Gå til innhold
Arkivverket

Hvilken flyplass er oppkalt etter en musiker?


Dag Aage Løkke
 Del

Recommended Posts

Kanskje litt utenom de emner som skal være på dette forum, men vet noen av dere hvilken flyplass som har fått navn fra en kjent musiker? Og hvilken by er det tale om da?

Det er nok ikke i Norge, men ett eller annet sted ute i verden. Jeg tror Hans Børli har skrevet et dikt om denne musikeren. Kanskje var det en komponist?

Hvis dere lurer på hvorfor jeg spør, så møtte jeg dette som ett av flere spørsmål i en gjettekonkurranse. Og jeg har ikke funnet svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Louis Armstrong New Orleans International Airport

http://www.google.no...aWzWQBA&cad=rja

 

Hans Børlis dikt "Louis Armstrong" blir her brukt som et eksempel på hvordan en kan bevege seg i en spiral utover fra en tekst til historiske og samfunnsmessige .

 

Børli har fortalt om hvordan diktet "Louis Armstrong" oppstod. Diktet ble til i Børlis hode da han arbeidet ute i skogen, og han skrev det ned da han kom hjem. Han syntes et øyeblikk at han Louis Armstrong der ute i skogen. Kanskje er dette bakgrunnen for noe av bildebruken i diktet: sol - kløftet tre - hjulspor. Blikket beveger seg likesom ovenfra og ned i tømmerskogen.

 

 

http://www.google.no...grk2HQA&cad=rja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk, begge to! Først en takk til Reidar som fant en god løsning i Chopin og Warszawa.

Men det rette svaret er nok Louis Armstrong og New Orleans. Her kommer jo også Hans Børli inn med sitt dikt.

Så kjempetakk til Ann-Mary for det. Da blir det jul i heimen i år også, når svaret er funnet!

 

Dette er fra en konkurranse om utenlandske byer med norske sjømannskirker, så da passer New Orleans.

Det var 12 spørsmål i konkurransen, og jeg fant 11 av svarene, men sto altså fast på denne ene oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Lennon Airport i Liverpool er også et riktig svar på spørsmålet i trådens titel. Det var dessuten en norsk sjømannskirke i Liverpool tidligere - men Hans Børli har nok ikke skrevet om John Lennon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debatten er vel ferdig; trådstarter har fått et svar.

Men, om noen skulle bruke tråden som en liste over flyplasser med navn etter musikere: Her er en ikke uviktig supplering;

 

SALZBURG AIRPORT W. A. MOZART

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det først er et tema om musikalske flyplasser henges det på Astor Piazzola Airport i Buenos Aires, oppkalt etter tangokomponisten Astor Piazzola :)

(Men jag kjenner inte tangoene hans) :)

 

Rart om det ikke kommer en Michael Jackson Airport ett eller annet sted i fremtiden også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.