Gå til innhold
Arkivverket

Anders Jørgensen


finn hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet en Anders Jørgensen som skal være døpt 15/4 1691 på Bragernes, og gift 3/9 1722 s.sted med Kirsten Johannesdt. Barn: Dorthe 1722 - Johannes 1724 - Cathrine 1726 - Anne 1730 - Jørgen 2/2 1734 Ø.Eiker (Vestfossen)? - Jacob 29/1 1736 Ø.Eiker (Vestfossen).

Har ikke funnet de andre barna f. Ø.Eiker.

 

Kan dette være den Anders du leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn 1722-1730 er f. på Bragernes. Ikke funnet Jørgen 1734 på Bragernes eller i Eiker. Siste barnet er født på Eiker. Det kan se ut som om familien flyttet til Vestfossen en gang etter 1730.

 

Vestfossen er jo et mulig sted for en sagfogd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se så står det ikke noe der om at han var sagfogd. Jeg ville trodd at tittelen ville ha stått i skiftet, men jeg vet ikke om de var så nøye på det på den tiden. Jeg har ikke sjekket andre skifter derfra for å sjekke om det ble brukt titler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Tore. Det er gøy å knekke noen nøtter av og til.

Da kan jeg legge til at Anders og Kirsten ble forlovet 3/8 1722, og at faren til Anders, Jørgen Torchildsen, var snekker og ble gift 10/9 1682 på Strømsø med Dorthe Hansdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Jørgensen (Anders Jørgensen Neuman) har vært oppe til debatt tidligere.

 

Se tema 81914 i ”Gamle brukerforumet”:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=81914&sok=Roy+K%E5sa&nr=6&antinnlegg=10&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

Etterslekta hans er vel rimelig godt dokumentert, men det interesante med denne mannen er at hans opphav muligens tenderer den NIEMAND-debatten som gikk her i sept/okt.

 

Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27/4 1665 var det manntall på Bragernes - Strømsø. Jeg fant 2 Torchilld på Strømsø:

 

Gnr. 345 (s.314-315) Thorchilld/Thorchield Nielsen, strandsitter 48 år, .... Rasmus.... hus. Gir leie 6.rdl.

 

Gnr.390 (s.320-321) Thorchilld/Thorchield Haagensen, strandsitter 48 år, eget hus ........

 

Om en av disse var far til Jørgen Torchildsen er vel vanskelig å si, men det kan være en aldri så liten mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager! - Men noen ganger går det litt fort i svingene. Debatten det vises til i innlegg 11 omhhandler sagfogd (boende på Vestfossen) PEDER Jørgensen Neuman, - IKKE Anders Jørgensen.

 

Hvorvidt dette sammenfallet i tid (1730-årene), sted (Vestfossen) og patronymikon (Jørgensen) og yrke (sagfogd) er tilfeldig, grubler jeg over akkurat nå.

 

-Men det er ikke mer en en et-par måneder siden jeg gjennomgikk slekt-kretsen til Neuman, og jeg ser at JØRGEN TORCHILDSEN (Berits innlegg 6) , som far til dette temaets Anders Jørgensen er uforenelig med en spekulasjon om Anders Jørgensen kan tilhøre Neuman-familien.

 

-Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.