Gå til innhold
Arkivverket

Andreas Andersen, f 1843, Sande, Drammen


Tore Bjølgerud
 Del

Recommended Posts

Jeg klarer ikke å finne oldefar Andreas Andersens dødsfall i Kirkeboka for Sande i Vestfold. Han er født på Sørum i Norderhov i 1843, og skal visstnok ha dødd 30. mars 1925 på Grytebakke i Sande. Kan årsaken være at han kan ha tilhørt et annet kirkesamfunn? Han var svært aktiv i bedehuset på Sjøl, men jeg vet ikke om det var et eget kirkesamfunn eller lå under Den norske kirke.

Han ble enkemann i 1888 da oldemor døde. Men han giftet seg på ny med Karoline Kittelsen fra Skoger, f 1855, før 1910, sannsynligvis mens han bodde i Drammen (Strømsø, Skoger eller Strømsgodset). De flyttet til Grytebakke i Sande.Jeg finner ikke denne vielsen noe sted. Muligens av samme årsak, at han ikke tilhørte Statskirken.

Noen som finner ut noe om dødsfallet og vielsen?? Hilsen Tore Bjølgerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Mette. Da ser jeg av konfirmasjonen til Fritjof at de hadde flyttet til Sande før 1898.Og jeg får bekreftet at han ikke sto i Statskirken.Men hvor finns da vielser og dødsfall for dem som ikke sto i Statskirken? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gifter seg 30. mars og Andreas Andersen melder seg ut av statskirken dagen før, 29. mars 1892, 'for at tage borgelig Vielse.'

 

Buskerud fylke, Strømsø i Strømsø, Ministerialbok nr. I 22 (1879-1899), Utmeldte av statskirken 1891-1893, side 240.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-236 (nr. 6)

 

Det står at han er født i Modum 1843 (kanskje feil?) og konfirmert i Norderhov i 1858.

 

Ja, det var feil. Han er født i Norderhov som du skrev:

 

Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 10 (1837-1847), Fødte og døpte 1843, side 115.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1111&idx_id=1111&uid=ny&idx_side=-119 (nr. 269)

 

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Anne-Lise og Jon Erik. Jeg ser han giftet seg igjen lenge før jeg trodde. Og alle opplysningene står altså i kirkebøkene. Da gjenstår bare å finne når han døde. I Sandeboka står det at Grytebakke ble solgt i 1929, det tyder kanskje på at han døde da? Men jeg finner ham ikke i lista over begravede i Sande. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.