Gå til innhold
Arkivverket

Anna Marie Johansen, død Oslo 1896


Erling Hoel
 Del

Recommended Posts

Har vært på leting etter min oldemor i mange år. Hun er innvandrer fra Alatornio, Finland.

 

Har funnet at hun bodde i Arendal etter å ha "flyktet" fra Hammerfest. Der kalte hun seg Maria ,f. Johansen.

Hennes opprinnellige navn var Anna Marie Johansdatter Rytilahti.

 

I Arendal bodde hun og Ole Olsen sammen med min bestefar Otto og hans bror Waldemar. Det er gitt feil fødselsdatoer på flere i familien i Arendaltellingen.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0903&kenr=006&bnr=0066&lnr=00

 

I Oslo bodde hele familien: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0903&kenr=006&bnr=0066&lnr=00

 

I 1900-tellingen bodde Ole Olsen alene i Lakkegata 20 som enkemann.

Det må opplyses at paret ikke var gift og derfor levde i "landflyktighet" i fare for at Anna Marie ville bli sendt tilbake til Finland da hun hadde født to barn utefor ekteskap.

 

Har funnet ei Anna Marie Johansen med fødselsår 1847, født i Sverige. 1847 er riktig fødselsår for min oldemor og det har tidligere feilaktig vært oppgitt at hun var født i Sverige.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4879&idx_id=4879&uid=ny&idx_side=-204

 

Har også funnet skifteprotokoll: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27264/142/

Nr. 729

 

Folketellingene fra 1895 er fjernet fra byarkivet (har sjekket i dag) i håp om å finne om hun bodde sammen med kjente familiemedlemmer.

 

Siden hun ble begravet på fattivvesenets regning, lurer jeg på om det finnes noen ytterligere opplysninger om henne.

Eventuelt om noen kunne hjelpe meg å finne ut av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt "rart" det som står i krk.boka: pige (understreka), etter namnet står det g og k, kan det vera gift kone han meinar?

 

Lurar på om det finnes arkiv frå sjukehuset der ho døydde, der står det kanskje noko som kan hjelpa deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt "rart" det som står i krk.boka: pige (understreka), etter namnet står det g og k, kan det vera gift kone han meinar?

 

Lurar på om det finnes arkiv frå sjukehuset der ho døydde, der står det kanskje noko som kan hjelpa deg.

 

Ja, det er litt rart at hun er både gK (gift kone) og "pige".

Det er det som gjør at jeg har fattet mistanke om at dette er den rette Anna Marie. De var ikke gift, men samboere i 1875-tellingen og i Arendal. Ole Olsen har oppgitt at hun er hans kone uten at de var gifte.

Når det gjelder sykehusjournalene, vet jeg ikke om de eksisterer ennå. Dette skal visstnok gjelde Belevue sykehus i Oslo. Dette ble nedlagt for lenge siden og jeg vet ikke om journalene finnes ennå.

Skal sjekke med Oslo Byarkiv over helgen.

Haen fortsatt fin helg-

 

 

 

Hei Ann-Mary!

 

Tusen takk for svarene dine!

 

Disse tellingene er jeg klar over og det er de riktige folkene, men det dødsfallet jeg har funnet "kan" være min Anna Marie. Det er det store spørsmålet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

I anm.feltet i KB ved dødsfallet står det hun ble gravlagt

Østre gravlund

Oslo byarkiv har de gamle gravferdsprotokollene,kan jo være greit å se på de også

når du skal på byarkivet

 

Ser det står B.Sygehus i dødsfallprotokollen,kan det også bety Byens sygehus(Ullevål eller Krohgstøtten)

 

Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

I anm.feltet i KB ved dødsfallet står det hun ble gravlagt

Østre gravlund

Oslo byarkiv har de gamle gravferdsprotokollene,kan jo være greit å se på de også

når du skal på byarkivet

 

Ser det står B.Sygehus i dødsfallprotokollen,kan det også bety Byens sygehus(Ullevål eller Krohgstøtten)

 

Hilsen Solveig

 

Tusen takk for tipset Solveig!

 

Jeg trodde B’n stod for Bellevue. Bellevue lå under Ullevål sykehus. Jeg har tatt kontakt med Oslo Byarkiv og de har journalene for tidspunktet. De skulle se etter for meg og eventuelt ta kopi til meg. Dette blir spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende hun er nevnt i protokollene etter fattigkommisjonen, siden sykehusstell var en del av fattigvesenet.

 

Sakset fra Byarkivet:

'Arkivoversikt

De arkivsakene Fattigvesenet i Kristiania har etterlatt seg, kan grovt deles i tre grupper:

 

 

  • Arkivsaker fra fattigkommisjonen og dens sekretær
  • Arkivsaker fra inspektoratet
  • Arkivsaker fra de enkelte fattigdistriktene

Fra fattigkommisjonen og dens sekretær er bevart forhandlingsprotokoller, brevjournaler og journalregistre fra ca. 1830 til 1930. I 1877 ble tildelingen av økonomisk nødhjelp overført fra politiet til fattigvesenet, og det ble ført egne "sykejournaler", hvor bidrag til lege, sykehusinnleggelse og medisiner ble innført. Slike er bevart fra 1844 til 1930.' (Min utheving)

http://www.byarkivet...en.asp#oversikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Lise!

 

Det ser ut til at jeg har en del å gjøre på Oslo Byarkiv kommende uke.

Tusen takk for innspill.

Det er godt å ha så rutinerte hjelpere her på forumet! :)

 

Ha en god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Mariann

Fikk dessverre ikke tid til å besøke byarkivet i fjor.

Har fått svar fra Byarkivet om journalene for Ullevål, men de var borte for tidsrummet.

Må ta en tur på byarkivet for å se på fattigkommisjonen om det skal være noe å finne der, men vet ikke når jeg skal få tid til det. Har vært ganske opptatt med de «levende» en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.