Gå til innhold
Arkivverket

Risberget/Gravberget, Siljubergsåsen, Våler i Hedmark.


Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Jeg strever med litt folk i Hedmark (igjen)..

John Olsen Risberget og Olianna Mathisdtr. Gravberget viet 11.11.1849, hhv 24 og 22 år gamle, brudeparets fedre er Ole Olsen og Mathis Olsen.

De får blant annet sønnen Martin 14.2.1858, nr 56, de bor da på Siljubergsåsen.

Familien er også på Siljubergsåsen i 1865.

 

Jeg trenger hjelp til å finne fødselen til både John Olsen og Olianna Mathisdtr, jeg har lett meg blind tror jeg. Mangler også dødsfall på dette ekteparet.

 

Sønnen Martin blir viet i Elverum 14.7.1878 med Mathilde Jensdtr. Flisberget, også her mangler jeg dødsdato.

Martin og Mathilde er på Lundbyvolden i Våler i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en vielse 14 nov 1824 mellom Matis Johnsen GRAVBERGET og Maria Olsdatter.Faren til Mathis het Joen OLSEN.

(nr 38)

 

Og viet par nr 37 er Matis Olsen Flisberget gift med Else MATISDATTER Gravberget.

 

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-289

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603290089.jpg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kanskje på sporet av noe, men isåfall må faren til Olianna ha fått feil patronym ett eller annet sted på veien.. Noen med litt lokal kjennskap til Gravberget har kanskje oversikt på om det har vært flere Mathis på stedet, eller om Mathis Olsen som står ved vielsen til Olianna er feil, og heller skulle vært Jonsen.

 

Sønnen til Olianna, Martin fant jeg forresten død i Sørskogbygda i Elverum i oktober 1918, så da har jeg dødsfallet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Olsson ble født 28.02.1824 på Skyrud, Våler i Solør (Kb. Hof), og døde 29.10.1891 på Siljubergsåsen, Våler i Solør (Kb. Våler). Hans foreldre Ola Olsson og Mari Johannesdatter.

 

Olianna er mer problematisk, men hun døde 10.01.1886 på Silubergsåsen, Våler i Solør (Kb. Våler), og da sagt å være født 1830 i Gravberget. Imidlertid er det ingen dåp på henne i Hof. Enten uteglemt eller hun kan være døpt i et annet sogn (ikke i Elverum eller Trysil), eller kanskje i Sverige?

Som det har kommet fram her, er Oliannas fars' farsnavn også et problem. Ved vielsen er faren Mattis Olsson, og ved konfirmasjonen er faren Mattis Jonsson. Det er ihvertfall rimelig sikkert at vi møter samme Olianna ved begge hendelsene. Følgelig må faren være feilt oppgitt/skrevet ved en av hendelsene. Jeg holder en knapp på at Jonsson er rett, men det er vanskelig å bevise det. Det er lett å tenke seg at Jonsen/Olsen kan bli forvekslet. Har mistanke om at det har skjedd. Olianna gifter seg med en Jon, noe som for presten (ubevisst) gjør at han slutter at Oliannas far er Mattis Olsson, ikke Jonsson som i navnet til brudgommen.

Har sett nærmere etter Mattis Jonssons barn. Ei jente Inger Maria Mattisdatter blir konfirmert 1847 - 15 år gammel på Gravberget. Foreldrene oppgitt til Mattis Olsson og Maria Olsdatter. Jeg tror det samme har skjedd med farens farsnavn her, at dette skal være Mattis Jonsson. Vielsen til Mattis er vist over i tidligere innlegg. Kona Maria Olsdatter ble døpt 19.03.1797 av foreldrene Ola Olsson og Inger Larsdatter på Slettmoen, Våler i Solør. Inger Maria ser da ut til å ha blitt kalt opp igjen etter både bestemora og mora. Rett nok tynne indisier.

Mattis Jonsson på Gravberget får sønnen Jon Mattisson f. 05.01.1827, Anne Maria f. 01.03.1834. Mulig hører Anne Mattisdatter død 08.06.1825, 8 dager gammel, hjemme her.

Mattis Olsson var et veldig vanlig navn på Finnskogen. Men det er ingen Mattis Olsson på Gravberget som får barn på den tida Olianna skal være født (ihvertfall ikke notert i Kb. Hof). Mattis Olsson på Gravberget får barn utenfor ekteskap på slutten av 1830-tallet, og i ekteskap fra rundt 1840 (en annen diskusjon er om det er samme Mattis Olsson).

Mattis Jonsson døpt 09.12.1781 av foreldrene Jon Olsson og Anne Mortensdatter på Gravberget.

Som en ser var disse folkene påpasselige med oppattkalling, og det får meg til å tro at Inger Maria er deres barn, og at vi nok en gang ser forveksling av Jonsen/Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at Mattis Jonsson døde 11.12.1870 på Gravberget, enkemann, føderådsmann og 90 år gammel.

Hans kone Maria Olsdatter døde 06.04.1834 Gravberget, 37 år gammel husmannskone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen til Oliana, Martin Johnsson Lundbyvolden, er fadder da søsteren Berte Maria f.ca. 1862 får en datter Ovidia i 1887 med min oldefar Ole Severin Embretsen/Engebretsen Mellum 1863-1928. Dåp nr. 3 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3584&idx_id=3584&uid=ny&idx_side=-7 Hans første leiermål, Hennes andre.

 

Han er fadder sammen med sin kone? Oline Andersdtr. Berget? Hvordan kommer hun inn i bildet. Det stemmer jo ikke med vielsen i 1878 og FT 1900 på Lundbyvolden. Konens navn Mathilde Jensdtr. Flisberget. Enda en feilinnføring?

 

Ovidia blir konfirmert i 1903 nr. 54 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4731&idx_id=4731&uid=ny&idx_side=-84

 

Noen som vet hvordan det går med henne?

 

Mvh Kjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen til Arild, da tolker jeg det slik at Oliannas opphav ikke lar seg dokumentere fullt ut, kun at det er grunn til å tro at hun kan ha vært datter av Mattis Jonsen og kona Maria.

 

Til siste innlegg har jeg ikke noen gode forslag egentlig, med mindre det finnes flere Martin Jonsen som har bodd på samme sted.. Jeg har ikke vært borti denne Oline Andersdtr som kone til Martin ihvertfall. Men det er mulig de som sitter på litt større lokalkunnskaper har en forklaring på denne konen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er fadder sammen med sin kone? Oline Andersdtr. Berget? Hvordan kommer hun inn i bildet. Det stemmer jo ikke med vielsen i 1878 og FT 1900 på Lundbyvolden. Konens navn Mathilde Jensdtr. Flisberget. Enda en feilinnføring?

 

Det står konen,men ikke at det er hans kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil slektsforskninga Jan viser til blir dokumentert, tillater jeg meg å stille et spørsmålstegn ved den. Anders burde kanskje ta kontakt for å høre. Så sant Olianna skal være fra Gravberget eller Hof prestegjeld kan jeg ikke se at hun skal være født 1827 med en far Mattis Olsen og mor Marte Johansdatter. Det er ihvertfall ikke et par i Hof med de navnene som får barn på disse tider.

 

For meg ser det ut som det er trukket konklusjoner for lettvint. Det er nemlig en Mathis Olsen Gravbergsmoen som blir gift 30.10.1820 med Marthe Johansdatter fra Juvberget, Åsnes. Men igjen, her er det utvilsomt en skrivefeil. På alle barna de får nevnes faren som Ole Mattisen både ved dåp og konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.