Gå til innhold
Arkivverket

Manglende sider for 1943 og 1944


Tom Bridgehill
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har lagt merke til at noen av sidene for lysninger i de digitaliserte kirkebøkene på "www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet" mangler for Hjartdal kommune i Telemark årene 1943 og 1944. Hvorfor er ikke disse lagt ut og hvordan kan jeg få tilgang til de manglende sidene?

 

Manglende: post-2539-0-72874000-1324480917_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at noen av sidene for lysninger i de digitaliserte kirkebøkene på "www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet" mangler for Hjartdal kommune i Telemark årene 1943 og 1944. Hvorfor er ikke disse lagt ut og hvordan kan jeg få tilgang til de manglende sidene?

 

Dersom du ser på lysningsprotokoller fra andre prestegjeld, vil du se at perioden 1942/43 til frigjøringen 1945 gjennomgående ikke er med. Årsaken er ikke at sider mangler, men at det var en kirkestreik der store deler av geistligheten la ned sine embeter i protest mot forsøk på nazifisering av kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ser på lysningsprotokoller fra andre prestegjeld, vil du se at perioden 1942/43 til frigjøringen 1945 gjennomgående ikke er med. Årsaken er ikke at sider mangler, men at det var en kirkestreik der store deler av geistligheten la ned sine embeter i protest mot forsøk på nazifisering av kirken.

 

Så det er ikke mulig å få vite hvem som giftet seg mellom årene 1942 og 1945?

Mine besteforeldre be gift årene 1934/44 i Hjartdal, men jeg er ikke helt sikker på året eller datoen.

 

Noen som vet hvordan jeg kan få vite eksakt vielsesdato på min farfar og farmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg ikkje tek heilt feil var det mange som gifta seg borgarleg under krigen, så då er vel borgarlege vigselsprotokollar ein mogeleg stad å leite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg ikkje tek heilt feil var det mange som gifta seg borgarleg under krigen, så då er vel borgarlege vigselsprotokollar ein mogeleg stad å leite.

 

Det er riktig at antallet borgerlige vielser "tok av" under krigen. De borgerlige vielsene finnes i protokoller i sorenskrivernes arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at antallet borgerlige vielser "tok av" under krigen. De borgerlige vielsene finnes i protokoller i sorenskrivernes arkiver.

 

Hvardan kan jeg få tilgang til disse protokollene? (hvor?/kontakte hvem?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvardan kan jeg få tilgang til disse protokollene? (hvor?/kontakte hvem?)

 

Sorenskrivernes arkiver oppbevares i statsarkivene - i dette tilfellet Statsarkivet på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorenskrivernes arkiver oppbevares i statsarkivene - i dette tilfellet Statsarkivet på Kongsberg.

 

Ok, da vet jeg det. Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.