Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp, kirkebok Osen i Trysil


Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Her er riktig lenke til konfirmasjonen - se pag.565 her: Osen i Trysil, Ministerialbok nr. 3 /2 (1814-1842), Konfirmerte 1830.

 

I rubikken for foreldre, husbondsfolk eller pleieforeldre er oppført Husbnd. Arne Arnesen og Anne Marie Eriksdatter. Ettersom Berte Marias far nødvendigvis må ha hett Ole, var dette paret altså ikke hennes foreldre. Hun var nok i tjeneste hos dem rundt tiden for sin konfirmasjon, og de tituleres da også som husbondsfolk.

 

Berte Maria oppgis født i Eidsvoll den 7.mars 1812 (døpt 12.mars).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, da gikk det litt fort i det jeg la ut den lenken, og glemte å sjekke i farten at det ble riktig. Takk for at du tok deg bryet med å hente frem riktig link.

 

Ja da fikk jeg bekreftet det jeg trodde, at det ikke var foreldrene hennes som var oppført der. Da blir oppfølgingsspørsmålet rundt kirkebøker i Eidsvoll, jeg kan ikke se at det er noe tilgjengelig der på det tidspunktet Berte Maria er født, er disse kirkebøkene gått tapt, eller kan det ligge under andre prestegjeld i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eidsvoll prestegård brant ned i 1877 - og med den prestearkivet og alle kirkebøkene tilbake til 1680-årene.

 

Bureauchef Lassen hadde riktignok gjort noen avskrifter av kirkebøkene på Eidsvoll endel år tidligere, men disse omfattet stort sett innførsler om kondisjonerte personer og dermed neppe om noen Berte Maria Olsdatter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at alt gikk tapt i den brannen da. Vel, det vil nok si at Berte Maria legges ganske langt bak i bunken over folk å finne ut av for min del, med litt griseflaks finnes kanskje ett eller annet skifte ett sted som kan gi mere svar på hennes opphav, men enn så lenge konkluderer jeg med at hun helt sikkert hadde både en mor og en far, og slår meg til ro med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berte Maria Olsdatter Østenheden flyttet som tjenestepike til Ringsaker i 1833,

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Trysil i Trysil, Ministerialbok nr. 3 /1 (1814-1841), Utflyttede 1831-1834, side 582-583, nr. 2

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9001&idx_id=9001&uid=ny&idx_side=-235

 

Vi finner henne igjen som innflyttet nr. 16, 1834 for Ringsaker

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 7B (1826-1837), Inn- og utflyttede 1834, side 453.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6012&idx_id=6012&uid=ny&idx_side=-97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den 24.juni 1842 giftet hun seg i Ringsaker kirke med ungkar og husmannssønn Lars Johannessen Saugstad/Tjerne-eie - se par nr.39 her: Ringsaker, Ministerialbok nr. 8 (1837-1850), Ekteviede 1842, side 355.

 

Her opplyses det riktignok at hun var født i Østerdalen, og hun kalles bare Berte, men når paret senere får barn, er hun innført med hele navnet Berte Maria, så det er nok ingen tvil om at dette er riktig Berte Maria Olsdatter.

 

Det opplyses at hennes fars navn var Ole Simonsen. Kan dette føre Eidsvoll-ekspert Trond Lunde på sporet av Berte Marias opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For moro skyld så prøvde jeg ett google-søk på Ole Simonsen og føyde på Østenheden, det første som kommer opp er en artikkel om rettelser og tilføyelser i Løtenboka.

Der nevnes ved side 425, en Ola Simensen (Sjøli), som skal være født på Arnstad i Åmot i 1775, på Sjøli i Rendalen i 1801, brukte Østenheden i Trysil i 1805-10, Rømma 1811-14/15,Minne i Eidsvoll fra 1814, skal ha vært gift i 1805 med en Marte Danielsdtr, f 1778 på Østenheden, død 1816 på Bjørknes i Eidsvoll, det nevnes også flere barn, Per (uten årsangivelse, Sille Dortea 1806 Helene 1809, Hallsten f 8/4 1812.

 

Dette er ett skudd i blinde forsåvidt, men det er ihvertfall en Ole Simensen med tilknytning både til Østenheden i Trysil og til Eidsvoll. Jeg ser at Berte Maria i utgangspunktet ikke passer inn i barneflokken her så sant hennes fødselsopplysninger når hun ble konfirmert er riktige, men ett skudd i blinde kan være bedre enn ingenting, kanskje kan de lokalkjente få noe mer ut av dette?

 

Ellers "tror" jeg at Berte Marie er den som finnes under døde i Ringsaker i 1862, nr 35. selv om alderen oppgitt der mangler ett par år på å harmonere med at hun er født i 1812.

 

Som sagt, de som er mer lokalkjente enn meg kan kanskje få noe fornuftig ut av dette.

 

mvh Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens bingo?

 

Skifteprotokoll Øvre Romerike 1811-1819, skifte på Minde i Eidsvold prestegjeld etter avdøde Marthe Davids(?)dtr. Såvidt jeg kan se nevnes her tre barn, Siri Dorthea 10 år, Helene 6 år og Berte Maria 2 år.

 

Dere som er gode på skrift kan kanskje plukke ut mere interessant fra skiftet.

 

Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter avdøde Marte Davidsdatter ble begynt 24.januar 1816 og sluttet 3.april samme år. Ifølge skiftets "ingress" fant skifteforretningen sted på gården Minne, men det ser ut til at den avdøde har bodd på Bjørknes, en nabogård til Minne. Jeg kan ikke finne familien nevnt i gårdshistoriedelen av "Eidsvoll bygds historie".

 

Marte (- i skiftet også kalt Mari) etterlot seg enkemannen Ole Simensen Sjøli og døtrene Siri Dortea Olsdatter (10 år gammel), Helene Olsdatter (6 år gammel) og Berte Maria Olsdatter (2 år gammel). (Ved skiftets slutning var enkemannen ikke tilstede "da han blev anmeldt at være reist til Sverrig for en Tiid siden").

 

Vi vet at "din" Berte Maria var født 7.mars 1812, så aldersangivelsen i skiftet stemmer ikke helt. Likevel tror jeg at du har truffet blink, for leter vi etter de to andre døtrene, ja så finner vi dem døpt nettopp på Østenheden i Osen:

 

Datteren Sille Dorotea (- i skiftet på Eidsvoll kalt Siri Dortea) ble døpt 29.juni 1806 ved Osen i Trysil - se den nederste dåpsinførselen på pag.12 her: Osen i Trysil, Klokkerbok nr. 3 (1802-1813), Kronologisk liste 1806-1807. Foreldre er gjestgiver Ole Simonsen Østenheden og hustru Marte Davidsdatter (- eller Danielsdatter?).

 

Også den andre datteren Helene ble døpt i Osen - se midt på pag.19 her: Samme klokkerbok, Kronologisk liste 1810. Helene var født 15.desember 1809 og døpt 14.januar 1810, og foreldre var gjestgiver Ole Simonsen Østenheden og hustru Marte Danielsdatter.

 

Det er verdt å merke seg at enkemannen i skiftet på Eidsvoll skrives for Ole Simensen Sjøli. Sjøli ser her ut til å være brukt som et slektsnavn/etternavn, ikke som et "adressenavn". Jeg kan heller ikke se at det har vært noen husmannsplass Sjøli under Bjørknes. Det er derfor interessant at du har funnet en tilknytning til Sjøli i Ytre Rendal.

 

I folketellingen 1801 er det oppført en 23 år gammel "Trompetter og smeed" Ole Simensen på gården Sjøli - se nr.170867 her: Folketellingen 1801 - Rendalen. Ole Simensen er husbondens "frillesøn" - og husbonden var Simen Halstensen Sjøli.

 

Ifølge "Ytre Rendal - gard og ætt" (s.73-74) hadde Simen Halstensen Sjøli en bror Halsten Halstensen (1771-1851) som i 1805 ble gift med enken Cathrine Berg født Kiønning på Tjerne i Ringsaker, og Halsten kjøpte gården Tjerne i 1805. Dermed skjønner vi hvordan Berte Maria havnet som tjenestepike på Tjerne - vi vet jo at hun var der da hun giftet seg i 1842 (se innlegg 8 over). Dit var hun altså kommet til sin farbror (- eller fars halvbror, for å være korrekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nok Berte Maria's opphav fastslått. Det ser jo ut til å henge i sammen på flere kanter, navnet Kiønning har jeg nemlig støtt på før, for ektemannen til Berte Maria (vist i tidligere innlegg) Lars Johannesen var sønn av Johannes Larsen og Maren Kold Kiønning. De ble viet 23.11.1810.

 

Og i denne gamle debatten jeg fant er det også mer opplysninger om opphavet til Ole Simensen Sjøli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berte Maries fødselsår kan ikke være 1812. Vi har aldersoppgaven ved moras skifte i 1816 (2 år) og alderen ved vielsen i 1842 (28 år). Det gir fødselsår 1814.

Dessuten fikk Ola Simensson og Marte Danielsdotter en sønn Hallstein i 1812, født 8. og døpt 19. april i Løten:

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 4 (1801-1814), Fødte og døpte 1812, side 110-111.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9095&idx_id=9095&uid=ny&idx_side=-58

 

Hallstein døde 1813, gravlagt 7. april, nr. 22

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9095&idx_id=9095&uid=ny&idx_side=-112

 

Ola Simensson flyttet til Løten 1811 og var eier av Velt-Rømma 1812-15, se Løtenboka bind 1, side 420

 

Han og kona fikk flytteattest til Eidsvoll 23. april 1814

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 5 (1814-1832), Konfirmerte 1830, Utflyttede 1814, side 578-579.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6025&idx_id=6025&uid=ny&idx_side=-300

 

Ola og Marte er også nevnt under Østenheden i Trysilboka bind 3, side 309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har satt Berte Marias fødselår til 1814 og med ukjent dato, det harmonerer jo både med alder oppgitt i skiftet etter moren, alder oppgitt ved vielsen og også alder oppgitt ved dødsfall, kanskje er datoen oppgitt ved konfirmasjon riktig, men hun har utvilsomt fått feil fødselsår der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.