Gå til innhold
Arkivverket

Jon Jonsen 1747-1784 bosatt på Lilletveit i Fana, Hordaland.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har tidligere, i det gamle debattforumet prøvd å finne ut hvor denne Jon kom fra.http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/93621-7667-jon-jonsen-lilletvedt-i-fana-1746-20031784/page__view__findpost__p__772489__hl__lilletveit__fromsearch__1

 

Men resultatet har vært heller skrøpelig. Jon fikk bygsel i Lilletveit i 1776, og samme året 15.09.1776 giftet han seg i Fana med Ingeborg Hactorsdtr.. Hun klarte jeg senere å knytte til gården Seim i Nordhordland og foreldrene Hactor Larsen Fenne og Anne Baltzersdtr. Seim.

 

Det er ingen hjelp å få ut fra navnene på forloverne eller senere barnedåper. Det er stort sett naboer, med unntak av Ingeborgs familie.

 

Nå viser det seg imidlertid at Jon har vært på Lilletveit i alle fall siden 1763. Det året ble han konfirmert i Fana med henvisning til Erik Lilletveit. Det må være den Erik Rasmussen som var Jons forgjenger på gården.

Trolig har Jon vært i tjeneste hos Erik. Men jeg kan ikke se at der er noen slags slektsrelasjon mellom Jon og Erik eller hans to hustruer, Kari Hallvardsdtr. Hordnes død 1751 eller Anna Mikkelsdtr, Søvik d. 1777.

 

I 1766 er Jon soldat, men det synes ikke å være bevart soldatruller for Fana fra den tiden.

 

Jeg er klar over at sannsynligheten for å finne svar på hvem han var og hvor han kom fra, er heller liten. Men kanskje det er noen som har snublet over noe som kan hjelpe meg videre. Jeg er takknemlig for all bistand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har denne hobbien, opplever at det er noen uløste mysterier som ikke vil slippe taket. Dette er et slikt mysterium for meg. Jeg husker jeg var meget stolt av meg selv som klarte å finne svaret på hvor kona til Jon, Ingeborg Hactorsdtr. kom fra.

 

Jon må trolg ha kommet utenbys fra han også. For der er ingen med hans etternavn blant forlovere, faddere, eller som formyndere for barna ved skifte etter Jon eller Ingeborg. Jon har altså vært på Lilletveit minst 13 år før han giftet seg med Ingeborg i 1776.Og er nevnt sammen med forrige bruker, Erik Rasmussen både ved konfirmasjonen og blant kommunikantene i 1763. Men hvorfor havnet han akkurat på Lilletveit. Kan der være noen form for slektsrelasjon mellom ham og brukerne på Lilletveit, selv om jeg ikke har vært i stand til å finne en slik forbindelse.

 

Det gjenstår fortsatt noen brikker i dette puslespillet før jeg kan si meg fornøyd. Sitter noen av dere på en slik bit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune!

 

Jeg ser at et av barna til Jon og Ingeborg heter Anna. Hun kan selvsagt være oppkalt etter sin mormor, Anne Baltzersdatter. Dette som kommer nå er nok helt i tåka, og du har kanskje allerede sjekket og sjekket ut dette paret som jeg finner i Bergen og som heter Jon Nilsen og Anna Jonsdatter.

 

I 1745 hadde de en sønn Jon til dåpen i Korskirken i Bergen:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=36&filnamn=dp12011686&gardpostnr=8006&personpostnr=64758&merk=64758#ovre

 

Denne Jon hadde en eldre bror Niels, døpt i Korskirken i 1741 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=37&filnamn=dp12011686&gardpostnr=7499&personpostnr=60725&merk=60725#ovre og en eldre søster Malene, døpt 1743 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=dp12011686&gardpostnr=7759&personpostnr=62789&merk=62789#ovre.

 

I 1748 ble lillebror Martinus døpt http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=39&filnamn=dp12011686&gardpostnr=8357&personpostnr=67558&merk=67558#ovre. Det ser ut som Martinus døde, 1 år gammel: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=77&filnamn=bedo1668&gardpostnr=27161&merk=27161#ovre

 

21.04.1751 ble lillesøster Anna Johanna døpt i Korskirken http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=40&filnamn=dp12011686&gardpostnr=8755&personpostnr=70737&merk=70737#ovre og da var Jon Nilsen død - det står sal. Jon Nielsen på faren. Anna Jonsdatter var altså enke i 1751.

 

I 1749 døde Jon Nilsens datter, 4 år gammel, adresse: Mestmagerengen: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=79&filnamn=bedo1668&gardpostnr=27162&merk=27162#ovre. Jon og Anna bodde på denne adressen da sønnen Martinus ble døpt i 1748.

 

Den nærmeste avdøde Jon Nilsen jeg kommer, er denne Jon Nilsen Borge, gravlagt 29.12.1750 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=61&filnamn=bedo1668&gardpostnr=27298&merk=27298#ovre.

 

 

I 1740 ble det viet et par i Fana som het Jon Nilsen Borge og Anne Jonsdatter Grimen: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=107&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=530&merk=530#ovre. Dette er året før ekteparet Jon Nilsen og Anna Jonsdatter hadde sønnen Nils til dåpen i Korskirken i Bergen. Og Jon som ble gravlagt fra Korskirken i 1750 het Nilsen Borge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe og fortsatt God Jul til deg. Takk for et svært interessant svar, Her fikk jeg litt å nøste i. Jeg får se om jeg kan finne noe skifter etter dem du nevner, for å så om jeg kan finne en sønn Jon nevnt der. Forbindelsen til Fana var også interessant. Det kan jo selvsagt være tilfeldig at "min" Jon dukket opp i Fana så tidlig som i 1763. Og det faktum at han også ble konfirmert der hvor han var i tjeneste, kan jo tyde på at foreldrene enten var døde eller at han kom langveis fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe og fortsatt God Jul til deg. Takk for et svært interessant svar, Her fikk jeg litt å nøste i. Jeg får se om jeg kan finne noe skifter etter dem du nevner, for å så om jeg kan finne en sønn Jon nevnt der. Forbindelsen til Fana var også interessant. Det kan jo selvsagt være tilfeldig at "min" Jon dukket opp i Fana så tidlig som i 1763. Og det faktum at han også ble konfirmert der hvor han var i tjeneste, kan jo tyde på at foreldrene enten var døde eller at han kom langveis fra.

 

 

 

Anne Jonsdtr. må være identisk mewd den piken med samme navn som ble døpt på Grimen 26.02.1713 av foreldre Jon Grimen = Jon Nilsen Blindheim (i Åsane) 1670-1719 og hans andre hustru Malene Olsdtr. f. 1685 på Tøsdal i Os og død 1725 på Grimen i Fana.

 

Forøvrig dør det en Anna Jonsdtr. i Fana i 1783, 68 år gammel. Alderen kan passe med Anne Jonsdtr. Grimen, men det gjenstår å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Jeg forsøker å nøste litt opp. Datteren Malene, døpt i 1743, er vel da antakelig oppkalt etter mormor Malene Olsdatter. I 1749 døde Jon Nilsens datter, 4 år gammel, kan det være Malene? Sønnen Martinus ser ut til å være død 1 år gammel, dermed står vi vel igjen med disse barna etter Jon Nilsens død i 1750:

 

Nils, døpt 1741

Jon, døpt 1745

Anna Johanna, døpt 1751.

 

Jeg har kikket litt mer på fadderne til barna til Jon Nilsen og Anna Jonsdatter. Ved dåpen til Martinus i 1748 finnes det en Kirsten Jonsdatter og en Nils Nilsen blant fadderne, men de behøver ikke å være i slekt med Jon og Anna. Men jeg ser at Jon Grimen og Malene Olsdatter hadde en datter Christi til dåpen i Fana i 1716:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=FANADOEP&gardpostnr=239&merk=239#ovre.

 

Kanskje Christi og Kirsten er samme damen?

 

Nils Nilsen var også fadder da Anna Johanna ble døpt i 1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for et fint bidrag Grethe.

Jeg har bedt om oppslag i bygdebok for Haus. Gården Borge ligger der, og jeg vil prøve om jeg kan finne ut litt mer om Jon Nielsen Borge og hans opphav. Kanskje hadde han en bror Niels, som kan være identisk med den Niels Nielsen du fant blant fadderne i 1748.

Det største spørsmålstegnet er da hvor det ble av Anne Jonsdtr. etter 1751. Verken hun, Anne Johanne eller broren Nils er blant fadderne til Jon Jonsens barn.

 

 

Jon og Ingeborg fikk først en dødfødt sønn i 1776.

Deretter kom sønnen Jon i 1778 med disse fadderne: Erik Rasmussen Lilletvedt, Amund Andersen Kirkebirkeland, Søren Olsen Valle, Siri Stephensdtr. Kirkebirkeland og Anna Salamonsdtr. Lilletvedt.

 

Så fulgte en ny sønn Jon i 1780 med disse fadderne: Erik Rasmussen Lilletvedt, Halvar Tollefsen Kirkebirkeland, Lars Olsen ibid, Anna Salamonsdtr. Lilletvedt og Barbra Andersdtr. Soleim.

 

Og til slutt datteren Anne i 1783 med disse fadderne: Mons Larsen Lilletvedt, Lars Hactorsen Bergen, Ingebor Baltzersdtr. Bergen, Kari Baltzersdtr. Myrdal og Kari Albertsdtr. Lilletvedt.

 

Som du ser, ingen Jonsen/Jonsdtr. her.

 

Det ble holdt skifte etter Jon Jonsen Lilletveit 16.04.1784: Skiftet er datert 16. april 1784, og nevner enken Ingeborg Hactorsdatter, sønnen Jon Jonsen, 4 1/4 år, og datteren Anne Jonsdtr, 1 år.Som formyndere står Mons Larsen Lilletvedt og Halvor Tollefsen Kirkebirkeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1740 var det en Nils Nilsen Borge som giftet seg med Christi Olsdatter Terknæs i Haus:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=72&filnamn=hausvgd&gardpostnr=1059&merk=1059#ovre

 

Datteren Marithe ble døpt 17.5.1740 i Haus:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=92&filnamn=dp12501733&gardpostnr=659&personpostnr=1958&merk=1958#ovre

 

Men denne Nils behøver jo ikke å ha noe med Jon Nilsen Borge å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for et nytt fint innlegg. Det er mye som taler for at her er en samenheng. Det blir spennende å se om jeg får napp på temaet mitt om oppslag i bygdebok for Haus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter fortsatt på svar om oppslag i bygdebok for Haus og gården Borge.

Men jeg ligger ikke helt på latsiden mens jeg venter.

Jon Jonsen og Ingeborg Hactorsdtr, fikk bl.a sønnen Jon (som er min forfader) i 1780. Han ble gift med Guri Andersdtr. Volde (i Fana) 19.07.1812. Det interessante her er at tre av barna deres ble født i Arna/Haus hvorav datteren Ingeborg på gården Borge i Haus. Det kan selvsagt være en tilfeldighet , men her er i alle fall noe som kanskje kan indikere en forbindelse til Borge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Jonsdtr. må være identisk mewd den piken med samme navn som ble døpt på Grimen 26.02.1713 av foreldre Jon Grimen = Jon Nilsen Blindheim (i Åsane) 1670-1719 og hans andre hustru Malene Olsdtr. f. 1685 på Tøsdal i Os og død 1725 på Grimen i Fana.

 

Forøvrig dør det en Anna Jonsdtr. i Fana i 1783, 68 år gammel. Alderen kan passe med Anne Jonsdtr. Grimen, men det gjenstår å finne ut av.

 

 

Vedkomande Malena (Magdalena) Olsdtr. Tøsdal frå Os , f. 1685 i Os, d. 1725 i Fana:

 

Ho var dotter av grdbr. Ola Pederson Tøsdal (f. ca 1646 - d. 1719) og kona Brita Henriksdtr. ?? (f. ca 1651 - d. 1730).

Malena Olsdtr. gifte seg i 1706 i Os med med Nils Nilsson Sælen (1680 - 1709).

 

http://digitalarkive...7&merk=237#ovre

 

Sælen er nabogarden til Søfteland i Os, og Nils var grdbr. på Sælen frå 1705. Dei fekk ei dotter saman: Anna Nilsdtr., f. 1708 - d. ugift i 1733.

Nils sine foreldre var Nils Nilsson Sælen, f. på Bø i Os (f. ca 1655 - 1720) og kona Anna Hansdtr. Lønningdal (f.ca. 1654 - 1733).

 

Nils Nilsson Sælen vart utkommandert som soldat i Den Store Nordiske Krigen i 1709, og i følgje bygdesoga for Os fall han allereie samme året. Enkja Malena Olsdtr. gifte seg oppatt med Jon Nilsson Grimen året etter (i 1710) og flytta då til Grimen i Fana.

 

Gardsbruket på Sælen i Os vart då overteke av Nils Nilsson sin yngre bror, Størk Nilsson Sælen (1688 - 1672), som var grdbr. på Sælen i 55 år; frå 1711 til 1766. Størk Sælen vart i 1723 gift med Malena Nilsdtr. Søfteland (1705 - 1736). Dei fekk m.a. dottera Kristi, f. 1733, som i 1757 vart gift med ein Nils Larsson Fanavollen i Fana (dersom dét er av interesse).

Endret av Terje Hatvik - Os i Hordaland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkomande Malena (Magdalena) Olsdtr. Tøsdal frå Os , f. 1685 i Os, d. 1725 i Fana:

 

Ho var dotter av grdbr. Ola Pederson Tøsdal (f. ca 1646 - d. 1719) og kona Brita Henriksdtr. ?? (f. ca 1651 - d. 1730).

Malena Olsdtr. gifte seg i 1706 i Os med med Nils Nilsson Sælen (1680 - 1709). Sælen er nabogarden til Søfteland i Os, og Nils var grdbr. på Sælen frå 1705. Dei fekk ei dotter saman: Anna Nilsdtr., f. 1708 - d. ugift i 1733.

Nils sine foreldre var Nils Nilsson Sælen, f på Bø i Os (f.ca 1655 - 1720) og kona Anna Hansdtr. Lønningdal (f.ca. 1654 - 1733).

 

Nils Nilsson Sælen vart utkommandert som soldat i Den Store Nordiske Krigen i 1709, og i følgje bygdesoga for Os fall han allereie samme året. Enkja Malena Olsdtr. gifte seg oppatt med Jon Nilsson Grimen året etter (i 1710) og flytta då til Grimen i Fana.

 

Gardsbruket på Sælen vart då overteke av Nils Nilsson sin yngre bror, Størk Nilsson Sælen (1688 - 1672), som var grdbr. på Sælen i 55 år; frå 1711 til 1766. Størk Sælen vart i 1723 gift med Malena Nilsdtr. Søfteland (1705 - 1736), og dei fekk m.a dottera Kristi, f. 1733, som i 1757 vart gift med ein Nils Larsson Fanavollen i Fana (dersom dét er av interesse).

Hjertelig takk Terje for bekreftelse på det jeg antok, samt utfyllende opplysninger vedr. hennes opphav. Da får jeg forsette å jobbe med etterkommerne etter Malene og Jon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.