Gå til innhold
Arkivverket

Singsaker, Trondheim


Anders Rofstad
 Del

Recommended Posts

Hei

 

jeg leter etter en barnedåp ca 1872, der foreldrene bor på singsaker i Trondheim. Jeg lurer på hvilken kirke de eventuelt soknet til.

jeg har trålet databaser uten særlig hell... :-(

 

ca 1872 får John Sivertsen Kvam (Qvam) og kona kristine Larsdt ei jente som heter Marie (i.h.t FT 1875, Strinden)

 

de har fra før barna Anne (1853), Sigrid (1856) og Lars (1860) (alle Døpt i melhus) familien flytta til Trondheim ca 1870...

 

i første omgang er det dåpen til Marie jeg leter etter, men også ev andre barn (stort tidssprik fra Lars i 60 til Marie i 72)

 

noen som kjenner noe til denne familien?

 

 

mvh

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mariann

 

Jepp, vielsen har jeg...

har grei kontroll på de så lenge de bodde på Melhus..

 

det var etter at de flytta til trondheim jeg sliter. finner de i folketellingene, men den barnedåpen fra '72, og vielser til barna finner jeg ikke.. :-(

 

 

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

jeg leter etter en barnedåp ca 1872, der foreldrene bor på singsaker i Trondheim. Jeg lurer på hvilken kirke de eventuelt soknet til.

 

Det spørs kva du meiner mer "på Singsaker i Trondheim".

Villastroket Singsaker fanst vel ikkje i 1872, og garden Singsaker låg i Strinda til 1893.

 

Sannsynlegvis er det Strinda sokn (Lade) du må leite i.

 

I nyare tid har ein del av området høyrt til Vår Frue; det kan vere at dette skjedde før byutvidinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anders

 

Kan dette være din Marie Dåp ?

Denne familien bor i Ila, men de kan jo ha flyttet til Singsaker etter dette.

Singsaker hørte vel til Bakklandet på den tiden.

 

 

Mvh

Kirsti M. Arnesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anders

 

Kan dette være din Marie Dåp ?

Denne familien bor i Ila, men de kan jo ha flyttet til Singsaker etter dette.

Singsaker hørte vel til Bakklandet på den tiden.

 

 

Mvh

Kirsti M. Arnesen

 

 

Hei Kirsti...

 

Tror jaggu du kan ha rett... litt for mange sammenfall til at det kan være tilfeldig.. :-)

 

har faktisk kikket igjenom den kirkeboka og databasen, men sånn går det når man blir så fiksert på navn at man glemmer å sjekke varianter... kvammen hadde jeg helt glemt å ta med i betraktningen.. :-)

 

takkar.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs kva du meiner mer "på Singsaker i Trondheim".

 

 

Hei Ivar...

 

godt spørsmål :-)...

Melhusboka sier at familien flytta til trondheim og bosatte seg på singsaker, og FT 1875 Strinda oppgir oppholdssted til "Sindsagers grund"...

men jeg er ikke stødig nok i lokalhistorie til å kunne si noe om hva man la i det... :-)

 

nå ser det ut som kirsti Arnesen har funnet familien på Ila i '72, og da er jo hele "Singsaker" sporet unødvendig... :-)

 

 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Takk for oversikt Ann-Mary!

 

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Anders.

 

Så på lenken til oppholdsted i 1875, familien Negaard som bor i samme hus er mine aner. Datteren Marie er min tippoldemor på morsiden, min mormors mormor.

 

Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Anders.

 

Så på lenken til oppholdsted i 1875, familien Negaard som bor i samme hus er mine aner. Datteren Marie er min tippoldemor på morsiden, min mormors mormor.

 

Kirsti

 

 

Jøss.. :-) Arti.. :-)

 

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.