Gå til innhold
Arkivverket

Til Amerika


Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Knud Iversen Sunde født 5. april 1884 fra Vaage, til Washington med "Montebello" den 30.01.1908

reiste alene.

 

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=198781&personpostnr=198781#nedre

 

Fint om du legger inn lenker også. Ved å søke på en av de andre reisende, fant jeg Knuds ankomst, selv om navnet er transskribert helt feil fra image.

 

 

Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1956

about Krant T Sundej

 

Name: Krant T Sundej

Arrival Date: 16 Feb 1908

Port of Arrival: St Albans, Vermont, United States

Ship Name: Pretorian

Port of Departure: Liverpool, England

Age: 24

Birth Date: abt 1884

Birth Country: Norway

Gender: Male

Race/Nationality: Scandinavian

Record Type: Manifests

 

Siste bopel er Vaage. Far er Iver Tokstad/Oukstad, Hedalen. Skal til Seattle, WAsh. Reise betalt av søster Ragnhild Sunde, Seattle.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hanne Line,

Jeg skrev for noen måneder siden at du er makeløs.

 

Lenker : Jeg er den eneste her i forumet som avskyr lenker.

Når jeg skal tilbake fra siden det er lenket til og til

tråden, hoppes det dermed oftest tilbake til skrivebordet i stedet.

Jeg har da krysset i andre linje til venstre, som viser hvilken side som er åpen.

 

Det må sikkert være "hakkande gale"

 

Ved siden av dette, er det noe pedagogisk og kontrollerende

å søke selv.

Når jeg skriver innlegg, så synest jeg leseren kan følge søk.

 

Beste hilsen

 

Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Helge.

 

Jeg forsto ikke helt hva du mente, men det blir ikke sånn om du lar forumet ligge i fred i èn fane, for sidene det er lenket til åpner seg vel i en ny fane hos deg og? De nye fanene kan enten bli liggende eller du kan 'krysse' dem bort og du kommer til forumet ved å velge fanen det ligger på. (Eller misforstår jeg?)

 

Oppskrift på innstilling, om du har det annerledes på din maskin. http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/174995-lenker/page__view__findpost__p__1493276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge, selv om du ikke liker lenker, så gjør de fleste andre av oss det. Og det er da vel en fin ting å hjelpe de som ønsker å hjelpe deg? :)

 

Du kan vel legge inn lenker, du trenger da ikke følge de selv. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge, selv om du ikke liker lenker, så gjør de fleste andre av oss det. Og det er da vel en fin ting å hjelpe de som ønsker å hjelpe deg? :)

 

Du kan vel legge inn lenker, du trenger da ikke følge de selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da. Det er feks dokumentasjon av kirkeboksblad. Men ved fleretrinnssøk er det greit å følge selv. Jeg ser mange store fordeler ved lenking, også.

Rent umiddelbart som mange primærkilder.

Men jeg vet ikke hva Anne-Lise mener med fane (alt som åpnes, har URL) . Men når jeg lukker med kryss oppe i venstre hjørne (andre linje)

så hoppes det helt tilbake tilbake til skrivebordet., og ikke bare til tråden. Jeg har hørt at denne nyeste Explorer 9 ikke er helt god.

Jeg kan ikke innse noe annet sted å krysse for å forlate sist åpnet - fane da. Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faner ser ut som skillekort.

 

Jeg har Mozilla Firefox og legger inn bilde av hvordan det ser ut her.

 

(Jeg skal åpne IE og se hvordan det ser ut der.)

 

På bildet ser du at det står temanavnet på tråden her på fanen til venstre.

Jeg har flere faner oppe samtidig og behøver ikke klikke vekk noe for å komme til forumet igjen - bare trykker på fanen til venstre.

post-162-0-94246600-1324225988_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internet Explorer har forandret seg siden jeg brukte den sist..

 

Jeg klikket på lenken til Hanne Line og da forandret navnet på fanen hvor det står 'Til Amerika' seg til det samme som overskriften på siden (Emigranter) det var lenket til... To like faner med samme overskrift...?

 

Hvorfor er den sånn, da? Hm.

 

Er det noen andre som er vant til IE og får riktige overskrifter på fanene?

post-162-0-53064900-1324227105_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internet Explorer har forandret seg siden jeg brukte den sist..

 

Jeg klikket på lenken til Hanne Line og da forandret navnet på fanen hvor det står 'Til Amerika' seg til det samme som overskriften på siden (Emigranter) det var lenket til... To like faner med samme overskrift...?

 

Hvorfor er den sånn, da? Hm.

 

Er det noen andre som er vant til IE og får riktige overskrifter på fanene?

 

Fane 2 inneholder "bare" Emigranter, og har ikke historikk.

 

Fane 1 inneholder nå Emigranter, men har historikk, så hvis man velger Tilbake (stor pil mot venstre), kommer man tilbake til "Til Amerika".

 

Har ikke sett på mulighetene for å justere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine damer, jeg er ikke med. Hva gjør jeg feil med krysset mitt er hovedpoenget mitt ?

Har 5 nettlesere på fellesvalg, i fane ???; men skifter ikke av en eneste grunn, denne.

Valgte Opera som prøve i forrige uke, men den er da ikke spesiell. (Firefox ligger der også). Men det

er IE9 som de fleste bruker. Angrer på at jeg ikke valgte Apple for mange, mange år siden. Men da

var programtilbud samt kompatiblitet dårlig.

 

Mine damer, jeg er ikke med. Hva gjør jeg feil med krysset mitt er hovedpoenget mitt ?

Har 5 nettlesere på fellesvalg, i fane ???; men skifter ikke av en eneste grunn, denne.

Valgte Opera som prøve i forrige uke, men den er da ikke spesiell. (Firefox ligger der også). Men det

er IE9 som de fleste bruker. Angrer på at jeg ikke valgte Apple for mange, mange år siden. Men da

var programtilbud samt kompatiblitet dårlig.

 

Som dere ser, håndterer jeg IE9 dårlig. (Eller noe annet gjør det). At det er mange , er fordi mange har skiftet til Windows7

og nettleseren henger automatisk med. Henget ovenfor skyldes vel at breibandet mitt ikke er raskt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det ut på din skjerm som bildet jeg la inn av IE i det forrige innlegget mitt?

 

(Om det ser helt annerledes ut, må jeg vite hvordan skjermen ser ut, før jeg forstår hvor du krysser ut.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det ut på din skjerm som bildet jeg la inn av IE i det forrige innlegget mitt?

 

(Om det ser helt annerledes ut, må jeg vite hvordan skjermen ser ut, før jeg forstår hvor du krysser ut.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Slik jeg har forklart det, er det melding om hvilket vindu som er åpent, i ditt tilfelle noe om Emigranter 1867-1930 med et infant kryss bak. Feltet var hos deg

gulfarget slik det kom til meg.

Men jeg vet da ikke om dette er forskjellig fra det som du la ut. I skrivende stund står det Til Amerika - Arkivverket x På hvit bunn.

Hos meg er det det eneste vindu som er åpent og som tidligere forklart er på 2. linje (ovenfra) Til venstre på linjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Trykk på lenken Hanne Line la ut i innlegg 2 og se om du får to forskjellige eller to like overskrifter på fanene. (Tilbakepilen i den første fanen får deg tilbake til tråden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å variere innstillingene under Alternativer for Internet / Generelt / Endre hvordan websider vises i faner, men finner ikke noen innstilling som får fanen med tråden til å forbli som den er. Adressen til den nye siden som åpner seg i en ny fane 'smitter over' på den første og det blir to like sider/faner.

 

(Det er sikkert mulig, ellers vil det jo ikke være noen hensikt å benytte flere faner. Det er bare jeg som ikke kan det. Det fungerte tidligere i IE, men da var det en annen versjon. Denne kjenner jeg ikke noe særlig, siden det er en stund siden jeg byttet nettleser.)

Her har jeg trykket tilbake på den første fanen (med historikk) og sånn skal det se ut da.

.

 

Om du bare har èn fane selv etter at du har trykket på lenken, er ikke nettleseren stilt inn på 'Fanebasert nettlesing'. Dette velges på samme sted.

.

post-162-0-52276800-1324240993_thumb.jpg

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å variere innstillingene under Alternativer for Internet / Generelt / Endre hvordan websider vises i faner, men finner ikke noen innstilling som får fanen med tråden til å forbli som den er. Adressen til den nye siden som åpner seg i en ny fane 'smitter over' på den første og det blir to like sider/faner.

 

(Det er sikkert mulig, ellers vil det jo ikke være noen hensikt å benytte flere faner. Det er bare jeg som ikke kan det. Det fungerte tidligere i IE, men da var det en annen versjon. Denne kjenner jeg ikke noe særlig, siden det er en stund siden jeg byttet nettleser.)

Her har jeg trykket tilbake på den første fanen (med historikk) og sånn skal det se ut da.

.

 

Om du bare har èn fane selv etter at du har trykket på lenken, er ikke nettleseren stilt inn på 'Fanebasert nettlesing'. Dette velges på samme sted.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at E8 fungerte riktig. Det er nok MicroSoft igjen . Jeg sendte 10 mailer mellom

teknisk service og kundeservice om en verdensomspennende feil i Live Mail. Når en trykte sendt --> sendt til , kom ikke

navnet på mottageren Jeg forklarte feilen i selve programmet, men de så over hodet på meg.

Til slutt kom de på å oversende saken til Development Department. Da kom det en oppdatering to dager etter.

(De hadde glemt et statement med tilordning fra disk til skjerm).

Her i dette tilfellet må vi ha klin likt utgangspunkt for sammenlikning, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo ta en del tid, men det var bra de hørte på deg, da.

 

Jeg glemte å si at jeg huket av for 'Vis kategorier i en egen rad', så på det siste bildet jeg la inn, er adressefeltet øverst, (og ikke til venstre, som på det første IE-bildet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Mac/Apple har jeg fortalt om ovenfor at jeg overveiet for mange, mange

år siden. Så det er ikke bare å ta en ekstradrive fra eksisterende MS over

til en ny MacIntosh ... ? (Forskjellig filsystem bl.a.)

 

Feilen nå ligger vel i en feilkopiering av beholdt adresse i programmet IE9.

(Slik at adressen til skrivebordet beholdes i stedet for adressen til forrige instruksjon ?

Fort gjort)

 

Jeg har programmert en del tusen timer)

og har skrevet til MS nå i formiddag. Skulle det være

likedan nå som forrige gang jeg meldte om feil ? Det spørs om de egentlig VIL høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.