Gå til innhold
Arkivverket

Gabriel Wegner (Weginer/Wægener)


Anne Lene
 Del

Recommended Posts

Hei jeg har tidligere søkt etter Gabriel Wegner/Weginer i Bragenes Drammen født rundt 1700 og ikke funnet han(ga opp for en stund). Jeg fant hans bror med navn Hans Jørgen Peterson Søeboenholm feltbereder i mantallet/borgere for Bragenes i 1720.

 

Referansen til bror Gabriel Wegner finner man under gården Øren (Drammens området) som han kjøpte sammen med en annen i 1754 og skilte ut i nordre og søndre i 1757. I 177p overførte han denne til sin brorsønn Hans Jørgen Gabrielsen Wegner/Wægner.

 

Jeg tror at Søeboeholm er fødested (opprinnelse enten fra generasjon 1 eller 2) og betyr Sødre Bornholm. Wegner er et navn på Bornholm så tror at jeg er på rett spor?

 

Er det noen der ute som vet mer enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel Wegner, salmaker, lignet 1729 til rd 6-0, bor på Bragernes. Monsieur Giert von der Lith, apoteker, innført 1722 i borgermanntallet for sin profesjon, lignet

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=gabriel%20wegner%20i%20bragernes&source=web&cd=2&ved=0CCcQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.vigerust.net%2Fby%2Fbragernesfornavn.html&ei=o43mTrDpCejc4QSartS6BQ&usg=AFQjCNEfX1vcPH0XroWDkrzmMlGUp4NDPQ&cad=rja

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel Wegner,gift 20 juli 1723 Bragernes.

Kirkeboken.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-251

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61215640002.jpg

 

Gabriel Wegner ,gift 17 sept 1755,Bragernes.

http://www.familysea...juris4friendly=

 

 

Sønnen?

Gabriel Gabrielsen Wegner,gift 1763.

http://www.familysea...juris4friendly=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var salmaker men deretter borte (finner ikke fødsel)og heller ikke slekt foruten hans mange barn 10 totalt. Nå fant jeg bror, men med annet etternavn referert til i gårdshistorie.

 

Du er jo aktiv å flink til å finne de fleste, men fødsel på denne mannen finner jeg ikke (mulig du klarer det ;-)), siden du fant Rønnow Müller som jeg ikke hadde funnet tidliger (takk for den ;) )

 

Ja sistemann er sønnen omtalt som Hans Jørgen gabrielsen Wægner i bygdebok, men Gabriel Wægner i digitalarkivet ,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel Wegner j.r. var gift med Sidsel Catharine Pedersdatter Lohrmann, datter av skomakermester Engebret Pedersen Lohrmann ca 1664-1738 og Kari Olsdatter - før 1765, se bl.a. skifte etter sistnevnte lenke 19.apr.1765. Her finner man også barna til j.r. Familien Lohmann er ellers kjent som en "feltbereder-familie" idet far til Engebret og alle brødre var feltberedere.

 

Se også et annet skifte hvor man ser at Kari Olsdatter har en annen ektemann, lenke 7.mar.1761. Hun er enke etter skomaker Hans Hansen.

 

Det er junior som gifter seg i 1755 og 1763.

 

Wegner er et kjent navn i Norge fra tidlig 1600-tall og disse kommer fra Danmark (Horsens, København, Helsingborg). Mange geistlige inkl. biskop i Stavanger, Thomas Cortsen Wegner 1588-1654, men det er kanskje forskjellige familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet skifte bør også nevnes, lenke 21.apr.1729 etter smedmester Ole Andersen hvor datteren Inger Olsdatter nevnes som gift med Gabriel Wegner. Her vises også det meste av hennes familie.

 

Inger Olsdatter nevnes også i et annet skifte fra 1738 lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva jeg har om min tipp-tipp-tipp-tipp-tippoldefar:

Gabriel Wegener, f. 1693, begr. Bragernes 4 juni 1766.

Gift første gang Bragernes 20 juli 1723 med Inger Olsdatter, døpt Bragernes 11 august 1695, begr. Bragernes 17 juni 1754.

Datter av Ole Andersen Smed (f. omkr.1650, d. 1729), smed på Bragernes, og dennes annen hustru Barbro Pedersdatter Lohrmann (f. ca.1662, d. 1716).

Gift annen gang Bragernes 15 oktober 1755 med Marthe Marie Boldeus, døpt Bragernes 30 september 1724, begr. Bragernes 19 juni 1767.

Datter av Christian Boldeus (f.1695,d.1769), sølvsmed i Drammen, og dennes annen hustru Antonette Margrethe Rømer (f.1693, d.1773). Det heter om Christian Boldeus at han var særdeles dyktig innen sitt håndverk og flere av hans arbeider er idag å finne på Kunstindustrimuseet i Oslo.

 

Hvem Gabriel Wegener var sønn av vites ikke. Han var salmaker (sadelmaker) på Bragernes i Drammen hvor han døde i 1766, 73 år gammel. Det kan tyde på at dødsdagen hans var 30 mai, siden hans kone Madam Marthe Wegener "anmeldte denne dag sin mann Gabriel Wegeners dødelige utgang".

 

Bo-oppgjøret etter Gabriel Wegener viste at det ble igjen 553 rd. til deling mellom enken og 2 kull barn. Han hadde 9 barn med sin første hustru og 3 fra siste ekteskap. Da det siste barnet (datteren Antonette Christiania) ble født i 1763 var faren hele 70 år gammel. Den siste konen hans var 31 år yngre.

Gabriel og den siste konen hans døde med et års mellomrom. Arveoppgjøret etter enken viste netto 340 rd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er også en tipp, tipp, tipp osv til meg, men har lenge forsøkt å finne en link til foreldre, fødested osv. I bygdebok som nevnt i første innlegg fant for første gang en bror beskrevet "Hans Jørgen Peterson Søeboenholm feltbereder i mantallet/borgere for Bragenes i 1720". I bygdebok for Øren gård er en overførsel til hans brorsønn Hans Jørgen Gabrielsen Wegner/Wægner beskrevet. Denne brorsønnen er gift med Sidsel Catharine Lohrman (sønn av Sr. Gabriel Wegner og som andre steder er oppført som Gabriel Wegner).

 

Jeg tenkte å finne ut hvor Gabriel Wegner opprinnelig kom fra (gjøre et forsøk ;-)), og da var navnet Søenboenholm mistenkelig likt Sødre Bornholm).

 

 

Takk for all respons :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Jørgen går igjen i flere ledd. En Hans Jørgen Gabrielsen Wegner - sønn av jr. er døpt 12.okt.1756 i Bragernes. Hans foreldre er Gabriel Wegner jr. og Sidsel Catharine Pedersdatter Lohrmann.

 

Jeg har forsøkt å finne Gabriel Wegner i de eldste kirkebøkene for Bragernes - i den transkriberte versjonen foretatt av Bjørn J. Rosenberger, men uten resultat. Dette tyder på at Wegner ikke var i Bragernes før etter 1705.

 

Den i forrige innlegg nevnte fellbereder Hans Jørgen Pedersen har jeg identifisert som Lohrmann iflg. de gamle kirkebøkene for Bragernes. Han var gift med Karen og hadde 4 barn: Hans Tobias døpt 12.feb.1682, Johan døpt 1.okt.1684, Arent døpt 10.aug.1687 og Elen Malene døpt 2.apr.1690.

 

Navnet Søboholm er litt av en nøtt. Jeg har funnet flere personer med det navnet i skiftene, men de er vanskeligere i kirkeboken. Rebekka Pedersdatter Søboholm, heter Rebekka Pedersdatter Sommer i kirkeboken når hun gifter seg med kjøpmann Søren Jensen Hofgaard 6.jul.1698 i Bragernes. "Peder" må også ha hatt disse barna: Lisbeth gift ca 1700 med Christen Carstensen (Kamp), Magdalena gift med borger Andreas Hallensen -1723 og Johan som lever 11.des.1723. Iht. skifter.

 

Jeg finner en mulig kandidat i Bragernes til Peder, nemlig Peder Eliassen som 11.nov.1681 døper en datter Lisbet. Peder Eliassen har også en datter Malene (Magdalene) idet sal. Peder Eliassens datter Malene er fadder 18.des.1701. Endelig bevis for at Peder er riktig person, finner jeg ved at sal. Peder Eliassens sønn Johan er fadder 6.okt.1702 i Bragernes. Iflg. skifter i Bragernes får disse personene senere navnet Søboholm, se bl.a. lenke.

 

Denne lenke har mye om Sommer / Søboholm (forf. O. Harstad) og bekrefter mye av det ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også søkt på Søeboholm (igår) og fant en som var fadder i Askim kirke (kommer tilbake senere med dato)ved navn Peter (Peder) Søeboholm i noe som kan være rett tidspunkt (kan være far ut ifra navnet?). Lohrman er en gjenganger i Wegner familien, og har dukket opp flere ganger (nå må jeg ta det på husk, men tror både Gabriel Sr og jr var gift med en Lohrman).

 

Jeg fant i tilegg Johan + antagelig en dame i et yngre slektsledd med navn Søeboenholm. Spørsmålet er vel om gårdshistorien om Øren er riktig, og at Hans Jørgen Peterson Søeboenholm er bror til Gabriel Wegner som beskrevet. Hvis det er Lohrmann kan det like gjerne være slekten til brordatter osv..., men hvis informasjonen fra Øren er riktig så er det kanskje mulig å finne utgangspunktet.

 

Jeg kommer tilbake senere idag/imorgen med mer info blant annet tidspunkt for barndåp i Askim kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Askim, Ministerialbok nr. 1 (1733-1757), Fødte og døpte 1747, side 26.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7480&idx_id=7480&uid=ny&idx_side=-28

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061019020281.jpg

 

 

Her er Peder Søeboeholm fadder for Svend Fransson i 1746 (ca mai), Askim kirke

 

Foreldre: Frands+Mari Henstad

Faddere: Bolette Christine Hiorth, Anne Sophie Smidt, Ragnhild+Hans Hof og Peder Søeboeholm

Skal sjekke link med forfatter Harstad....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arent Olafsen: Fortegnelse over sorenskrivere i Norge 1591-1814 hos wangensteen.net har en Elias Pederssen Søboholm som var sorenskriver i Eiker, Modum og Sigdal fra 1715 til 1730. Alder og navn indikerer at dette er en sønn av Peder Eliassen Søboholm.

 

Peder Søboholm som har vært fadder i Askim kan godt passe inn som enda en bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet flere i kirkebok for Askim, blant annet følgende:

 

Hans Enersen Søeboeholm som forlover 1748 (april) for Halvor Helmand og Mathea Cathrine Søeboeholm

Jørgen Eliasen Søeboeholm som forlover 1748 (nov/des) for Løytnant Eichardt Stockflet og Anna Dorthea Gabrielsdatter

 

I 1750 døpes Elias sønn av (Klogman?) Jørgen og Dorthe Søeboeholm Faddere: Bolette Christine Hiort, jomfru Stockflet, Sophia Søeboeholm (Sophia er også nevnt som jomfru Stockflet Sophia Amalie Søeboeholm (hun og Bolette er mye brukt som faddere), Frands Henstad og Hans Hof.

 

 

Like etter døpes Poul Hiort og Bolette Christine Stockflets (benevnes oftes som Bolette Hiort) datter Bolette

 

Så ser ut som du finner Søeboeholm både i familiene Stockflet, Lohrman, Sommer og hvis jeg er heldig i Gabriel Wegner sin familie (hvis ikke bygdeboken er feil, så kan jeg jo om ikke annet håpe at Gabrielsdatter er en begynnelse ;-) .... lov å håpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse til #12.

Den i forrige innlegg nevnte fellbereder Hans Jørgen Pedersen har jeg identifisert som Lohrmann iflg. de gamle kirkebøkene for Bragernes. Han var gift med Karen og hadde 4 barn: Hans Tobias døpt 12.feb.1682, Johan døpt 1.okt.1684, Arent døpt 10.aug.1687 og Elen Malene døpt 2.apr.1690.
Det er fellbereder Hans Jørgen Johansen Zimmermann som har de nevnte barn. Karen er Karen Arentsdatter von Kampen (som nevnt nylig i en annen tråd her på DA). Karen ble 17.jun.1697 gift 2) med fellbereder Johannes Pedersen Lohrmann.

 

Ad #11. Når det gjelder "brorsønnen" - dvs. hvem (Hans Jørgen Peterson Søeboenholm ?) som er onkel til brorsønnen Hans Jørgen Gabrielsen Wegner (døpt 12.okt.1756) så har jeg oversikt over alle brødrene til Gabriel Wegner jr. i farens første ekteskap. Disse er:

Christopher 1724- gift med NN Bentsdatter

Ole 1726-1733

David 1728-1729

Gabriel jr. 1731-1790 gift 1755 med Sidsel Catharine Engebretsdatter Lohrmann (5 barn+) og 2) 1779 med Anne Dorothea Stranger (1 barn+) Friederich Christian er trolig ikke hans barn.

Ole 1733- gift med NN - minst 9 barn

Tar med døtrene også for "bror" var et litt løsere begrep i eldre tid mange steder og kunne bety svoger:

Barbra 1725-1725

NN (uten navn) 1730

Barbra 1735-1736

Elisabeth 1738- gift med Petter Bloch

 

Barna i Gabriel sr.s 2. ekteskap er på samme alder som nevnte Hans Jørgen Gabrielsen Wegner og uaktuelle i brorsønn-relasjonen.

 

Med utgangspunkt i Søboholm så har vi følgende familieoppstilling med en viss usikkerhet:

løytnant, gjestgiver Johan Jørgensen Sommer ca 1640- gift med Elisabeth Hansdatter Erfings som hadde disse barna:

Magdalene Sommer -1699 gift med kjøpm. Peder Elisassen Søboholm - mange barn (se nedenfor)

Hans Jørgen Sommer (Søboholm) -1681 gift 1690 med Sofie Bertelsdatter. En sønn Hans Jørgen Søboholm gift i Lier 1727 med Marte Olsdatter

Maria Sommer gift med sognepr. på Modum Herman Poulsen

Alhed Sommer -før 1700 gift med løytn. Christian Pedersen Kleboe (Klogman)

Elisabeth Sofie Sommer - trolig ugift

Margrethe Sommer - trolig ugift

Petronelle Sommer gift med krigsassessor Søren Hansen Lemmich

Det kan være flere sønner da kirkeboken er ufullstendig enkelte år før 1680 !

 

Magdalenes barn: (Sønnene brukte oftest Søboholm, mens døtrene brukte Sommer)

Lisbeth Pedersdatter Sommer/Søboholm gift med Christen Carstensen (Kamp / Thorendal)

Rebekka Pedersdatter Sommer/Søboholm 1675- gift 1698 med Søren Jensen Hofgaard

Johan Pedersen Søboholm gift med Maren Edvardsdatter Steer -1731 (barn: Edvard 1707-, Magdalene 1709- og David 1713-)

Magdalena Pedersdatter Sommer/Søboholm gift 1712 med Andreas Hallensen

Anne Elisabeth Pedersdatter Sommer/Søboholm gift 1696 med Klaus Jespersen Skaug/Schow

Elias Pedersen Søboholm - sorenskriver 1715-1730 mm (en sønn Jørgen som døper barn i 1748 ?)

og ut fra oppkalling, bør det være en

Peder Pedersen Søboholm ?

Ener Pedersen Søboholm ?

 

Det ser ikke ut som om det kan være andre Søboholm enn denne familien.

 

Hans Jørgen går igjen i både Wegner og Sommer/Søboholm samt i inngiftede familier (Zimmermand, Carstensen og Lohrmann). Hans Jørgen Peterson Søeboenholm som nevnes i Innvandrerarkivet kan også ha brødrene Jan og Johan for de nevnes samtidig der. Ut fra dette så tipper jeg at Johan er Peder Eliassens sønn Johan og at Hans Jørgen og Jan mao. også er sønnene til Peder Eliassen.

 

Hans Jørgen Pedersen Søboholm (sønn til Peder Eliassen) og Hans Jørgen Wegner f. 1756 er imidlertid ikke i slekt ut fra det som her er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal gå igjennom. Jeg vet at det ikke er kjent noe slektsskap, men her har du linken til informasjon (rett eller galt?). Det forvirret meg litt også, men kanskje var man heldig ;-)

Hvis Hans Jørgen Gabrielsen Wegner er brorsønn, så burde det være slektskap mellom dem... Men Gabriel Wegners kone Inger Olsdatter har en mor med Lohrman som etternavn (Barbro pittersdatter (Pedersdatter) Lohrman......og kan være feil i boka om Nordre Øren.

 

http://www.lier.kommune.no/liers-historie/oeren.htm

 

Info om gård (det er Nordre Øren jeg snakker om, sjekk datoer og kone)

 

Just Must lot gården som nå var taksert for 1200 dlr., selge på auksjon i 1754 for 1600 dlr. til hans Jørgen Pettersen og Petter Bastiansen Koht, som lot Lars bruke gården til de delte den mellom seg i 1757.

 

 

 

SØNDRE ØREN

 

ble overtatt av 1) kjøpmann Petter Bastiansen Koht, Bragnes. Han skulle bl. a. ha et våninghus med stue, kammer og kjøkken, et to-etasjes stabbur, en del tomter og husmannsplassen Sukka, foruten søndre del av jordveien. Skogen ble ikke delt. Koht tok pantelån på 800 dlr. 1773 og forhøyet det til 1288 dlr. to år seinere. I 1778 solgte han fra Ørenberget, og 1787 solgte han for 1300 dlr. fra et jorde på 6 lp. til eieren av Hotvet. Arvingene overdro i 1798 resten av bruket for 1200 dlr. til Niels Bruun som s. å. også kjøpte Nordre Øren.

 

 

 

NORDRE ØREN

 

ble i 1757 overtatt av I) feldbereder Hans Jørgen Pettersen. Det nevnes at han skulle ha Landfalløyjordet, Stall-løkka, Sagløkka, Hestenga og husmannsplassen Haukeli, foruten en del tomter. Av hus på hans part nevnes våningshus med to rom, drengestue og bryggerhus. Han solgte i 1770 fra Ørenløkka I for 400 dlr. og overdro resten for 890 dlr. til brorsønnen 2) Hans Jørgen Gabrielsen Wægener. Omkring midten av 1770-åra ble gården overtatt av 3) Gabriel Wægener, f. 1732, d. 1790. Han var gift 1. gang med Sidsel Catharina, 2. gang med Christine Berg, d. 1773, og 3. gang med Anne Dorthea Stranger. I 1. ekteskap hadde han to barn, Gabriel og Inger Marthea, og i 3. ekteskap hadde han et barn, Catharina. I tida 1777-90 solgte han fra en del jordstykker som ble slått sammen til ett bruk, Ørenløkka II, og 1779 solgte han tre jordstykker for 600 dlr. til kjøpmann Andreas Hofgaard. Ved skiftet etter Wægener 1790 var bruttoformuen 1243 dlr. og nettoformuen 79 dlr. Det nevnes at bruket her hadde stor og god skog og gode åkrer og enger. Taksten ble 1200 dlr., men auksjonsskjøte ble utstedt for 880 dlr. til 4) sogneprest Guldberg, som satt med gården til 1796, da den ble tatt på odel av Catharina Stranger Wægener. Hun utstedte i 1798 skjøte for 2200 dlr. til Nids Bruun. Dermed var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lene.

 

Jeg oppdager at jeg hadde glemt å scanne igjennom kirkeboken i Bragernes eller barn til Peder Eliassen og har nå funnet mange flere. Jeg fant også følgende 12.6.1696 - leiermål :

"12.06. Ingeborg Simonsdatter, en enke, som da holdt til hos sine foreldre i Lier på rådmann Eggert Stochflets gård Åby, for leiermål med Erland Landfalls sønn, Nils. Han holdt da til hos sine foreldre på Peder Eliasens gård Øren." Understrekningen er gjort av meg. Mao. så knytter dette Peder Eliassen Søboholm til samme Øren.

 

Jeg kommer tilbake til de "nye" barn av Peder Eliassen, men kan nevne at Hans Jørgen Pedersen Søboholm er en av dem og han ble døpt 21.mai 1683 iflg. Bjørn J. Rosenbergers transkriberte kirkebok for Bragernes og deler av Lier.

 

Obs. Årstall på dåpen til Hans Jørgen Pedersen Søboholm er rettet fra 1693 til 1683 da den opprinnelig var skrevet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har sjekket familitreet og har følgende informasjon i tilegg:

 

Johannes pittersen (pedersen) Lohrman som ble gift med Karen Arntzdatter von Kamp har jeg registrert begravet på Bragenes 15.Aug. 1699

 

(jeg hadde kun to av barna til Zimmermann og det var Hans Tobias og Johannes Hansen Zimmermann, men ingen datoer eller stedsangivelser så usikker på kilden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpmann Peder Eliassen (Søboholm) og hans barn:

 

Peder Eliassen f.ca 1650 begr 16.sep.1699 gift ca 1673 med Magdalene (Malene) Johansdatter Sommer -etter 1704

Barn:

Anne Elisabeth Pedersdatter Sommer/Søboholm ca 1674- gift 26.aug.1696 med Klaus Jespersen Skaug (Schow). Hun fadder første gang 9.aug.1695

Rebekka Pedersdatter Sommer/Søboholm 1675-før 28.mai.1709 gift 6.jul.1698 med Søren Jensen Hofgaard

Elias Pedersen Søboholm ca 1677-. Han var fadder første gang 22.mai 1700. Sorenskriver

Johan Pedersen Søboholm ca 1679-. Han var fadder første gang 4.sep.1702. gift med Maren Edvardsdatter Steer

Lisbeth (Elisabeth) Pedersdatter Sommer/Søboholm døpt 11.nov.1681 gift med Christen Castensen (Kamp)/(Thorendal)

Hans Jørgen Pedersen Søboholm døpt 21.mai.1683 - etter 1770

Magdalena Pedersdatter Sommer/Søboholm døpt 5.sep.1684 gift 1712 med Andreas Hallensen

Sebille Pedersdatter Sommer/Søboholm døpt 21.mar.1686

Mette Sophia Pedersdatter Sommer/Søboholm døpt 22.des.1687

Niklas Pedersen Søboholm døpt 24.apr.1689 og begr. 3.jul.1689

Maria Pedersdatter Søboholm døpt 30.des.1693 og begr. 8.jun.1696

Johanne Pedersdatter Søboholm døpt 28.jun.1695 og begr. 8.jun.1696

Dessuten ett uekte barn:

Siri Pedersdatter begr. 16.sep.1699 - dødfødt, morens navn ukjent. (Peder Eliassens uekte barn)

 

Opplysningene bygger i hovedsak på Bjørn J. Rosenbergers transkriberte kirkebok for Bragernes og delvis Lier som går frem til 16.jun.1705.

 

En Jan Søebodholm som nevnes i Innvandrerarkivet ca 1720, er ikke funnet. Da navnet Jan ikke passer inn i slekten lurer jeg på om dette er en feilskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk ;-)

 

Jeg kom frem til via listene over borgere i Bragenes at Hans Jørgen Pedersen antagelig var samme person som Hans Jørgen Pedersen Søboholm døpt 21.mai.1683 - etter 1770. Lohrman er som du sier en feltberederfamilie og Hans Jørgen Pedersen Søboholm er i manntallet over borgere i Bragenes i ca. 1730, ført opp som feltbereder, med kommentar om at familienavnet Søeboholm ikke alltid benyttes (står på fornavnslisten, jeg kan sende linken senere idag).

 

Hvis Lohrman forbindelsen er riktig kan det være slik at brorsønn her henviser til Gabriels Wegners kone og ikke Gabriel Wegner. Jeg gikk igjennom alle fadderne til Wegner barna på Bragenes igår, og skal sammenstille de med den informasjonen du kom med angående Peder Eliassen sine barn. Det er en del navn som lyder kjent(jeg må ta det ikveld, men Pedersen er det helt klart mange av (Lohrman eller Soeboeholm?), i tilegg er "Olsen" og Thorendal inne (mener kun en gang med forbehold- husken). Ett navn passer ikke og det er, Jacob jacobsen som er fadder nesten hver gang. Navnene passer inn uavhengig av om det er Lohrman eller Soeboeholm familiene.

Jeg må hjem å sjekke (senere idag), og så kommer jeg tilbake.

 

Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacob Jacobsen Hein 1696- var gift 1) med Marte Olsdatter 1697- datter av smedmester Ole Andersen 1655-1729 og Barbro Pedersdatter Lohrmann ca 1670-ca 1716.

 

Martes søster Inger Olsdatter 1695-1754 var som nevnt før salmaker Gabriel Wegner sr. sin første hustru.

 

En annen søster, Marie Olsdatter 1705- var gift med Hans Jørgen Pedersen Lohrmann 1697-etter 1766.

 

Engebret Pedersen Lohrmann, skomakermester ca 1664-1738 (også nevnt ovenfor), var gift med Kari Olsdatter. Men hun er neppe en søster da hun mangler i skifter). Deres datter var altså Sidsel Catharine som ble gift med Gabriel Wegner jr.

 

Mht Søboholm så kan det nevnes at de gamle kirkebøkene for Bragernes flere ganger nevner Søebod og Søeboden på Holmen (skrivemåten kan være forenklet i transkriberingen). Kan navnet ha en lokal opprinnelse og at plasseringen i Innvandrerarkivet beror på en feil slutning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet 15 December 2011 - 02:25 AM

Jeg har funnet flere i kirkebok for Askim, blant annet følgende:

 

Hans Enersen Søeboeholm som forlover 1748 (april) for Halvor Helmand og Mathea Cathrine Søeboeholm

Jørgen Eliasen Søeboeholm som forlover 1748 (nov/des) for Løytnant Eichardt Stockflet og Anna Dorthea Gabrielsdatter

 

I 1750 døpes Elias sønn av (Klogman?) Jørgen og Dorthe Søeboeholm Faddere: Bolette Christine Hiort, jomfru Stockflet, Sophia Søeboeholm (Sophia er også nevnt som jomfru Stockflet Sophia Amalie Søeboeholm (hun og Bolette er mye brukt som faddere), Frands Henstad og Hans Hof.

Hans Enersøn Søndre Hens er ikke en Søeboeholm, se 1. apr. 1748 lenke.

 

Jørgen Eliasen Søboholm som forlover 17.nov.1751 lenke har jeg funnet mere om. Jeg lurer også på om Anna Dorthea Gabrielsdatter kan være en Wegner. Jørgen var først gift før 1750 med Dorthe og hadde barna Elias døpt 7.jun.1750 i Askim, Fridrich døpt 28.des.1751 i Askim og Magdalene døpt 21.feb.1758 i Holmestrand. Han blir gift 2) i Holmestrand 20.mar.1766 med Massi Jensdatter. Kanskje flere barn.

 

Elias Pedersen Søboholm og Isabella (Sebella) Petersdatter Grønner(?)gifter seg 17.okt.1709 lenke. Foruten Jørgen, hadde han en sønn Peder som var fadder i 1746 i Askim og Mathea Cathrina døpt 30.aug.1710 som blir gift 2.mai 1748 i Askim med Halvor Helmand som nevnt tidligere. Jørgen og Peder er trolig født etter at Elias flyttet fra Bragernes. Han var sorenskriver i Modum mm fra 1715 til 1730 og muligens flyttet han til Kongsberg deretter.

 

Hans Jørgen Pedersen Søboholm og Anne Maria Nielsdatter (Gabrielsdatter ?) Brun gifter seg 27.nov.1708 lenke. De hadde ihvertfall disse barna: Peder døpt 31.des.1709, Malene døpt 13.jun 1711, Jan Sommer, døpt 23.nov.1713 og Alhed døpt 15.feb.1720.

 

Johan Pedersen Søboholm og Maren Edvardsdatter Steer gifter seg 6.des.1707 lenke. Ved sønnen Edvards dåp 23.jun.1708 så kalles han Jan Pedersen Søbodholm. Jeg tror vi kan gå ut fra at Jan og Johan er samme person (att. Innvandrerarkivet). En datter Magdalene døpt 27.aug.1709 og en sønn, David Zinchler døpt 20.nov.1713 samt en dødfødt sønn 5.mai.1722.

 

En Hans Søboeholm døper sønnen Niels Leerschou i Hole 30.jan.1736 lenke. Jeg kan ikke finne andre aktuelle enn Hans Jørgen (ovenfor), men da kanskje gift på nytt.

 

Nå har jeg endelig etter lang ventetid fått cd-ene fra NST og kan nevne at det der (ref. 1:191-192) nevnes at Søboholm kommer fra Danmark. Peder Eliassens Søboholms far var gjestgiver på Nitsund i Skedsmo, Elias Pedersen Søboholm (også kalt Elias Pedersen Sommer) som igjen var sønn av skoleholder i Kjøge på Sjælland Peder Lauritzen Sommer -1661 og Lucie Michelsdtr -1670. Det sies også at Sommer således må høre til samme familie som Søboholm fra gammelt av. Ikke så rart at etterkommerne vekslet mellom å kalle seg Sommer og Søboholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.