Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Wilhelmine Caroline?


Bengt E Vesthagen Oslo
 Del

Recommended Posts

Christopher Østensen, f. på Alm i Stange. Dpt. 6.6. 1779 ble 21.12. 1814 gift med Wilhelmine Caroline: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9119&idx_id=9119&uid=ny&idx_side=-113

Christopher dør 1.1. 1851 på Nordvie som enkemann.

Prøver å finne ut hvem Wilhelmine Caroline var. Hun finnes ikke i FT 1801 for Stange, heller ikke finner jeg henne som død eller noen barn til paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart. Du skriver at Christopher Østensen døde 1/1 1851 som enkemann, men er det han som er død i lenka jeg la inn? Hva er det da som står aller først i navnet. Jeg synes det står Mina e.l. Jeg finner heller ikke at det står enkemann.

 

Sjekket krk.boka for Stange, og den stemmer med det du sier http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8855&idx_id=8855&uid=ny&idx_side=-253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilhelmine Caroline er 36 år i 1814. Hun kommer iflg. ektskapsinnførselen fra Gutuhus.

I 1801 bør hun være ca 23 år.

 

Om man ser på Guthuus i Stange på 1801-tellinga, finner man ei NEGERINDE med navnet VILLHEMINE.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010417&gardpostnr=111&personpostnr=1846&merk=1846#ovre

 

Det er en aldersforskjell på 6 år for å matche disse Wilhelmine-ne. Men hva visste man i 1801 og 1813 om alderen til en “negerinde" - og det er vel ingen umulighet at det var ei ei negerinde som som Christoffer giftet seg med i 1813.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart. Du skriver at Christopher Østensen døde 1/1 1851 som enkemann, men er det han som er død i lenka jeg la inn? Hva er det da som står aller først i navnet. Jeg synes det står Mina e.l. Jeg finner heller ikke at det står enkemann.

 

Sjekket krk.boka for Stange, og den stemmer med det du sier http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8855&idx_id=8855&uid=ny&idx_side=-253

Det er nok dødsfallet til Christopher Østensen du har funne fram til. Så vidt jeg kan lese står det M.... Christoffer Ldgsl (Lægdslem) Død og begravet på samme dato. Om noen kan forklare hva det første ordet betyr hadde det vært fint. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9122&idx_id=9122&uid=ny&idx_side=-254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder denne negerinden har jeg selv vært inne på tanken om at det kan være hun som er «min» Wilhelmine, men finner ingen forbindelse. Så vidt jeg vet har heller ikke andre funnet noe særlig om henne.

Røyne Kyllingstad skriver i «Gammalt frå Stange og Romedal» for 2008 bl.a.: (1809) Hvis Wilhelmine fortsatt levde, ville hun vært cirka 37 år. Hun forsvinner imidlertid ut av tilgjengelig kildemateriale etter folketellinga i 1801, så noe mer om hennes liv vet man ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyne Kyllingstad skriver i «Gammalt frå Stange og Romedal» for 2008 bl.a.: (1809) Hvis Wilhelmine fortsatt levde, ville hun vært cirka 37 år. Hun forsvinner imidlertid ut av tilgjengelig kildemateriale etter folketellinga i 1801, så noe mer om hennes liv vet man ikke.

Omtalte nålevende professor, som forøverig holder til her i egnen, gir altså et svar som er formulert som en negasjon. Jeg kan ikke dermed se at han dermed blokerer for at disse to Wilhelminene på Guthus kan være identiske.

 

Bruden fra Guthus (Wilhelmine Caroline) ved ekteskapsinngåelsen i 1813 mangler fortid, mens negerinden fra Guthus (Vilhelmine) fed folketellingen 1801, mangler framtid. Og det i seg selv er jo en spennende tilnærming.

 

Uansett er det meget sannsynlig at det ikke finnes positive, beviselige svar i den ene eller annen retning.

 

Dog er detsvært merkelig at kirkebokføringen i Stange omkring 1813, er ekstremt nøye med oppføring av enhver persons patronymikon. - Med dette ene untaket: -Wilhelmine Caroline.

 

Kanskje professoren kunne si noe om det fenomenet.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kanskje litt "vill" hypotese, men kan det tenkes at innførselen i kirkeboken "Mine-Christoffer" hentyder til at han var gift med Wilhelmine? Den første tiden kan det jo ha blitt sagt Wilhelmine-Christoffer, han som er gift med negerinden. "Alle" ville jo da vite hvilken Christoffer man mente. Dette kan så senere ha blitt til det noe enklere "Mine-Christoffer". Blir dette _for_ søkt, eller? Bare en tanke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kanskje litt "vill" hypotese

Dette var jo en spennende spekulasjon, Arne. Hypotesen er vel ikke så ”vill”.

 

Her har vi altså to varianter av kirkebokføringa for samme kirkelige handling i 1851, - fra Ottestad sogn (KLOK) og fra Stange prestegjeld (MINI).

 

Det er klokkerboka i Ottestad som opererer med "Mine-Christoffer", og egentlig skal det ikke store fantasien til for å tenke seg at dette henspeiler på ei MINE.

 

Ottestad-klokkeren tok seg altså den frihet å gi Christoffer denne tilleggs-identiteten.

 

Og at han var gift med ei MINE (Willhelmine) er uomtvistelig. Men at denne MINE er identisk med negerinden er et annet spørsmål. Men det må jo ha vært noe spesielt med denne kvinnen. – For hvorfor syntes klokkeren at en slik kirke-bok-føring skulle være nødvendig?

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... jeg tenkte jo først på at dette var en mann som drev med minering, men var det et så spesielt yrke i området til at det ville gi mannen et oppnavn så var så kjent at klokkeren benyttet det og attpåtil sløyfet patronymet? Noe sikkert svar får vi vel aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det nå er "Negerinden" som ble gift i Stange, må hun på et tidspunkt ha blitt døpt. Er det lett etter en eventuell dåp i Stange? Hvor befant herskapet hennes seg før 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Ovenstad fikk Knut Andreas (Adolph) Meyer tillatelse til å gifte seg med Jemina Nissen jan. 1792. Hun var født 1748 i Vestindia (Karibien), og var først gift med landfysikus på St. Croix (Dansk Vestindia) – Johan August Næser. Jemina døde i Stange 24. juli 1806.

 

Hvis jeg forstår Ovenstad rett, var Knut Andreas Meyer stasjonert i Hedmark på det tidspunktet han giftet seg med Jemina, men hvor ble de gift?

Wilhelmine har vel fulgt med Jemina fra hennes forrige ekteskap i Saint Croix.

 

Knut Andreas Meyer ble overflyttet til Akershus 22. des. 1808. Muligens har da Wilhelmine blitt igjen i Stange. Meyer ble gift på nytt 12. nov. 1809 på Toten med Sophie Cathrine Mandall, enke etter prost Borchgrevink, og han døde 1835 i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det nå er "Negerinden" som ble gift i Stange, må hun på et tidspunkt ha blitt døpt. Er det lett etter en eventuell dåp i Stange? Hvor befant herskapet hennes seg før 1801?

-Klarer ikke å finne henne som døpt i Stange.

Men det fantes jo Dansk-Norske prester på St.Croix og St.Thomas. Det er vel en mulighet for at hun var døpt før hun kom til Norge.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Ovenstad fikk Knut Andreas (Adolph) Meyer tillatelse til å gifte seg med Jemina Nissen jan. 1792. Hun var født 1748 i Vestindia (Karibia), og var først gift med landfysikus på St. Croix (Dansk Vestindia) Johan August Næser. Jemina døde i Stange 24. juli 1806.

 

Hvis jeg forstår Ovenstad rett, var Knut Andreas Meyer stasjonert i Hedmark på det tidspunktet han giftet seg med Jemina, men hvor ble de gift?

Wilhelmine har vel fulgt med Jemina fra hennes forrige ekteskap i Saint Croix.

 

Knut Andreas Meyer ble overflyttet til Akershus 22. des. 1808. Muligens har da Wilhelmine blitt igjen i Stange. Meyer ble gift på nytt 12. nov. 1809 på Toten med Sophie Cathrine Mandall, enke etter prost Borchgrevink, og han døde 1835 i Oslo.

 

Jemina fra Dansk Vest-India, er det ei dame som ble reddet fra slaveriet? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en nettside om slekter på Jomfruøyene finner jeg dette:

 

Johan August Næser was born in about 1734 in Anhalt-Zerbst.

He came to St. Croix on 16 August 1764.

He was the Regimental Surgeon on St. Croix from 8 November 1772 to 1783, when he received permission due to his ill health, to depart from St. Croix.

He married Jemima Høg Nissen, who was born on 13 December 1748 on St. Croix and was baptized in 1749 by the St. Croix Lutheran Pastor in his home.

He appears to have had an affair with his enslaved woman, Present. [see Garde]

 

In 1784, he was a resident in Aabenraa, Jutland, and he then purchased an estate, Vranderupgaard, near Kolding in Jutland, Denmark.

 

He died on 15 January 1785, on his own estate, Vranderupgaard.

She died in Norway in 1806.

 

Children of Johan August and Jemima Høg (Nissen) Næser:

1. i. Maria Elisabeth Næser, b. c1770

2. ii. Johan Georg Næser, b. 10 July 1772, d. 3 February 1841

3. iii. Johan Wilhelm Hartman Næser, b. c1774, d. 29 October 1813

4. iv. Johan August Næser, b. c1776

5. v. Johan Fredrik Næser, b. 1781, d. 1845

 

Children of Johan August Næser and Present:

6. i. Kitzy Næser, b. c December 1776, d. 1 February 1827

7. ii. Friderich Næser, b. c December 1776, died young

 

Navnet Høg Nissen kan tyde på at damen var av dansk herkomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag:

Children of Gregers Høg and Maria Nissen:

 

1. i. Margretha Nissen, b. c1734

2. ii. Maria Sally Høg Nissen, b. 1736, d. 16 May 1804

 

Children of Gregers Høg and Maria (Hartman) Nissen:

 

3. i. Isaach Nissen, b. 8 November 1740, d. by 1804

4. ii. Gregers Høg Nissen, b. 12 July 1742

5. iii. Johan Wilhelm Richard Nissen, b. 22 February 1743/1744

6. iv. Amalia Margareta Nissen, b. 25 August 1745, d. 19 February 1745/1746

7. v. Christiana Amalia Nissen, b. 1 March 1746/1747

8. vi. Jemima Høg Nissen, b. 13 December 1749, d. 1806

 

 

8. Jemima Høg Nissen was born on 13 December 1748 on St. Croix and was baptized in 1749, by the St. Croix Lutheran Pastor in his home.

She was first married to Johan August Næser, who was born in about 1734 in Anhalt-Zerbst. He came to St. Croix on 16 August 1764. He was the Regimental Surgeon on St. Croix from 8 November 1772 to 1783, when he received permission due to his ill health, to depart from St. Croix. In 1784, he was a resident in Aabenraa, Jutland, and he then purchased Vranderupgaard.

He died on 15 January 1785, on his own estate, Vranderupgaard, near Kolding in Jutland, Denmark.

She was married again to a Lieutenant Major Meyer in Norway.

She died in Norway in 1806.

 

 

http://www.google.no...Nl8NGHw&cad=rja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den lenken Arne :)

 

Tja!

 

 

 

Ja disse slavedriverne var nok ikke "det spøtt" likere enn "tyrken" <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er fornuftig å åpne eget tema som vedrører slaveriet m.t.p. de dansk-norske koloniene i Karibien.

 

Sitat Stange bygdebok under GUTHUS:

....kaptein og kompanisjef i Oplandske infanteriregiment Bernt Peder Kreutz selger ved skjøte 14/4 1790 til major Knud Andreas Meyer av Oplandske dragonregiment for 1860 rdr.

Ved takst 3/8 1809 forlangt av løytnant v. Nissen ble jordveien taksert for 4500 rdr., husene for 800 rdr.

Ved skjøte 1/12 1809 selger generalmajor Mejer til sin stedsønn rittmester Johan Fredrik Næser -- sjef for Stange eskadron - for 5300 rdr. d.c. Ved skjøte 28/1 1835 selger oberstløytnant Næser til Hans Olsen Berg for 2100 spd.

Sitat SLUTT.

 

Johan Fredrik Næser er Gimina Nissen sin sønn fra første ekteskap. Han er født i 1781 og følgelig må han ha kommet til Stang efra Vestindia som ung tenåring, (NB:) SAMMEN med negerinden, den omtrent jevnaldrende Wilhelmine.

 

Det er vel naturlig at Wilhelmine , som er generalmajor-fruens tjenerinne blir værende som tjener hos hennes sønn, Johan Fredrik Næser, etter 1806 og framover. Johan Fredrik Næser selger Guthus først langt uti 1830-årene.

Faktisk har Jemina Høg Nissen (gift 2.g. Meyer) etterkommere på Hedemarken den dag i dag, og for ordens skyld kan vi jo se denne slekts-oversikten:

 

Major (senere generalmajor) Knud Andreas Gyldenstjerne Meyer, f. o. 1754, 26/6 1792 g. m. enkefru Gemina Nissen (sal. Næsers), f. o. 1751 hadde en datter Susanna, f. o. 1785. Gemina Nissen var g. m. 1. reg.kirurg Johan August Næser og deres sønn var neste eier av Guthus, ritmester (senere oberstløytnant og krigskommissær) Johan Fredrik Næser (f. 6/1 1781, d. 26/5 1845), 8/6 1810 g. m. Mette Maria Pedersen Grüner, f. 24/5 1781 i Romedal.

 

Barn av: Johan Fredrik Næser (f. 6/1 1781, d. 26/5 1845), 8/6 1810 g. m. Mette Maria Pedersen Grüner, f. 24/5 1781 i Romedal :

1) August Isak Meyer Næser, f. 18/2 1811, d. 1856, lensmann i Løten. 27/4 1838 g. m. Kjersti Nilsdtr. Sande, Romedal, f. 1808.

2) Johan Vilhelm Georg, f. 22/9 1812, oberstløytnant, d. 8/12 1883, g. m. Marie Heftye.

3) Jemima Marie, f. 24/1 1815, 4/10 1841 g. m. Jakob Kristiansen Gårderbakken, Elverum, f. 5/2 1805, d. 1879, trelasthandler.

4) Fredrik Peter Leganger, f. 6/10 1816, d. 14/6 1901, generalmajor kavalleriet.

5) Adolf Grüner Næser, f. 8/8 1820, d. 8/12 1863, 2/4 1847 g. m. Kristiane Torberta Hegge (1824-96).

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.