Gå til innhold
Arkivverket

Oppkallingsregler


Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Presten i Vestby (Akershus) tidlig på 1700-tallet brydde seg ikke om å skrive navnet på dåpsbarnets mor, heller ikke ved introduksjonen.

Jeg har derfor problemer med å finne ut hva kona til Aslak (i) Borgen het. Vielsen deres finner jeg ikke, den skjedde antagelig før 1714. Dessverre er det en lakune i Vestby-kirkebøkene mellom 1690 og 1714.

 

Jeg har funnet ut at hun må hete Barbara til fornavn. Et ganske sjeldent navn, men noen Barbaraer har jeg funnet ved å gå gjennom de kronologiske listene fra 1714 og framover:

1714: en fadder heter Barbara Michels i Høllen

1715: en fadder heter Barbara Svendsdatter

1715: en fadder heter Barbara Kløne (!)

1720: en fadder heter Barbara Sørensdatter

1728: en fadder heter Barbara Aslak Borgens

 

Aslak (i) Borgen får datteren Anne i 1715

Han får sønnen Søren i 1718 (han dør i 1720)

Han får sønnen Johannes i 1729

Han får sønnen Tosten i 1731

 

Spørsmålet er da: Hvis Søren er parets første sønn, er han da oppkalt etter sin morfar - og da er det Barbara Sørensdatter som er den jeg søker ?

Og en ting til: Hva er Aslak (i) Borgens patronym ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presten i Vestby (Akershus) tidlig på 1700-tallet brydde seg ikke om å skrive navnet på dåpsbarnets mor, heller ikke ved introduksjonen.

Jeg har derfor problemer med å finne ut hva kona til Aslak (i) Borgen het. Vielsen deres finner jeg ikke, den skjedde antagelig før 1714. Dessverre er det en lakune i Vestby-kirkebøkene mellom 1690 og 1714.

 

Jeg har funnet ut at hun må hete Barbara til fornavn. Et ganske sjeldent navn, men noen Barbaraer har jeg funnet ved å gå gjennom de kronologiske listene fra 1714 og framover:

1714: en fadder heter Barbara Michels i Høllen

1715: en fadder heter Barbara Svendsdatter

1715: en fadder heter Barbara Kløne (!)

1720: en fadder heter Barbara Sørensdatter

1728: en fadder heter Barbara Aslak Borgens

 

Aslak (i) Borgen får datteren Anne i 1715

Han får sønnen Søren i 1718 (han dør i 1720)

Han får sønnen Johannes i 1729

Han får sønnen Tosten i 1731

 

Spørsmålet er da: Hvis Søren er parets første sønn, er han da oppkalt etter sin morfar - og da er det Barbara Sørensdatter som er den jeg søker ?

Og en ting til: Hva er Aslak (i) Borgens patronym ?

 

Aslak Borgens kone må vel i hvert fall være hun som var fadder i 1728.

 

Siden Barbara Sørensdatter som var fadder i 1720 synes å være ugift eller enke (ellers ville mannens navn stått, på samme måte som det sees før og etter), er vel ikke Barbara i 1720 og 1728 den samme. Det forhindrer selvfølgelig ikke at ikke også Aslak Borgens kone Barbara kan ha vært en Sørensdatter, selv om vi ikke kan vite det sikkert, hvis du ikke finner henne nevnt i noen annen sammenheng, som f.eks. da hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at hvis paret bodde på den gården mannen var fra, ble første sønn oppkalt etter farfaren, og etter morfaren hvis det var den gården moren var fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslach Svendsen var gift med Barbro To®stensdt. Skifte etter Aslach Borgen 30/6 1740 helt nederst v.side og fortsette h.side. http://arkivverket.no/URN:sk_read/23842/222/

 

Jeg tror nok ikke det var presten som ikke brydde seg om å skrive navnet på kona. Det var bare ikke vanlig. Koners navn sto som regel heller ikke nevnt da de døde. Hun var mannens "eiendom" etter først å ha vært farens "eiendom".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravelsen til Aslach Svendsen Borgen 4.sønd.e.påske 1740 (15.mai) 80 år, h.side http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7534&idx_id=7534&uid=ny&idx_side=-283

 

Begravelsen til Barbro Torstensdt. fra Borgen 26/4 1762 68 år, h.side http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7535&idx_id=7535&uid=ny&idx_side=-92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Barbara er altså en variant av Barbro ?

Eg vil vel heller seie at Barbara og Barbro er to av fleire skrivemåtar for same namn som muligens vart uttala Barbrå? Det var i alle fall det dei sa på våre kantar. Eit "namn" er ikkje ei skriftform, men eit munnleg fenomen som kan ta fleire skriftformer. Dette er viktig å hugse når vi les gamle papir, elles kan søka våre bli altfor snevre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gode Aslak må da ha vært en ganske sprek og viril mann ! Hvis det er rikig at han døde 80 år gammel i 1740, betyr det at han ble født i 1660. Da ble han altså far til Johannes som 69-åring i 1729 og til Tosten som 71-åring i 1731. Imponerende (men sikkert ikke enestående.)

Eller som min gamle grandtante uttrykte det ved en anledning: "Du vet, det er de gamle bukkene som har de stiveste horna". :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Aslak Svendsen forteller at han var gift 1. gang med Christine Christiansdatter og hadde 1 sønn og 2 døttre; 1. sønn Svend Aslacksen 32 aar gl:, boende i en plads kaldet Haabollen under gaarden Peberstad i Westbye sogn, 2. datter Karj Aslacksdatter gift med Aslack Tostensen, boende paa gaarden Rudstad i Garder annex, 3. datter Anne Aslacksdatter 25 aar gl. været hiemme hos sin fader. Med den efterlate enke Barbroe Tostensdatter ere 2 sønner; 1. Johannes Aslacksen 11 aar gl: hiemme hos moderen, 2. Tosten Aslacksen 9 aar gl: hiemme hos moderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - der falt det noen brikker på plass. Aslak Svendsens svigersønn het altså Aslak, han også.

Og at han var gift to ganger forklarer vel også spranget mellom 1718 (Søren) og 1729 (Johannes).

 

Men når giftet Aslak seg med Barbro/Barbara ? Det har jeg ikke klart å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter Christine Christiansdatter 28/2? 1727 s.39a (det står feil side i reg.)http://arkivverket.no/URN:sk_read/23839/44/

 

Dåpen til sønnen Johannes: Oculi (20/3) 1729 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7534&idx_id=7534&uid=ny&idx_side=-183 Du finner introduksjonen nesten helt nederst på neste side(venstre), men det står ikke noe navn.

 

Det er jo mulig at Aslak og Barbro ble gift et annet sted enn Vestby. Jeg har ikke funnet vielsen i Vestby mellom 1727 og 1729.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vielsen til Aslak og Barbro ikke finnes i Vestby 1727 - 29, er det vel rimelig å anta at den fant sted i et omkringliggende sogn. Jeg har sjekket Moss, Rygge, Fet, Høland og Våler uten resultat. Og i Ås begynner ikke kirkebøkene før i 1742...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.