Gå til innhold
Arkivverket

Familien Daae i Trondheim på 1600-tallet


Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

I slektsboka om familien Daae i Norge som Aagot Daae utga i 1917, er «Jonas Edvardsen (Jon Effuertsen)» den første sikre mann i denne familien. Hun bruker ikke Daae-navnet på ham annet enn i parentes, for han «synes ikke at have brukt slægstnavnet». Så vidt jeg kan se av slektsboka, dokumenterer forfatteren heller ikke at patronymet «Edvardsen» er brukt i kildene. Slektsboka gir altså ikke grunnlag for å omtale Jonas Edvarsen med slektsnavnet Daae. Navnet - som utvilsomt ble brukt av barna, kan f.eks. ha kommet fra hans første kone Kirsten Jensdatter (d.ca.1684). Patronymet Edvardsen kan dessuten være en villedende normalisering av navnet Effuertsen eller Evertsen, som trolig fantes som slektsnavn i Trondheim på denne tiden. Jeg vil derfor spørre Daae-kjennere i dette forum om flg.:

 

1. Har det framkommet troverdige opplysninger etter 1917 om «Jonas Effuertsen»s opphav?

 

2. Er det funnet noen kilder som kan dokumentere at «Jonas Effuertsen» brukte Daae-navnet?

 

Hvis svaret er nei på disse to spørsmålene, bør familien Daaes (foreløpige) stamfar omtales som Jonas Evertsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir for min del litt forvirret av et skifte i Trondheim 9.1.1686 etter Kirsten HANSD., Jonas Evertsens. Her nevnes hennes brødre Tron og Gabriel Pedersønner, hvilket må bety at de ikke hadde barn i live ved hennes død (etter NST XVI s. 300).

 

Nå kan det selvfølgelig være flere Jonas Evertsen gift med en Kirsten i Trondheim på denne tiden, men magafølelsen sier at det er noe her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aagot Daae har i "Stamtavle over familien Daae i Norge" trukket den konklusjon at Jonas Evertsen var gift (minst) to ganger, - første gang med Kirsten Jensdatter (d. ca. 1684) og andre gang med Kirsten Hansdatter. Dette siste ekteskapet må ha vært meget kortvarig da det er skifte etter henne allerede 9. jan. 1686. Skiftet viser at det ikke var barn i dette siste ekteskapet, så de tre kjente barna etter Jonas Evertsen må være med Kirsten Jensdatter. Aagot Daae skriver for øvrig at Jonas etter den siste konas død ble trolovet 30. jan. 1688 med en Ingeborg Torbensdatter, men han døde kort tid etter, - trolig før de rakk å gifte seg.

 

Som i slektsbøker flest, er det dårlig med kildehenvisninger i Daae-boka, men at moren til Jonas' barn het Kirsten Jensdatter, framgår av sønnens selvbiografi. Det kan derfor neppe være snakk om noen sammenblanding av Hansdatter med Jensdatter, men som Lars Steinar antyder, kan det kan muligens ha vært to stk Jonas Evertsen i Trondheim på denne tiden og at disse var gift med hver sin Kirsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan du er i det kritiske hjørnet (du kan godt halde deg der).....

 

Argumentasjonen (framført eller referert?) har ein veikskap:

... at Jonas Evertsen var gift (minst) to ganger, [...]

Skiftet viser at det ikke var barn i dette siste ekteskapet, så de tre kjente barna etter Jonas Evertsen må være med Kirsten Jensdatter.

 

"minst to" kan vere tre - altså kan barna (alle eller nokon) ha ei mogeleg, men ukjend, tredje Jonas-kone som mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter omtalen av trolovelsen med Ingeborg Torbensdatter skriver Aagot Daae at fordi Jonas «døde faa maaneder efter, er det vel rimeligst, at han ikke ble gift 3. gang, men noget bestemt vides der ikke ...». Det var derfor jeg skrev (minst) to ganger. Nå er det vel i tillegg en mulighet for at Jonas har hatt en ukjent kone før de to som Aagot Daae regner som kjente, men en slik hypotetisk ektefelle kan neppe ha vært mor til Jonas' barn. Vi må vel stole på Anders Daae når han i sin selvbiografi (som jeg bare har sett i avskrift) skriver at moren het Kirsten Jensdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Jonas Evertsen må i alle fall ha vært i live i 1691, for den 4. oktober dette året betales det til Domkirken for begravelsen til "Jonas Evertsens barn". Kilde: Joh. E. Brodahl "Trøndersk Personalhistorie". Til samme kirke betales det for øvrig for begravelsen til Jonas Ewertsen fra Ilen 3. august 1716. Flere med samme navn finnes ikke i den aktuelle kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må vel stole på Anders Daae når han i sin selvbiografi (som jeg bare har sett i avskrift) skriver at moren het Kirsten Jensdatter?

For hans del kan vi sikkert det. Men er han tydeleg på at dei tre barna er heilsysken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Anders Daaes to søsken forteller Aagot Daae flg.:

 

1. Søsteren Kirsten var født ca 1684 og døde i Trondheim 22. des. 1755. Hun var gift med Nils Olsen Myhren (Myhre), men hadde ingen barn med ham. Det er bevart et såkalt "sytningsbrev" som er datert 10 dager før hun døde. Her står bl.a. «... saasom jeg ei haver andre arvinger efter min død end een fuld broder ved navn hr Anders Jonæsøn Daae, provst og sogneprsæst til Wiiks prestegjæld i Sogns fogderi ...». Det kan altså ikke være noen tvil om at Anders og Kirsten var helsøsken.

 

2. «Jonas Effuertzens barn begravet 4/10 1691, betalt for jorden 1 rkd». Dette er altså det barnet Lars Steinar nevner i sitt innlegg. Hvis det var så at det bodde to eller flere Jonas Evertsen i Trondheim på denne tiden, er det høyst usikkert at dette faktisk var en søster eller bror av Anders og Kirsten.

 

Takk til Lars Steinar for at han trekker fram den «Jonas Ewertsen fra Ilen» som ble begravet i 1716. Anders Daae forteller i sin selvbiografi at hans far «ved Døden afgik Anno 1688 in Maio». Selv om vi ikke kjenner alderen til han som døde i 1716, så er det ikke usannsynlig at det bodde to stk Jonas Evertsen i Trondheim på 1680-tallet. Den sist avdøde kan utmerket godt være far til barnet som døde i 1691. Kanskje kan han også ha vært den Jonas Evertsen som var gift med Kirsten Hansdatter (død rundt årsskiftet 1685/1686) og/eller Ingeborg Torbensdatters trolovede? Selv om dette kan være interessante spørsmål, mener jeg det viktigste her er at vi må ta høyde for å treffe på (minst) to forskjellige Jonas Evertsen i kildene fra Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.