Gå til innhold
Arkivverket

Hans Larsen på Designasjonsliste 1734


Jerpseth
 Del

Recommended Posts

På Designasjonsliste over svenske personer 1734 fins, viss jeg tolker det rett, under Hof (i Solør) Hans Larsen (19) f. på Wigsiden (er vel Båhuslen?) kommet inn over Mangnord (er vel Magnor i Eidskog? bor hos Einer Østre Holmen, flyttet/flyktet "for at undgaae Hverving".

Kjenner noen til hans videre skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Designasjon over svenske personer i Solør, Østerdalen og Odalens fogderi 1734, med tilføyelser 24 januar 1735

13. Hans Larsen <maadelig høye og døgtig> / Paa Wigsiden / 19 / 1734 / ved Mangnord / / / hos Einer Ostre Holmen / for at undgaae Hverving /

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=hans%20larsen%20wigsiden&source=web&cd=3&ved=0CC0QFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.vigerust.net%2Fimmigrant%2Fsvensker1734_soloer_mm.html&ei=8Ir0TqOGCoXc4QTnntGNCA&usg=AFQjCNFRKj052BDW6i8b3LCW2r0l0HyIzw&cad=rja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En metode for å nærme seg et svar på spørsmålet om Lars Evensens opphav er å ta en Y-DNA-test (fortrinnsvis hos Family Tree DNA) på en nålevende etterkommer i rett mannslinje, om du greier å finne en slik. Dersom testen matcher en annen på Y37-nivå, kan dette brukes som utgangspunkt for videre undersøkelser. Det er likevel ikke sikkert det er mulig å finne noen kobling, da felles ane naturligvis kan ligge utenfor "genealogisk rekkevidde".

 

Om du får nær match og dette skal kunne brukes for å finne opphavet til Lars Evensen, forutsetter det i alle fall at matchen ikke representerer en annen mannslinjeetterkommer etter Lars. Gjør den det, vil linjene tilbake til nærmeste felles ane verifiseres, noe som i seg selv er interessant, men matchen vil altså ikke antyde noe om Lars' bakgrunn. Uansett vil det være lurt å verifisere linjer, for å forsikre seg om at det ikke har vært sidesprang på linja og at alle ledd på papiret stemmer.

 

Om du ikke får match på Y37-nivå, er du like langt. Men treff kan komme senere når flere får testet seg.

 

Kan nevne at jeg også er etterkommer etter Sissel Kristoffersdatter og Lars Evensen. Min far har Sissel på sin rette morslinje. En mtDNA-test på ham kom ut med mt-haplogruppe H, som er den aller vanligste i Europa. Dessverre er ikke mtDNA-tester like matnyttige i slektsgransking som Y-DNA-tester fordi mitokondrielt DNA muterer svært sjeldent. Dermed er det vanskelig å bruke resultatet videre for å finne opphavet til Sissel, som også er ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget etter at jeg hadde lagt inn svaret i forrige innlegg at jeg var inne i feil tema. Har nå lagt inn svar i riktig tema, Lars Evensen Matrand, av samme trådstarter. Rotet skyldes at jeg hadde begge temaer oppe samtidig i hvert sitt vindu og klarte å legge inn svar feil sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.