Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Wilhelmine Caroline?


Bengt E Vesthagen Oslo
 Del

Recommended Posts

I følge Ovenstad fikk Knut Andreas (Adolph) Meyer tillatelse til å gifte seg med Jemina Nissen jan. 1792. Hun var født 1748 i Vestindia (Karibia), og var først gift med landfysikus på St. Croix (Dansk Vestindia) – Johan August Næser. Jemina døde i Stange 24. juli 1806.

 

Jemina døde i Stange 24. juli 1806. Hvor denne opplysningen kommer fra hadde det vært fin å få oppklart. Hun er ikker registrert som død i kirkebok for Stange.

Sitat fra Røyne Kyllingstad sin artikkel. "I 1806, er det dokumentert, var fru Gemina tilbake på St. Croix, uten at man vet akkurat når eller med hva slags skip hun reiste med. Dette er siste gangen man vet noe sikkert om henne. Det antydes i noen kilder at hun døde samme året, men det må i såfall ha vært på veien hjem, eller straks etter hjemkomsten."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jemina døde i Stange 24. juli 1806. Hvor denne opplysningen kommer fra hadde det vært fin å få oppklart.

Det er Olai Ovenstad som skriver dette i militærbiografien til major Meyer, men hvor han har dette fra kan man jo lure på, siden Jemina ikke finnes i Stange kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Olai Ovenstad som skriver dette i militærbiografien til major Meyer, men hvor han har dette fra kan man jo lure på, siden Jemina ikke finnes i Stange kirkebok.

Gemina finnes i Stange bygdebok (Ikke Jemina, men det er helt sikkert samme person)). Når det gjelder general-major-fruens død, så stusser jeg en smule.

 

Men Ovenstad har neppe fusket med datoen. - Selv om han kan ha oversett at hun døde et annet sted.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel dødsregistreringen til Jemina (Frue Meyer):

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker, Ministerialbok nr. I 11 (1777-1816), Døde og begravede 1806, side 143.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7645&idx_id=7645&uid=ny&idx_side=-137

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061103010138.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått bekreftet at Jemina døde i 1806. Vi vet også at hennes etterlatte mann Knut Andreas Meyer giftet seg påny på Toten i 1809. Det bør derfor finnes et skifte etter Jemina i perioden mellom 1806 og 1809, og kanskje kan dét kaste litt lys over hennes "livegne Negerinde" Wilhelmine Caroline? Jeg har sett raskt gjennom registrene for skifteprotokollene fra Søndre Hedemarken for 1779-1808 og 1806-1815 - uten å finne et skifte etter Jemina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanna Catharina Adolfina ble døpt i Skt Nikolaj i København 10. aug. 1786. Foreldre: Knud Adolph Mejer og Jemima Mejer født Nissen (oppslag 337).

 

De ble jo gift i Stange 1792, så de må kun ha vært forlovet i 1786.

 

Jemina har nok vært på besøk hos sin datter Susanna i Ullensaker da hun døde i 1806, kanskje var Wilhelmine med henne hit.

post-232-0-82728000-1324051876_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jemina har nok vært på besøk hos sin datter Susanna i Ullensaker da hun døde i 1806, kanskje var Wilhelmine med henne hit.

Der var jeg for rask, for i følge div. nettsider ble ikke Susanna gift med sogneprest Jacob Lund Munthe før i 1809, så da vet vi ikke hvem hun besøkte. Men det står at hun døde på Gislevold, så kanskje bodde det slektninger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ved et par anledninger tidligere i denne debatten har sitert Røyne Kyllingstad, kan jeg også ta med følgende: "Wilhelmine var født på St. Croix av slaveforeldre. Hun var allerede blitt kammertjener da hun 18 år gammel ble tatt med til Norge. Stillingen forteller at hun både kunne té seg blant overklassen, og snakke dens språk. Trolig kunne hun også skrive. Bare det måtte i datiden heve henne over den vanlige tjenerstand, også i Norge."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Wilhelmine var født på St. Croix av slaveforeldre. Hun var allerede blitt kammertjener da hun 18 år gammel ble tatt med til Norge. Stillingen forteller at hun både kunne té seg blant overklassen, og snakke dens språk. Trolig kunne hun også skrive. Bare det måtte i datiden heve henne over den vanlige tjenerstand, også i Norge."

Meget interessant, og en smule overraskende.

 

Om vi nå fortsetter utprøvingen av teorien om at Wilhelmine inngikk ekteskap med Christopher Østensen, som var født på Alm i Stange, så kan det være verdt å merke seg at Christopher kom fra en bofast brukerfamilie på Nordre Alm.

 

Hans far var Østen Kjeldsen (i en kjede av flere generasjoners brukere på Alm Nordre), som var gift med Sofie Kristofersdtr. (Løken). Disse to fikk 4 barn (Marte 1769, Thomes 1773, Ole 1776 og CHRISTOPHER 1779), og det var Marte og hennes ektemann (Jens Mortensen) som holder til på Alm-N-gården i 1801 med ”gamlemor” Sophie Kristoffersdatter på føderåd http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f18010417&gardpostnr=64&personpostnr=958&merk=958#ovre.

 

I den grand man skal stand-plassere CHRISTOFFER (og hans opphav) blir det ikke helt riktig å sette han i ”den vanlige tjenerstanden”. Nå var det nok uansett oppsitsvekkende at det befant seg ei negerinde i Alms nabolag, og det ville jo være tilsvarende oppsiktsvekkende om hun skulle ende opp som bruker-kone i Stange.

 

 

(Det er Stange Bygdebok som gir inntrykk av at familien fra Alm Nordre er en bofast brukerfamilie, og ikke en husmannsfamilie)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gjennomgått denne klokkerboken for Ottestad for om mulig finne noen andre innførsler hvor kallenavn var benyttet. Om jeg ikke skulle har oversett noen, så er denne Mine-Christoffer-innførselen helt enestående i så måte. Det skulle jo tyde på at det var noe helt spesielt med denne mannen?

 

Noe sent kanskje, men ved søk på yrke i 1865 finner jeg kun en minerer på Stange, - en svenske.

 

En gjennomgang av tingbøkene for området kunne kanskje være tilrådelig. Med en god porsjon flaks så kan man kanskje finne noe om dem der, - enten som stevnet i en sak eller som vitner. Åstedssaker er jo også en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det tenkes at denne Mine-Christoffer var med å bygge jernbanen mellom Hamar og Grundset, og var sprengnings-ekspert?

Denne jernbanestrekningen ble vel bygd i denne aktuelle perioden?

Men det var kanskje mye annet anleggsarbeide i området også?

 

Men det kan vel hende

 

Dette ble sikkert en tullete tanke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det tenkes at denne Mine-Christoffer var med å bygge jernbanen mellom Hamar og Grundset, og var sprengnings-ekspert?

Nei: Grundsetbanen ble vedtatt bygd i 1857 og åpnet i 1862. Christopher døde i 1851.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lenke til Virgin Island her:

 

http://genforum.genealogy.com/virginislands/

 

Og litt her:

 

http://www.familysearch.org/eng/Library/fhlcatalog/supermainframeset.asp?display=localitydetails&subject=453&subject_disp=Virgin_Islands_(U.S.)&columns=*,180,0

 

Og litt her:

 

http://www.progenealogists.com/westindies/

 

Og litt her:

 

http://genealogy.about.com/od/us_virgin_islands/US_Virgin_Islands_Genealogy.htm

 

Men vet ikke hvordan det er å finne fram i dette da?

 

Ser forøvrig ut som Jemina og Wilhemine er et vanlig navn som brukes også i dag i disse strøkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En kanskje litt "vill" hypotese, men kan det tenkes at innførselen i kirkeboken "Mine-Christoffer" hentyder til at han var gift med Wilhelmine? Den første tiden kan det jo ha blitt sagt Wilhelmine-Christoffer, han som er gift med negerinden. "Alle" ville jo da vite hvilken Christoffer man mente. Dette kan så senere ha blitt til det noe enklere "Mine-Christoffer". Blir dette _for_ søkt, eller? Bare en tanke....

 

Tror jeg "kjøper" teorien til Arne, at dama brukte bare "Mine" i det daglige, og vi vet jo ikke hvordan trykket i uttalen av "Mine" var kanskje? Det hørtes kanskje ut som ei e- eller æ-ending når navnet Mina ble uttalt, selv om det sluttet på A?

Sannsynligheten for at hun brukte "Min-æ" som kortversjon av Mina er kanskje til stede?

Og for alt vi vet så lå det kanskje ei litt rasistisk undertone i kirkebok-innføringen også?

 

Bega meg antagelig ut på ville og sprø teorier med noe jeg ikke har greie på med dette innlegget, men syns det er et litt fascinerende og spennende tema, og som Arne er inne på måtte det være noe spesielt når det ble gjort ei slik kirkebok-innføring?

 

Nå var det vel Wilhelmine Caroline som var tema, men denne "Mine-Christoffer" var også et spennende innslag!

 

En "minelignende gjenstand" for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei, jeg melder meg på i diskusjonen litt sent...

 

Men hvordan var ekteskapslovgivningen på den tida?

Kan de 6 årene som skiller Wilhelmine den "livegne negerinde" og Wilhelmine Caroline skyldes "tilpasning" til mannens alder??

 

Mvh Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg melder meg på i diskusjonen litt sent...

 

Men hvordan var ekteskapslovgivningen på den tida?

Kan de 6 årene som skiller Wilhelmine den "livegne negerinde" og Wilhelmine Caroline skyldes "tilpasning" til mannens alder??

 

Mvh Bodil

 

Hvem er du Bodil? B)

 

Ellers kan en sikkert ikke sjå bort fra teorien din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg sitter og skriver på historien til hovedbygningen på Guthus Søndre i forbindelse med at huset skal rives (flyttes). Har lurt på hvor det ble av Wilhelmine etter 1801, og synes dere har kommet fram til en spennende teori.

 

Jeg er novise når det gjelder å lese og finne fram i gamle skrifter, men har funnet mye interessant via Google, og også i dette forumet. :-)

 

Gemina Nissen var 5 år eldre enn Generalmajor Meyer, og måtte få dette giftemålet innvilget. Har lurt på om dette hadde noe å gjøre med datidas ekteskaplovgivning, og tenkte at dette da kunne overføres også til Wilhelmine :-) Men jeg vet ikke noe om disse lovene...

 

Mvh Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Wilhelmine Caroline er 36 år i 1814. Hun kommer iflg. ektskapsinnførselen fra Gutuhus.

I 1801 bør hun være ca 23 år.

 

Om man ser på Guthuus i Stange på 1801-tellinga, finner man ei NEGERINDE med navnet VILLHEMINE.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010417&gardpostnr=111&personpostnr=1846&merk=1846#ovre

 

Det er en aldersforskjell på 6 år for å matche disse Wilhelmine-ne. Men hva visste man i 1801 og 1813 om alderen til en “negerinde" - og det er vel ingen umulighet at det var ei ei negerinde som som Christoffer giftet seg med i 1813.

 

Bingo!

 

Fra Christiania Intelligentssedler 29. juni 1831:

 

Proclama.

«En Afrikanerinde ved Navn Wilhelmine Caroline, som var i

Ægteskab med Tjenestemand Christopher Østensen, er ved

Døden afgaaet paa Gaarden Leuften i Ullensager Præstegjeld

Under Øvre-Rommeriges Sorenskriveries Jurisdiction, uden at

efterlade sig nogen bekjendt Arving; og da Skifteretten har

Hendes ubetydelige Boe efter Landslovens 5-2-4, Enhver, der

maatte formene sig arveberettiget i dette Boe, til at anmelde

og legitemere sig i saadan henseende for skifteforvalteren.

 

Øvre-Rommeriges Sorenskriver-Contoir den 17de Juni 1831.

Borchsenius.»

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.