Gå til innhold
Arkivverket

Hvor kan jeg finne fangebilder fra Christiania Politikammer 1885-1899?


Harald Flaten
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet Einar Alfred Olsen Sinsen i "Register til Fangealbum for Christiania Politikammer 1885-1899", fotonr 5249, Album I-5 m/Siluettspeil.

 

Hvor kan jeg få se selve bildet? Finnes det data om personen i det samme fangealbum?

 

Mvh

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet Einar Alfred Olsen Sinsen i "Register til Fangealbum for Christiania Politikammer 1885-1899", fotonr 5249, Album I-5 m/Siluettspeil.

 

Hvor kan jeg få se selve bildet? Finnes det data om personen i det samme fangealbum?

 

Christiania politikammers arkiv beror i Statsarkivet i Oslo. Se for øvrig denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Harald

 

I fotoalbumene som jeg har laget register til står det bare en liten kort info om: fødtseldato, fødested, yrke, evt. hva de satt inne for.

 

Skal du ha hele historia må du se i fangeprotokollen for det fengslet de ble satt inn i.

der får du flere henvisninger til domsdato, hvilken rett, domsakt nr, osv.

hvis domsakten er bevart vil jeg anbefale den, siden det kan står mere der enn i domsprotokollene,noen ganger er det også lagt ved andre papirer

som etc. militære papirer,fotografier,osv.

 

Det er flere bilder av denne personen i albumene, Rekke I, album nr 6 og 7.

5249 Einar Alfred Olsen Sinsen Album I-5 m/siluettspeil

5907 Einar Alfred Olsen Sinsen m/lue Album I-6 m/siluettspeil

5908 Einar Alfred Olsen Sinsen u/lue Album I-6 m/siluettspeil

6723 Einar Alfred Sindsen Album I-7 m/siluettspeil

 

I Botsfengslets fotoalbum nr 16 (1898) side 25 finnes også et fotografi av han,

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom

 

Tusen takk for grundig info.

 

 

Jeg ikke 100% sikker på om Einar Alfred Olsen Sinsen er "min mann". For å bli sikker må jeg finne hans foreldre.

I hvilke av dokumentene (hvis noen) er det størst sjans for å finne foreldrene hans?

Kan noen av dokumentene gi antydning om fødselsdato samt når og hvor han er døpt?

 

Hvis dette virkelig er den jeg søker, må jeg forsøke å få tak i fangeprotokoller og domsakter. Jeg antar Statsarkivet i Oslo er rette adresse?

 

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Harald

 

I Ft1900 var Einar Alfred O. Sinsen (f.1879 i Oslo) på Akershus festning Landsfengsel, så fangeprotokollen derfra vil fortelle fødtselsdato,fødested,komfirmasjonsdato,hvor,når dømt, for hva, hvor lenge han måtte sitte,inn og ut dato, om han var tidligere straffet, om han var gift, barn,osv.

Hvis du har en e-postadr kan jeg sende en kopi fra en side i fangeprotokollen, så du ser hvilken poster den inneholder ca.1900

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.