Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var barna til sogneprest, senere biskop i Bergen, Nils Pedersen Smed (1655-1716)


Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Nils Pedersen Smed (Åstveit bnr. 1) f. 14. juli 1655 i Bergen, d. 1716 i Bergen, g. m. Margrethe Fleischer d. 1732. Nils var biskop i Bergen fra 1711 til sin død. Han var også lektor og sogneprest i Fana. I årene 1678 til 1716 eide han gården Åstveit i Åsane. Når det gjelder barna hans er det opplyst av Lampe at han hadde 20 av dem. Her har jeg presentert dem Lampe har oppgitt. De er presentert i usikker rekkefølge. Håper det sitter noen der ute som har mer kjennskap til denne presteslekten enn det jeg har. Kan tenke meg å få vite cirka fødselsår, dødsår, ektefeller og bosted på barna.

Barn:

a. Margrethe d. 1720 g. 1713 m. Johan Nilsen Randulf f. 1681 d. 1735. Bst. Våler og Nærø

b. Drude Marie d. 1762 g. m. Johan Clausen Koren f. 1690 d. 1742. Bst. Stord

c. Anne Kristine f. 1704 d. 1776 g. 1. 17…..m. Ulrik Fredrik Montagne Lillienskjold f. 1693 d. 1735, g. 2. 1739 m. Hans Leth f. 1693 d. 1742. Bst. Bergen

e. Werner Smed

f. Esaias Smed f. ca. 1692, kaptein

g. Hans Henrik Smed

h. Nils Smed, overstyrmann på Ostindien

i. Gregorius Smed, død som apotekersvenn

j. Jens Smed, ugift byfogd på St. Thomas

k. Johan Smed fogd i Nordhordland g. m. Margrethe Sørensdtr. Heiberg f. 1699

l. Peter

m. Peter

n. Peter

o. Else Cathrine / Else f. ca. 1710 d. 1767 i Bergen g. 1728 m. Søren Bergendahl f. 1695 d. etter 1735……..Bst. Haus på Osterøy

 

Håper noen kan hjelpe meg med denne familien!

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ovenstads militærbiografier er det en Esias Smidt fca. 1692, sek.ltn. i 1718 v/2.Bergenh.nasj.inf.regm. N.Nordhordl. komp. Redusert 1/11 1720. Avskjed 30/6 1727 m/pensjon. Det står ikke noe om kone, barn eller død.

 

Esaias skulle det vel stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttige innspill!

 

Om noen har mer informasjon om denne barneflokken setter jeg stor pris det.

 

Har sett under geistlige skifter uten å finne Nils og Margrethe der.

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det skal være en datter som heter Magdalene Margrethe 1681-1735.Men usikkert om det er riktig da mor Magdalene, født Fleischer er født 1668.En annen kilde oppgir at mor Magdalene er født 1660.Da kan det bli mer riktig.

Foreldrene til Magdalene, var Gregorius Fleischer 1645-1715 og Rebekka Friis, død 1682.Foreldrene til Nils,biskop var Peder Hansen Schmidt 1617-1678 og Margrethe Nielsdatter 1620-1716.Foreldrene til Gregorius: Esaias Fleischer og Maren Hansdatter.Foreldrene til Rebekka: Henrik Sørensson Friis og Magdalene Klauman.Årstallene kan medføre noe uriktigheter.Tenkte det var fint å nevne foreldrene/besteforeldrene til Nils og Magdalene med tanke på hva barna deres het hete.Navneoppkalling.

 

Eneste jeg kan komme med foreløpig utfra slektstre jeg har bygget opp.

Endret av Kristin Scheie Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Har du en refranse/kildehenvisning mht Rebekkas far? Jeg mener å huske at jeg har sett troverdig dokumentasjon på at han het Henrik Friis og var rådmann i København, men når man kikker rundt på ulike slektstrær på nettet, finner man at han er han utstyrt med diverse forskjellige farsnavn, hvorav Sørensen, som du angir, riktignok er ett. Kan du huske hvor du har det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.