp basen, med Hans sin dåpsdag som jeg fant i Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1750, side 55.

Har som deg ikke brukt mye tid på Hans Koldal, som er bror av min 3. tippoldefar.

Men jeg synes det er litt kjekt å få en del informasjon om mine aners familie.

Fører inn det meste av det jeg kommer over av info, og dette har medført at jeg ser noen slektslinker til personer jeg kjenner og har en del kontakt med.

Det er vel derfor vi synes denne granskingen er gøy.

ser fram til din tilbakemelding.

 

mvh

 

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per.

 

Jeg er redd mailen din ved en feiltakelse havnet et sted den ikke skulle være, nemlig i søppelbøtten. Jeg drev å ryddet i mailboksen, flyttet mailer til arkiv og andre mapper og må ved en feiltakelse ha sendt din mail til feilt sted. Så om du vil ha bryderiet med å sende den på nytt, så skal jeg love å lagre den på et sikkert sted denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.