Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til oppslag i bygdebok for Haus, Hordaland og gården Borge.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Den 29de desember 1750 ble Jon Nielsen Borge gravlagt i Bergen, 42 år gammel. Han skal altså være født rundt 1708. Jeg ser av databasene for Haus at det døde en Niels Jonsen på Borge i 1741, 61 år gammel. Jeg trenger derfor hjelp til et oppslag i bygdeboken for Haus og gården Borge. Står det noe der som kan antyde at denne Niels Jonsen som døde i 1741 hadde en sønn Jon, og i så fall hva sier bygdeboken om ham? Og hvem kan i så fall være mor til Jon Nielsen f. ca. 1708?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter denne opp igjen i håp om at noen sitter med bygdeboka som dekker gården Borge i Haus/Arna. Jeg er svært interessert i å få vite hva som eventuelt står om opphavet til Jon Nielsen Borge. Jeg tror han kan være sønn av Niels Jonsen Havrå 1680-1741 og kona Marite Larsdtr. Vikne. Dersom dette er tilfelle håper jeg at det kanskje også står et årstall på når Marite døde.

Jon Jonsen Lilletvedt 1780-1855 og kona Guri Andersdtr. Valde 1781-1842 var forpaktere på Borge rundt 1820. Er de nevnt i boka, og i så fall hva står det om dem der? Jeg prøver å finne ut om Jon Jonsen kanskje var barnebarn av Niels Jonsen Havrå/Borge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Haus var det to Borgo. Under Borgo i det som ble Arna sokn nevnes under 110 Jon Jonsen, født 1776 og Gudrid Andersdtr, født 1780. De fikk datteren "Ingebjørg" i 1819. Hun døde i 1894. Om familien sies det bare "Paktar, Til Fana 1821."

 

Ikke noe tyder på at Lars Ådna kjente opphavet til Jon eller Gudrid.

 

Under Borgo i Arna finner jeg ikke nevnt Niels Jonsen, død 1741.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje ikke svar på ditt spørsmål, men på Borgo er en Nils Jonson Brattland(Fana)Lono 42 nemnd som tiener under Borgo 66, kanskje derfor Borgo kommer inn i bilde?, denne Nils er født i 1697 på Lono 38 og dødsår er ikke nemnd i BB, av foreldre Jon Nilson Lono 27 og Gjertrud Monsdtr. I. Songstad 86c. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Haus var det to Borgo. Under Borgo i det som ble Arna sokn nevnes under 110 Jon Jonsen, født 1776 og Gudrid Andersdtr, født 1780. De fikk datteren "Ingebjørg" i 1819. Hun døde i 1894. Om familien sies det bare "Paktar, Til Fana 1821."

 

Ikke noe tyder på at Lars Ådna kjente opphavet til Jon eller Gudrid.

 

Under Borgo i Arna finner jeg ikke nevnt Niels Jonsen, død 1741.

Hjertelig takk for oppslag Yngve. Her har nok forfatteren blandet sammen de to brødrene Jon Jonsen fra Lilletveit. Det er rett at foreldrene fikk en dødfødt sønn i 1776. Så fikk de den første sønnen Jon 22.03.1778, men han døde i juni 1778. Den neste sønnen ble også døpt John 27.02.1780 og det var han som ble gift med Guri Andersdtr. Valde.Forøvrig må Jon og Guri også ha vært paktare på Unneland/Unnelandsneset for de fikk barna Anders i 1814 og Lisbeth i 1817 der.

Det er underlig at Niels Jonsen ikke er nevnt på Borge. Han fikk barn der fra 1710 og døde der i 1741. Så familien må minst ha vært der i 30 år. Men kanskje han er nevt under Havrå.

 

Fortsatt God Jul til deg og dine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje ikke svar på ditt spørsmål, men på Borgo er en Nils Jonson Brattland(Fana)Lono 42 nemnd som tiener under Borgo 66, kanskje derfor Borgo kommer inn i bilde?, denne Nils er født i 1697 på Lono 38 og dødsår er ikke nemnd i BB, av foreldre Jon Nilson Lono 27 og Gjertrud Monsdtr. I. Songstad 86c. Rune

Hei Rune, jeg så innlegget ditt først nå.

I bygdebok for Fana finner jeg ingen som passser på Brattland. Der er nevnt en Jon eller Jens Torsen som vear gift med en fra Lono. Barna hadde angivelig arvegods i Lono. Men bygdeboka nevner kun to barn, nemlig sønnene Jacob som bodde en tid på Haukeland og Tor som overtok bruket etter faren på Brattland.Der kan selvsagt også ha vært en sønn Nils, men det nevner bygdeboken ingenting om.

Når det gjelder den Niels Johnsen jeg jakter på, så kom han trolig fra Havre/Havrå og giftet seg i 1705 med Marite Larsdtr. Vikne.Kanskje oppholdt paret seg der en del av tiden. Det er en Marite Larsdtr. som dør på Havrå i 1749, 72 år hammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Torson Brattland var sønn av Gjertrud Monsdtr. Lono, som giftet seg på nytt. På Havra 94 er Nils Jonson Havrå 86 b 1687-1713 gm 1705 Marta Larsdtr. Vikno 58g, de har en sønn Jon 1707-1785 på Vikno 69, og på Vikno 69 er Jon Nilson Havrå 94a g 1734 med Brita Monsdtr. 1713-1783, 6 barn nemnde. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Torson Brattland var sønn av Gjertrud Monsdtr. Lono, som giftet seg på nytt. På Havra 94 er Nils Jonson Havrå 86 b 1687-1713 gm 1705 Marta Larsdtr. Vikno 58g, de har en sønn Jon 1707-1785 på Vikno 69, og på Vikno 69 er Jon Nilson Havrå 94a g 1734 med Brita Monsdtr. 1713-1783, 6 barn nemnde. Rune

 

 

Takk for nye oppslag.

 

Det er noe jeg ikke helt får til å passe.Den 29.12.1750 ble Jon Nielsen Borge gravlagt i Bergen, 42 år gammel.http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=74&filnamn=bedo1668&gardpostnr=27298&merk=27298#ovre

 

Det er nok den samme Jon Nielsen Borge som giftet seg i Fana 24.06.1740 med Anne Jonsdtr. Grimen . De fikk barna Nils 1741, Malene 1743, Jon 1745 , Martinus 1748 og Anne Johanne 1751 (født etter farens død). Det store spørsmålet er da hvem Jon Nielsen Borge f.1707/08-1750 var sønn av. Kan det være snakk om en annen gård Borge? Nå er det jo ikke så svært langt fra Borge på Haukeland til Grimen i Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett dette før nå, men jeg kan med en gang fastslå at Jon Nilsen Havrå (1706-1785), som er mitt opphav, bodde på Søre Åse i Lindås -- se Alenfit I s. 890. Jeg har skrevet ganske mye om denne familien i et tema i DIS Slektsforum.

 

Jon Nilssen Borge i Arna må derfor være en annen person enn navnebroren fra Havrå. Han dør jo også langt tidligere enn denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett dette før nå, men jeg kan med en gang fastslå at Jon Nilsen Havrå (1706-1785), som er mitt opphav, bodde på Søre Åse i Lindås -- se Alenfit I s. 890. Jeg har skrevet ganske mye om denne familien i et tema i DIS Slektsforum.

 

Jon Nilssen Borge i Arna må derfor være en annen person enn navnebroren fra Havrå. Han dør jo også langt tidligere enn denne.

Takk for innspillet ditt Odd Roar.

Det er det jeg også har kommet frem til, at det må være snakk om 2 personer med samme navn. "Min" Jon bruker altså tilnavnet Borge bl.a ved dødsfallet i 1750. Han må således hatt en tilknytning til Borge, all den tid han brukte det som slektsnavn. Men hvem var han sønn av og hvem er den Nils Jonsen som døde på Borgei 1741, 61 år gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.