Gå til innhold
Arkivverket

Gir bort bøker


NNN
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en god del bøker som jeg må kvitte meg med i løpet av to år. Jeg skal gi de bort eller kaste. Men det er en hake her; jeg akter ikke å pakke og sende ei eneste bok! De som eventuelt vil ha bøkene må komme til Larvik og hente dem før vi flytter høsten 2013.

 

 

1. MÄRTHA Norges kronprinsesse 1929-1954. En minnebok. Gyldendal 1955. A4 format, 125 sider. Ett farge- og mange svart/hvite bilder.

 

2. Olav Norges konge. Gyldendal 1957. A4 format, ett farge-, ellers svart/hvite fotos. 126 sider.

 

3. GRINI. Red ved Alf Rønning, Leif Blichfeldt og Arne Thorud. Oslo 1946, 164 sider med svært mange sort/hvite bilder.

 

4. Husmannen og husmannsplassen. Kulturminne N-Trøndelag. N-Trøndelag historielag 1982. 157 sider innbundet.

5. Norske mødre. Dybvad 1945. Kjøpt på T. Resells Bokhandel, Løkken Verk 2/3 1946 for kr 14,85 (kvittering følger med). A4 format, 156 sider med stort bilde/maleri (sort/hvitt) på hver side (halve sida) av 156 utrolig flotte damer. Den starter med Maren Wessel f. Schøller, og slutter med Kristine Meidell f. Birkeland.

 

6. Studentene fra 1930. Oslo 1955. Biografiske oppl og bilder av de fleste. 435 sider og ca 6 personer på hver side.

7. Dette er visstnok ansett som et av Norges største genealogiske svada-verk? Fr.Grønvold SLÆGTS-KRØNIKER. Christiania 1924, "murstein" med ekstra slektstavler og "bilder". Slektene Grønvold og Orning. Veldig pen bok, da, og sikkert mye som er riktig.

8. Verdal Historielag. Årbok 1989. Pen liten rød innbundet bok med gullskrift på ryggen. 269 sider.

 

9. Norsk stedsfortegnelse. Postdirektoratet 1972. En skikkelig "murstein". 929 tettskrevne A4 sider med 154.000 stedsnavn (gårdsnavn etc) i Norge. Grønn med gullskrift.

 

10. Norske skrivarar i Millomalderen. Eivind Vågslid 1989. En "murstein" på 804 sider, smekkfull av gamle "skrivarar" med opplysning om DN, gårder etc. Ei stor, pen, tjukk og god bok! For spesielt interesserte.

 

11. Rapport om Petter Dass - av Sverre Apenes. Gyldendal 1978. Vakkert illustrert av Karl Erik Harr. 258 sider (paperback-type). Mange PD dikt. Denne kjøpte jeg på den tiden da jeg enda trodde på opplysningene i ei bygdebok om at "mi" Falch-slekt var av samme rot som PD's. Bilde av Margrethe Andersdtr.

12. Det Norske Tollvesens historie. Tolldirektoratet 1969. Fra middelalder til 1814. Pen murstein 430 sider.

 

13. Slekt & Data. Medlemsblad for DIS-Norge. 35 eksemplarer.

 

14. "...men folket frikjente ham". Øyvind Næss 1984. Om kapteinløytnant Johan Georg Sigholt. Ei lita bok.

 

15. Slekten FALCH 1 og 2. Arnt O. Åsvang 1979 og 1982. To små hefter.

 

16. Skien før branden 1886. Fabritius 1934. J. Borchsenius. Ekte gammel skinnrygg, 203 sider, gamle bykart og mange bilder av gamle Skiensfolk. Vanlig bokstørrelse.

17. Suenjel-folket - ved veis ende. Tiden 1974. Reidar Hirsti. Om skoltesamene. 111 sider med en del bilder.

 

18. NST XI hefte 1. Innhold bl.a.: Povel Juell. Sogneprestene i gamle Fyresdal. Qvislin-slekten i Telemark.

 

19. NST X hefte 2. Innhold bl.a.: Slektene Frantzen, Ploug, Sundt, Smith og Diurhuus. Henning Arnisæus.

 

20. NST XI hefte 4. Innhold bl.a.: Krambodhandler Johan R. Roggen. Biskop Hagerups Nordlandsvisitas 1734. Brattgodset. Ole Smith Ploug. Bjørnsonslekten og Lomsdalen. Fredrikstad-linjen av Stabell. Slekten Bjørn fra Strømsø. Åge Finne, Drønnesund.

 

21. Heraldisk Tidsskrift. 16 eks fra perioden 1968-2009.

 

22. NST XXIX hefte 1. Innhold bl.a.: Erik Valkendorfs bibel. Slekten Ottesen i Rødby. Nils Skjeldal/Nils Milja. Skuteviken miljø/slektsforhold. Cathrine Magdalene (Koch) Bugges morsslekt.

23. Slekt og miljø. Nøkkel til slektsforskning. C.S. Schilbred 1976. Lite hefte.

 

24. Lyngen Bygdebok. Lyngen prestegjelds historie (ikke person- eller gårdshistorie). Emil Larssen 1976. 438 sider pent innbundet.

 

25. HERALDIK Kilder, brug, betydning. Ottfried Neubecker. Oversatt til dansk av Nils G. Bartholdy. Ei fantastisk stor og flott bok med utrolig fine illustrasjoner - kanskje den fineste boka jeg har, men som jeg ikke lenger kikker i.

 

26. Leksvik Bygdabok. Kulturbind I. Leksvik bygdaboknemnd 1981. Pen rød innbundet med gullskrift på ryggen.

 

Jeg kommer tilbake etter hvert med flere bøker.

 

De som er interessert kan sende en mail til: arnsroe krøll online no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Jeg er interessert i bøkene nr 1, 2, 3 og 5,om de ikke allerede har funnet nye eiere.

 

:)

Flott AnneL, da tar du kontakt med meg før du kommer og henter bøkene en gang i framtida.

 

Jeg har nå lagt inn en mailadresse, slik at det kan tas kontakt på den måten for nye som er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For spesielt interesserte: Norske skrivarar i millomalderen

 

Dette blir gøy - nå får jeg mye besøk i sommer!

 

Synd det er så langt til Laurvig, det var mye interessant :-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del NST-hefter som jeg ikke trenger (noen beholder jeg). Der har jeg tenkt at jeg skriver noen stikkord om innholdet, så kan de som er spesielt interessert (i innholdet) få førstevalg.

 

Det er selvfølgelig ikke noe i veien for at dere som allerede har fått bøker, og som likevel må til Larvik, kan få flere dersom dere finner mere interessant her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Arnstein! Jeg er Interessert i nr 22.

 

Skjønner at du har mange flere bøker, så da får jeg vel følge med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Arnstein! Jeg er Interessert i nr 22.

 

Skjønner at du har mange flere bøker, så da får jeg vel følge med wink.gif

Det er i orden, David!

 

Men nå blir jeg der jeg er og legger ikke ut flere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.