Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag


Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Kan noen gjøre oppslag på følgende personer for meg?

 

Ole Nielsen Føreland (halvmaaneb...; hva er det?,hobrist; hva er det?),ukjent hvor han kom fra.Flere Føreland gårder i Norge.Hans kone, Inger Serine Jensdtr, født ca 1790.Død 4/12-1851 Kr.sand S.Hennes opphav ukjent.Fikk minst to barn.Inger Gurine Johanne Olsdatter Føreland født 28/9-1816 (Kr.sand S) gift med skipsreder Thomas Andreas Olsen, født 1821 (Kr.sand S).Niels Olsen Føreland, født 3/8-1818 (Kr.sand S) med Anne Regine Reiersdatter, født 16/12-1815 Valle,Audnedal.

 

Anfin Ellefsen Ospe (hvor er det? Nevnt ved barnedåp), høker, f. ca. 1776 gift med Anne Bendtsdatter, f.ca. 1780.Gift 19/8-1802.Ukjent opphav på begge.Foreldre til Berthe Marie, f. 27/7-1811.Berthe Marie gift 28/1-1836 med Tørres Torkildsen, f. 5/8-1812.Berte og Tørres var svigerforeldre til statsminister Jørgen Løvland.

 

Torkild Olsen, f. ? og Kirsten Salvesdatter, f.ca. 1720 (80 år og enke i 1801-t).Foreldre til Torjus Torkildsen, f. 15/2-1768 død 10/11-1848 høker gift 20/4-1796 med Signe Ellefsen, f. ca. 1771 død 4/8-1833.Ukjent opphav på Signe Ellefsen. Høker er en kjøpmann som handler i smått.

 

Lurer på om Anfin Ellefsen og Signe Ellefsen var i slekt med hverandre.

 

Det er også kjempefint hvis noen kan finne eller har info om opphav.Og når Ole Nielsen Føreland døde.Har lett lett flere ganger i noen kirkebøker (se spørsmålstegn ovenfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit

 

Takk, men den har jeg sett. Innførselen sier ikke noe om opphav.Derfor håper jeg noen kan slå opp i Lewy`s bøker og se hva evt. står der.Har sett etter skifter osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Birth Marie f.27/6 - 6/7 1811 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9561&idx_id=9561&uid=ny&idx_side=-323

 

Grunnen at jeg la inn lenka til vielsen var for at andre skulle se hva tittelen til Ole var. Du lurte jo på det.

 

Og dåpen er for å se om det sto Ospe der. Hvor har du sett det navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit.

 

Takk igjen.Det er opphavet jeg mest lurer på, altså hvor de er født.Til følgende personer Ole Nielsen Føreland,Anfin Ellefsen Ospe og Signe Ellefsen.Torkild Olsen og Kirsten Salvesdatter kom kanskje fra Oddernes?

 

Men jeg klarer ikke å tyde helt navnet på tittelen til Ole Nielsen Føreland, derfor spør jeg "hva er hobrist?".Har kommet på etterpå kanskje det skal være hornist.Stemmer det? Kanskje han falt i krig mens han spilte, så han ble ikke registrert død i kirkeboka.Har lett i mange kirkebøker og finner ham ikke.Jeg hadde håpet å finne ham død i kirkebok, for da kunne jeg evt vite hvor gammel han var og dermed lokalisere hans opphav lettere.

 

Det med hornist kom jeg på etter at jeg fant ut hva halvmåneblåser var.Halvmåneblåser er en tittel de brukte i gamle dagers militærmusikk.På 1800-tallet ble det mer vanlig med jegerhornet istedetfor.

 

Ospe-navnet fant jeg i dåpen til Berthe Maries (det er Berthe som er gjengitt i flere kilder, bl.a. bok skrevet om Jørgen Løvland av Per Eivind Hem for noen år siden) søster,Ellen Sophie, født 14/8-1808, døpt 21/8-1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å vite at Riksarkivet har de bøkene, men har ikke mulighet til en tur dit.Hvis noen skal dit, så er jeg takknemlig for oppslag i Lewy`s bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være hoboist, som visstnok er en gammel betegnelse på militærmusiker. Her er andre i Kristiansand i 1865 med samme yrke:

 

1062 62b Ø. 7de Qvartal 1 1 Lars Abell Husfader Hoboist g 39 m Christiansand

2436 155 Ø. 15te Qvartal 29 1 Gjørg Thors. Husfader Hoboist g 29 m Chrsand

4057 235a Ø. 23de Qvartal 4 1 Tideman Taarstens. Hoboist g 35 m Christiansand

4784 264p Ø. 25de Qvartal 1 1 Carl Tobias Jens. Husfader Hoboist g 39 m Christiansand

4794 264p Ø. 25de Qvartal 11 1 Andreas Christians. Husfader Hoboist g 26 m Christiansand

6220 325b Ø. 30de Qvartal 1 1 Torkild Knuds. Husfader afskediget Hoboist g 59 m Kristiansand

6569 344a Ø. 31de Qvartal 11 Aanen Andreas Osmunds. Hoboist ug 21 m Christianssand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for din kommentar,Anne Lise H.

 

Fint å vite hva navnet på yrket (hoboist) var.Og hva slags yrke det var.

 

Mangler nå bare oppslag når det gjelder få personer.

 

Kan man spørre Riksarket,Statsarkivet i Oslo om oppslag i Lewy-bøkene?Er Deichmanske ved Akersgt fortsatt stengt?Hvis, hvor er nærmeste filial,avdeling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Deichmanske i går.Det passet der, da det var i nærheten av der jeg skulle gjøre noen ærender.Deichmanske hadde serien (ikke hardback,en slags pocketbok) skrevet av Karl Lewy på 1950/1960 tallet.Hadde ikke innholdsfortegnelse, slik jeg mener å huske det var i bokserien (hardback) i Statsarkivet i Kr.sand for mange år siden.Måtte da i går bla meg gjennom.Lite nytt.Sto noe om det militære og høkere.Hoboist er militærmusiker og man begynte med det i 1805 iflg bokserien.Vesterlendske regiment ble nevnt ang det militære.

 

Jeg vet ikke om jeg finner Vesterlendske regiment.Ikke heller hvor.Kanskje Ole Nielsen Føreland (halvmaaneblåser og hoboist) er nevnt der?Kanskje noen vet det?Død en gang før 1845.

 

Venter fortsatt på svar fra Statsarkivet i Kr.sand ang anmeldte dødsfall på Ole Nilsen Føreland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.