Gå til innhold
Arkivverket

Kjenner noen denne logoen?


Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Under opprydding kom jeg over et drikkeglass på stett (vinglass ?) med denne logoen, altså et hjul med vinger over bokstavene NSS.

 

Glasset var stuet bort sammen med en tallerk og en kopp merket med SS sin logo av ørnen med utslåtte vinger over en sirkel med hakekors i midten.

 

Jeg vet det bodde tyskere i ene halvdelen av våningshuset her under 2. verdenskrig, så det er jo nærliggende å tro at denne logoen også tilhørte tyskerne, men har ikke funnet noen forklaring på den.

 

Er det noen som vet hva NSS sto for, og som kan fortelle noe om logoen?

post-85-0-89877100-1324291583_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingehjulet tyder på en tilknytning til jernbanen. Jeg antar glasser stammer fra Norsk Spisevognselskap som stod for restaurantdriften i NSBs tog i eldre tider.

 

På Wikipedia finnes følgende omtale:

A/S Norsk Spisevognselskap (etablert 1918, opphørt 1975) ble etablert som et heleid datterselskap av Norges Statsbaner som ønsket inntekter og sentralisert drift og kontroll. Opprinnelig drev NSS servering i spisevognene, senere ble driften utvidet til kafe og restauranter ved jernbanestasjonene, endog drift av hoteller som Hotel Viking i 1952. NSS begynte med trillevognservering i 1956. Selskapet fusjonerte med Narvesen i 1975.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg visste; spør på debattforum, og svarene kommer på løpende bånd - hjertelig takk til samtlige for innspill og lenker!

 

Dette var igrunnen ganske moro å få oppklart, for jernbanen går faktisk bare 5 m fra husveggen her jeg sitter og skriver, og på eiendommen vår var det togstopp fram til en gang på 1960-tallet. Toget ble derfor flittig brukt av generasjonene før meg, og noen har kanskje - ehm - ja, sett på dette glasset som en flott souvernir dry.gif

 

En annen ting er at tyskerne okkuperte halve delen av våningshuset her nettopp pga nærheten til jernbanen, så det var egentlig ikke så rart at glasset befant seg sammen med den tyske tallerknen og koppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.