Gå til innhold
Arkivverket

Registrering av fødsel i slektsdatabase


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Har lurt på hvordan man skal registrere fødsel i slektsdatabaser i nyere tid hvor barn fødes på sykehus. Er sted for fødsel foreldrenes bosted, eller er det sykehuset man ble født på? Noen ganger kan det dreie seg om to forskjelige kommuner og t..o.m. to forskjellige fylker. Skal man i det tilfellet skrive sykehusets navn og så spesifisere bosted? Fødselen ble vel meldt til hjemkommunen og ikke til sykehusets kommune? Jeg ble født i Asker fordi det var det nærmeste fødehjemmet, men har aldri bodd i kommunen. Noen meninger?

 

Mvh

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble du født i Asker, så ble du født der selv om du bodde i en annen kommune etter fødselen. Det vil vel gjerne

fremkomme ved dåpen. Jeg regiastrerer der du ble født altgså sykehuset hvis jeg vet det, hvis ikke ville jeg brukt

foreldrenes bosted.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel skrive opp begge deler? Jeg har ikke gjennomført dette i praksis selv ennå, men vurderer f.eks. å skrive "f. Asker [sandefjord]" for meg selv - jeg er født på Asker Røde Kors Fødehjem akkurat som Anne Gro, og bodde de første årene i Asker, men regner Sandefjord som oppvekststedet. Har en niese som er født i Lørenskog, men som vel aldri har vært der siden, så også der kan der være greit å gjøre tilsvarende. Hva man fører opp er vel også en diskusjon om hva man mener er rent genealogiske opplysninger og hva som er biografiske opplysninger - fødested er vel det første, oppvekststed det andre.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i praksis kan man skrive opp begge deler, absolutt enig, men det vanlige svaret på hvor du er født er vel sjelden hvilket sykehus. smile.gif Sikkert flisespikkeri, men greit å vite hvordan andre fører sine slektsdatabaser. Ny på databaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er flisespikkeri. Da jeg sendte ut spørreskjema i forbindelse med slektsheftet om Robertsen-slekten, spurte jeg også om oppvekststedet i tillegg til fødestedet. Mange oppga likevel oppvekststed i rubrikken for fødested, så jeg endte opp med kun å oppgi nøyaktig fødested (fødehjem/sykehus/hjemmefødsel).

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Litt tricky det der. Jeg er ikke fra Asker selv om jeg er født der. Men det er det som er greia - jeg er født der.. wink.gif

 

Har kikket litt ekstra på slektsprogrammet mitt - MacFamiliyTree for Mac. Der er det faktisk mange muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.