Gå til innhold
Arkivverket

Australske søkbare kilder


Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

Er det noen i forumet som har adgang til søkbare kilder i Australia? Har søkt etter fødsel på

min fars halvbror Georg Sommer Jensen i flere år nå.Min far er født i Oslo,derfor har mine søk

hovedsakelig vært kirkebøkene i Oslo og Akershus.Har ikke funnet Georg.

Min bror gjorde søk via Frelsesarmeen i 2006,og fikk til svar at Georg Sommer Jensen ikke lenger

var i live.Han døde i Merryland New sout Wales i en alder av 87 år 30 april 2003.Han ble kremert

ved Roockwood gardens(Sydney)6 mai samme år.Hans kone Marie Frances Mc Donnell døde i des 1999.

Fant på Google at de giftet seg i 1949.Hans adresse:Unito 207,Cardinal,cebroy village Barcome

street,Maryland 2160 N.S.W Australia.

Han dro til sjøs som ganske ung utdannet til telegrafist,vet ikke når han slo seg ned i Australia.

Mener min far en gang nevnte at han i en periode livnerte seg som kino maskinist.

Som sagt er det fødsel/fødested i Norge jeg primært er ute etter.Hans mor var Alvilde Marie Sommer,

og hans far bør vel hete Jensen.Georg bør vel være født ca 1916.Takknemlig for all bistand omkring dette!

Hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Ancestry:

 

 

Name:

Georg Sommer Jensen

 

Arrival Date:

4 Aug 1938

 

Birth Year:

abt 1916

 

Age:

22

 

Gender:

Male

 

Ethnicity/Race­/Nationality:

Scandinavian

 

Port of Departure:

Santos, Brazil

 

Port of Arrival:

New York, New York

 

Port Arrival State:

New York

 

Port Arrival Country:

United States

 

Ship Name:

Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere alle for svar.Ved søk viser det seg at på de fleste linkene må man abonnere.

Fant i Australske aviser Georgs ansøkning på statsborgerskap i 1946.

Ut i fra nye opplysninger,så er han født 1916 i Oslo.Så nå er jeg sikker på det!

Jeg får se på kirkebøkene på nytt,mulig han ble døpt i 1917.Takk nok en gang.

Ønsker dere en God Jul.Hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 8.mai 1942:

 

VÅRE SJØFOLK ER RIKTIG PENNEFØRE.

 

Udmerket resultat av skipsbibliotekkomiteens siste premiekonkurranse.

 

Utdrag:

 

Følgende oppgave ble gitt for kapteiner, dekks- og maskinbefal for besvarelse: "Hva slags bøker bør fortrinsvis finnes i skipsbiblioteker? Hvordan bør forholdet mellom faglitteratur og skjønnlitteratur være?". Som felles oppgave for alle ble gitt: "Hvordan skal jeg innrette meg for å trives ombord?".

 

Komiteen har nu avsluttet sitt arbeide. Det kom inn ialt 154 besvarelser. I premier er delt ut 4500 kroner samt et gullur. Premiene er på 125 kroner. Beløpene er innsatt på egen bankboks på vinnerens navn og stilles til disposisjon for dem ved henvendelse til komiteens sekretær, forlagsbokhandler Gunnar Stenersen, Grubbegata 4.

 

Klasse III. Kaptein, dekks- og maskinbefal: Georg Sommer Jensen, radiotelegr., 23 år, M/T "China", Texaco.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Asbjørn og Carsten - Dette var spennende,mange takk for nye opplysninger!

Hva gjelder kirkebøkene i Oslo,så har jeg søkt på alle menigheter pluss/minus 1916

uten å finne Georgs dåp.Har også søkt i Akerhus,for om han muligens ble døpt der.

Takk igjenn.Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei- Er det noen som har tilgang på søk omkring dette? Har ikke lyst på å abbonere på dette,jeg er

usikker på om denne linken vil gi meg svar på mine søk omkring Georg Sommer Jensen født 1916 i Oslo,

På "Family link"Family heritage company ,finner jeg 17 records på Sommer Jensen,for min del Georg Sommer

Jensen.2. years books and dictoris,newspaper,articles,marriages record,birth records,divors record and

death records.15. cencus,immigration,veteran and other vital records.Georg tjenestegjorde i "Royal Australian

air force" fra 1942 til 1946.Takknemlig for alle innspill! Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.