Gå til innhold
Arkivverket

Omvandrende håndverkere


Sidsel Sønju
 Del

Recommended Posts

Hei! Er det noen som kan gi meg tips om hvordan en kan spore omvandrende håndverkere så som skorstensfeiere, kardemakere o.a., og som levde på 1800-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er det noen som kan gi meg tips om hvordan en kan spore omvandrende håndverkere så som skorstensfeiere, kardemakere o.a., og som levde på 1800-tallet?

 

Prøv Fantefortegnelsen 1845 og Fantefortegnelsen 1862, utgitt av Norsk lokalhistorisk institutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av disse faller vel inn under «fante-begrepet» og da bør du ihvertfall sjekke om de finnes i Fantefortegnelsene av Eilert Sundt.

 

Ellers er det notorisk vanskelig å følge folk på vandring. Både jeg og mora mi slet i mange år med å finne fødestedet til min tippoldefar som var snekker og ifølge familietradisjonen gikk fra Trondheim til Stavern. Da jeg endelig fant vielsen på Familysearch og det der var oppgitt både fødested og farens navn var resten forholdsvis enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er det noen som kan gi meg tips om hvordan en kan spore omvandrende håndverkere så som skorstensfeiere, kardemakere o.a., og som levde på 1800-tallet?

 

Også var det nok f. eks. omvandrende malere som oppsøkte gårdene og malte inventar som senger og skap osv, og likedan snekret skap på stedet og malte dem, og denne geskjeften foregikk nok langt utover på 1900-tallet også.

Tror også det fantes kunstneriske smeder.

 

Mye er antagelig beskrevet i Johan Meyer`s 20 bind store prakt-bokverk "Fortids kunst i Norges bygder", med originalutgivelse i 1918, og utgitt på nytt i 1987.

 

Men vet ikke om det er noen spesiell håndverker du lurer på, og i noe spesielt område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også var det nok f. eks. omvandrende malere som oppsøkte gårdene og malte inventar som senger og skap osv, og likedan snekret skap på stedet og malte dem, og denne geskjeften foregikk nok langt utover på 1900-tallet også.

Tror også det fantes kunstneriske smeder.

 

Mye er antagelig beskrevet i Johan Meyer`s 20 bind store prakt-bokverk "Fortids kunst i Norges bygder", med originalutgivelse i 1918, og utgitt på nytt i 1987.

 

Men vet ikke om det er noen spesiell håndverker du lurer på, og i noe spesielt område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for hurtig svar. Joda, jeg leter etter Jacob Hansen som oppgir da han er på Gran på Hadeland i 1830 han og kona Mari Pedersdatter får en datter der 31.08.1830) og da oppgis Jacob Hansen å være kardemaker - bosted Tufteye i Westbye. Videre får han en sønn i Lier i 18.04.1833. Da er Jacob Hansen omvandrande skorstensfeier, oppholdssted er oppgitt til å være Westbye Sogn (sønnen er døpt Hans Martin Anton). Da Hans Martin Anton dør i Botne i 1839, 15. mars, er Mari Pedersdatter enke. Jeg har lett gjennom kirkebøkene i Vestby, men ikke funnet noe der av interesse. Kan være mulig at han er i familie med Hans Halvorsen som i FT 1801 bor på Pålsbråtan under Tuft i Vestby, og Jacob Hansen må da være født etter 1801? Hvis du ser på innlegget mitt om Anne Mathea Jacobsdatter, ser du hennes historie også, og hun har jeg heller ikke funnet etter at hun fødte en sønn på Rikshospitalet i 1856. Jeg har holdt på lenge, lenge med sporing av denne familie, men har ikke gitt helt opp ennå.

Med vennlig hilsen

Sidsel Sønju

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jakob Johansen (Jakob Hansen ?) Lindberg -"Bukke-Jakob / Lange-Jakob / Stamme-Jakob", f.ca.1813 i Ås (?), død 16-2-1862 og gravlagt 23-2-1862 i Nittedal (Sundt 1865 nr.33 -se også Lang-Ola om en Jakob Hansen som kan være den samme), og da sagt å være 49 år gammel. Han reiste med Anne Marie Pedersdatter – ”Marie Skebinder” [ -se Dalvang ], f.1813 i Tønset i Østerdalen, død 19-2-1883 på Breistølen og gravlagt 23-2-1883 i Borgund sogn i Lærdal, jordfestet 11-3-1883. Han er også kalt "inderst Jakob Johanesen Damstak i Maridalen". Ved begravelsen er Anne Marie sagt å ha vært ”Paa Vandring fra sit 18de Aar”. "De skal ha hatt mange barn – der nevnes 18". Ved begravelsen nevnes det at han ”Døde pludselig på Tøien hvor han var gaaet ind for at drikke … Skal efter Konens Opgave være født i Aas Sogn, hvor hans Moder Martha skal være som Legdslem. Familien bestod af Mand, Enke og 4 Børn og … fra Hadeland” (mer, men ganske uleselig). Marie skebinder er datter til Peder Nilsen, dpt.12-3-1797 i Tynset (Tynset 1790-1800 s77, lokale faddere, ser det ut som), 6/1801, død 17-8-1859, hesteskjærer, tok over plassen til faren, gift med Pernille Johannesdatter [ -se Nystuen ], dpt.1795 i Lesja. Peders foreldre er NILS NILSEN, f.1757, ”Omreisende Folk”, Nils er nevnt «Huusm. Jord, Hesteskiærer» på Dalevangen under Fåsetbru i Tynset ved folketellingen 1801, gift med ANNIKEN KRISTIANSDATTER, død 26-4-1823 og gravlagt 2-5-1823 i Opdal (Opdal 1821-1847 Fol 345b). Om Nystuen - se artikkelen Arnvid Lillehammer: Kari med Kjeften, Per Hesteskjerar og slektstilhøva deira i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift Bind XLI hefte 1 (2007). Som du ser har jeg satt et spørsmålstegn ved om Jakob Hansen f ca 1813 og Jakob Hansen som fikk Anne Mastea gm Olaves Hansen f 1851 av Lang-Ola folket er den samme mannen. Du har bekreftet dette? Er du etterkommer til ett av Anne Mateas barn (for eksempel "Strutsen"; Ludvig Hansen f 1875)? Jeg har flere spørsmål på en del av disse, så vi kan sikkert utveksle en del opplysninger? :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jakob Johansen (Jakob Hansen ?) Lindberg -"Bukke-Jakob / Lange-Jakob / Stamme-Jakob", f.ca.1813 i Ås (?), død 16-2-1862 og gravlagt 23-2-1862 i Nittedal (Sundt 1865 nr.33 -se også Lang-Ola om en Jakob Hansen som kan være den samme), og da sagt å være 49 år gammel. Han reiste med Anne Marie Pedersdatter – ”Marie Skebinder” [ -se Dalvang ], f.1813 i Tønset i Østerdalen, død 19-2-1883 på Breistølen og gravlagt 23-2-1883 i Borgund sogn i Lærdal, jordfestet 11-3-1883. Han er også kalt "inderst Jakob Johanesen Damstak i Maridalen". Ved begravelsen er Anne Marie sagt å ha vært ”Paa Vandring fra sit 18de Aar”. "De skal ha hatt mange barn – der nevnes 18". Ved begravelsen nevnes det at han ”Døde pludselig på Tøien hvor han var gaaet ind for at drikke … Skal efter Konens Opgave være født i Aas Sogn, hvor hans Moder Martha skal være som Legdslem. Familien bestod af Mand, Enke og 4 Børn og … fra Hadeland” (mer, men ganske uleselig). Marie skebinder er datter til Peder Nilsen, dpt.12-3-1797 i Tynset (Tynset 1790-1800 s77, lokale faddere, ser det ut som), 6/1801, død 17-8-1859, hesteskjærer, tok over plassen til faren, gift med Pernille Johannesdatter [ -se Nystuen ], dpt.1795 i Lesja. Peders foreldre er NILS NILSEN, f.1757, ”Omreisende Folk”, Nils er nevnt «Huusm. Jord, Hesteskiærer» på Dalevangen under Fåsetbru i Tynset ved folketellingen 1801, gift med ANNIKEN KRISTIANSDATTER, død 26-4-1823 og gravlagt 2-5-1823 i Opdal (Opdal 1821-1847 Fol 345b). Om Nystuen - se artikkelen Arnvid Lillehammer: Kari med Kjeften, Per Hesteskjerar og slektstilhøva deira i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift Bind XLI hefte 1 (2007). Som du ser har jeg satt et spørsmålstegn ved om Jakob Hansen f ca 1813 og Jakob Hansen som fikk Anne Mastea gm Olaves Hansen f 1851 av Lang-Ola folket er den samme mannen. Du har bekreftet dette? Er du etterkommer til ett av Anne Mateas barn (for eksempel "Strutsen"; Ludvig Hansen f 1875)? Jeg har flere spørsmål på en del av disse, så vi kan sikkert utveksle en del opplysninger? :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiJonny! Takk for svar, men jeg tror ikke at dette er den Jacob jeg leter etter. Han ville da bare ha vært 17 år da han fikk Anne Mathea. Jeg skal undersøke nærmere opplysningene din når jeg får tilgang til kildene igjen over jul og (dessverre)blir jeg borte over 3 uker fra nå av. Det medfører at jeg ikke kan ta opp videre sporing før mot slutten av januar.

Jeg skal holde deg underrettet. Jeg ønsker deg også en god julehøytid og godt nytt år.

Med vennlig hilsen Sidsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :-) Ha en riktig god jul og et interessant nytt år du også! :-) Aldersoppgaven til "min" Jakob er basert på hvor gammel han er oppgitt å være ved begravelsen i 1862, altså 49 år gammel. Dette gir et fødselsår på ca 1813 men heller 1812, og han kan selvsagt være både ett og to og 5 år eldre... Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.