Gå til innhold
Arkivverket

Skomaker i Haugesund


Kai Rune Olsen
 Del

Recommended Posts

18 aug 1906 blir Gunhild Aanunda Larsdatter født på garden Sætre, Bømlo, Hordaland. Hun døpes 14 10 1906 Finnås/Moster. Moren er Marie Aanensdatter Sætre. Faren oppgis til å være født 1883 (samme som moren) og skal hete Lars H**(Usikker på navnet) og han skal visstnok bo hos broren som også er skomaker. Når man i tillegg kikker på konfirmasjonen til Gunhild i september 1921: Bosted Kristiania.

 

Noen som klarer å tyde etternavnet hans? Finner ham heller ikke i noen tellinger. Kan fødselsåret være feil? Noen som kjenner til mannen? hvor ble han av?

 

Ifølge barnebarn av denne mannen skal han ha vært svensk. Noe i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg les etternamnet til Helgstedt. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Moster i Finnås, Klokkerbok nr. A 4 (1901-1924), Fødte og døpte 1906, side 17.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5215&idx_id=5215&uid=ny&idx_side=-17

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060809050159.jpg

 

 

Dette kan kanskje være broren Otto i Fredrikshald i 1900 http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=f00101&gardpostnr=496&personpostnr=2389&merk=2389#ovre

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lite å finne om Otto og Lars utanom denne registreringa i FT 1900 og dåpen til Gunhild. Eg finn ikkje nokon av dei i FT 1910, og heller ikkje på DIS-Norge/Gravminner.

 

Kanskje svaret finnes i Sverige.

 

Kan Otto ha kome til Norge før 1900, Lars ein gong mellom 1900 og 1906. Så har begge reist tilbake til Sverige før 1910?

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner etterkommerne til denne Marie Aanensdtr. Sætre indre f.1883 og som ble gift med Ole Klauson Oddenes f.1881.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner etterkommerne til denne Marie Aanensdtr. Sætre indre f.1883 og som ble gift med Ole Klauson Oddenes f.1881.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

 

Marie er bestemor til min svigermor, så jeg er egentlig ikke i direkte slekt selv.

Har du opplysninger kan du gjerne sende meg på mail kai-rune@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen.

Brukte en av forumets slektsgranskere som er dyktig på Sverige-søk, og der dukket han opp med en gang. Het egenlig Lars Gustav Helgstedt.

 

Viste seg å være en fattig familie hvor sønnene dro til Norge for å jobbe som skomakere. I 1909 er Lars tilbake til Sverige og gifter seg og får barn der. Han dør i 1961.

 

Takk for god hjelp :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.