Gå til innhold
Arkivverket

Lars Peterson Brun i Åseral?


Bjørn K Nilssen
 Del

Recommended Posts

Jeg har overtatt slektstre-forskningen etter min far, som forøvrig var en flittig gjest på Arkivet på Bellevue.

Det dukker der i Åseral opp en person/forfader,

Lars Peterson Brun, født rundt 1700?

gift med Elisabeth Olavsdtr Ljosland (f. ca 1700)

De skulle hatt 4 barn, hvorav min gren tilhører den etter

Peter Larsson Ljosland (1737-1826)

Deretter følger:

Peder Pedersen Ljosland (1775- 3 sep 1835)

Aslak (Atlag?) Persson Ljosland (7 feb 1827 - 20 apr 1900) (rosemaleren?)

Jorand Aslaksdtr Ljosland (23 aug 1866 - 15 mai 1954) (min oldemor)

 

Kan noen fortelle meg noe mer om Lars Petersson Brun?

Hvor kom han fra f.eks.? Kommer han fra Kristiansand-slekten Brun, eller finnes det andre Brun-slekter?

Familie-ryktene vil ha det til at han var etterkommer etter en frille-sønn av Christian IV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underoffiser Lars Petersen Brun tilhørte sannsynligvis militærslekten Brun. Han kan f.eks. ha vært sønn av Peter Brun, som var offiser rundt om på Agder, og som døde i 1726. I skiftet (skifteprotokoll 6b for Mandal sorenskriveri, fol. 649a-650a)nevnes bl.a. en sønn ved navn Lars Brun og med yrkestittel sersjant. Ovenstads militærbiografier omtaler også et par andre offiserer ved navn Peter Brun, og som må ha vært født noen tiår før 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Nå har jeg fått tak i en bok min grandonkel Andreas Telhaug skrev i 1982 : Slektsrøter (>200 A4-s.), som omhandler slekten Telhaug, hvor Lars Peterson Brun.

I trauste bondeslekter i indre Agder vekker det naturlig nok litt ekstra interesse når slike utenforstående blander seg inn (et annet eksempel i slekta er datteren til Søren Schive, den vise Bjellandsprest, med aner via Thrane-slekta tilbake til år 130!! (iflg geni.com)).

Andreas har gått grundig til verks (han var prest, og vant til kirkebøker etc..), og studert alt han fant av kirkebøker, skifteprotokoller, militære ruller osv, og siterer også Gudrun Høibo.

Han nevner også skiftet i 1726. Og han fører trådene bakover til kommandanten Peter Brun med rimelig stor grad av sikkerhet, og også noen generasjoner bakover for Peters kone, Inger Dorthea Gram.

Men far til Peter Brun greier han ikke. Han nevner flere alternativer som er forkastet, en generalintendant i Stralsund, en fransk hugenottisk adelsmann, og en frille-sønn etter Christian IV.

Er det noe "nytt" om kommandant Peter Bruns herkomst nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi kjenner ikke til noe mer.

Jeg var redd for det.

Det er vel et av de mysterier som aldri vil bli oppklart, hvor denne Peter Brun kom fra?

Det er forøvrig en annen tråd om Brun på Brukernes forum, med litt sammenfallende personer.

Men det er mange grener i denne slekta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.