Gå til innhold
Arkivverket

Jakob Olsen f. 9. april 1867 i Sund


Terjen
 Del

Recommended Posts

Jeg har ved flere anledninger prøvt å finne ut hvor det ble av bror til min morfar. Det jeg vet med sikkerhet er at han drog til Amerika i 1888, men hvor ble det av han. Jeg vet også at dem han reiste sammen med bosatte seg i Mower county i Minnesota. Jeg har hatt veldig mange etterlysninger etter han på brukerforum, men aldri helt funnet ut av hvor han egentlig ble av. Morfar hadde to andre brødre som også reiste til USA. Begge bossatte seg i Minnesota, men den ene flyttet til Oklahoma i 1918. Den andre ble boende i Adams i Minnesota resten av livet sitt. Disse to Hans Olai og Nils Olaj vet jeg det meste om. Det er ingen i min familie som har hatt noe svar på hvor det ble av Jacob.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

 

Her er et annet innlegg jeg har hatt om Jakob.

 

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/166951-81615-jacob-olsen-f-1867-for-til-amerika-i-1888-men-kor-vart-han-av/page__p__1426401__hl__aarland__fromsearch__1#entry1426401

 

Jeg er ganske usikker på hva han kalte seg for som etternavn. Brødrene tok etternavnet Olson, morfar ble hetene: Buneslaien. Dvs han bodde på et sted som het Bunes og så het han Otto Olai, men brukte bare laien som fornavn. Stedsnavnet Hevrøy kan også ha blitt omskrevet til et lignende etternavn. Faren het Ole Jakobsen Hævrøen, så det er også mulig at han kan ha brukt Jacobsen som etternavn. Da han drog til USA kalte han seg for Olsen Hevrøy. Så hvilket etternavn han brukte der borte er ikke godt å si?

 

Håper at noen kan hjelpe meg? Så kanskje jeg får en uforglemmelig julegave i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg prøver på nytt. Jeg antar at noen av dere er meget dyktige på dette området. Min mor fortalte at Jacob døde da han var ung.Hun visste ikke om han var gift eller om han hadde etterkommer. Det jeg vet er at Jacob reiste til Amerika sammen med en fetter som var amerikansk statsborger og fetteren bodde i Mower county og da trolig i nærheten av Adams i Minnesota. Bror til Jacob kom til USA i 1897, men han reiste ikke til sin bror? Kanskje han var død allerede? Det var noen som hadde forhåndsbetalt billetten hans? Denne broren var Nils Olaj Olson Hevrøy født i 1878, Nils Olaj bodde i Minnesota til i 1918, da flyttet han og hans familie til Tulsa i Oklahoma. Jeg har aldri funnet ut av hva som hendte med Jacob, men er meget interessert i å finne ut hva som skjedde med han.

 

Håper at det er noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.