Gå til innhold
Arkivverket

Hegrestad i Eigersund.


John-Erik Aslaksen
 Del

Recommended Posts

Min oldefar på min farfars side kommer fra denne gården. Han het Tønnes Aslaksen f.1852. Har funnet ut han giftet seg med Eline Tomine Torkelsdatter (f.1853) i Arendal 1881 (4. november). Har problemmer med å finne videre slekt bakover. Kanskje dere har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe med statsarkivet å gjøre, men kan hjelpe deg litt. Jeg går ut fra at det er den Tønnes Aslaksen vi finner her i FT-1910 i Arendal du søker informasjon om.

Da finner vi familien i Barbu i FT-1910.

Tønnes Aslaksen er født 23. desember 1852 på en husmannsplass under Hegrestad. Foreldrene er Aslak Aslaksen og Anne Aslaksdatter. Her er dåpen 9. januar 1853.

Tønnes finn vi som Tjenestedreng i Bjerkreim i FT-1875.

I 1865 er han Tjenestekarl i Helleland.

I 1867 er han konfirmant.

Foreldrene til Aslak finn du her i 1865.

Foreldre til Tønnes, Atlak Atlaksen (25 år) og Ane Atlaksdatter (23 år) gifter seg 15. mars 1840 i Ogna? Nr. 1 på høyre side.

Atlak Atlaksen døde på Buerskog 30. januar 1884.

Anne Ataksdatter døde på Buerskaog 5. juli 1887.

Atlak Atlaksen er døypt 30. oktober 1814. (Øverst på høyre side.) Foreldrene er Atlak Atlaksen og Marthe Tollejsdatter.

Anne (Ane) Atlaksdatter er født på Buerskog 6. september 1817. (Øverst på høyre side). Foreldrene er Atlak Pedersen og Torbor Hansdatter.

Atlak Atlaksen og Marthe Jorina Tollejsdatter giftet seg i Høyland 8. januar 1807. Paret bodde på husmannsplassen Stølen under Store Ege i Eigersund. Marta Jorina Tolleivsdatter er født 1779 på Tveit i Høyland. Hun er datter av Tolleiv Svenson f. 1732, d. 1798 fra Lima i Gjesdal. Han vart gift 6. juni 1770 med Marta Olsdatter Gjesdal f. 1739 og d. 1807. Dei brukte 6 spann på Tveit i Høyland fra 1772 til 1797. Informasjon fra Høyland er hentet fra bygdebok for Høyland og FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe med statsarkivet å gjøre, men kan hjelpe deg litt. Jeg går ut fra at det er den Tønnes Aslaksen vi finner her i FT-1910 i Arendal du søker informasjon om.

Da finner vi familien i Barbu i FT-1910.

Tønnes Aslaksen er født 23. desember 1852 på en husmannsplass under Hegrestad. Foreldrene er Aslak Aslaksen og Anne Aslaksdatter. Her er dåpen 9. januar 1853.

Tønnes finn vi som Tjenestedreng i Bjerkreim i FT-1875.

I 1865 er han Tjenestekarl i Helleland.

I 1867 er han konfirmant.

Foreldrene til Aslak finn du her i 1865.

Foreldre til Tønnes, Atlak Atlaksen (25 år) og Ane Atlaksdatter (23 år) gifter seg 15. mars 1840 i Ogna? Nr. 1 på høyre side.

Atlak Atlaksen døde på Buerskog 30. januar 1884.

Anne Ataksdatter døde på Buerskaog 5. juli 1887.

Atlak Atlaksen er døypt 30. oktober 1814. (Øverst på høyre side.) Foreldrene er Atlak Atlaksen og Marthe Tollejsdatter.

Anne (Ane) Atlaksdatter er født på Buerskog 6. september 1817. (Øverst på høyre side). Foreldrene er Atlak Pedersen og Torbor Hansdatter.

Atlak Atlaksen og Marthe Jorina Tollejsdatter giftet seg i Høyland 8. januar 1807. Paret bodde på husmannsplassen Stølen under Store Ege i Eigersund. Marta Jorina Tolleivsdatter er født 1779 på Tveit i Høyland. Hun er datter av Tolleiv Svenson f. 1732, d. 1798 fra Lima i Gjesdal. Han vart gift 6. juni 1770 med Marta Olsdatter Gjesdal f. 1739 og d. 1807. Dei brukte 6 spann på Tveit i Høyland fra 1772 til 1797. Informasjon fra Høyland er hentet fra bygdebok for Høyland og FS.

 

Takker så mye for hjelp. Syns det er litt vrient å finne frem og lese i gamle kirkebøker. Er fersk i faget også, så det tar litt tid før jeg begynner å få taket på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.