Gå til innhold
Arkivverket

Noen gode tips? Står litt fast


Cecilie Berg
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på med slektforskning og sliter litt med min tipp oldefar. Har funnet ut en del, men likevel noen viktige tråder som trenger å nøstes opp.

En ting er at han er konfirmert på Bastø i 1903, noe som gjør at jeg tror han var på dette skolehjemmet som var der da. Deretter emigrerte han til USA og der stopper alt av spor. Han kom aldri tilbake, ingen i familien hadde noe kontakt videre, bortsett fra noen brev han sendte, men som ble ødelagt.

 

Så det jeg lurer på er om dere har noen gode tips på hvordan jeg skal gå frem for å finne ut mer angående Bastø og hvor han reiste når han forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Kanskje lurt å legge inn litt info om navn,fødselsår osv. på din tippoldefar.Kanskje noen her inne på forumet kan hjelpe deg,vet du.

 

Ser at du er ny bruker.Kan du bruke ditt fulle navn ?

 

Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan selvfølgelig bruke mitt fulle navn, fant ut av det nå :)

 

Litt info om tippoldefaren min

 

Kristian Eliasson (Skrev seg også for Eliassen og Dahl)

Foreldre: Karl Hildemar Eliasson og Karen Amalia

Født: 14.11 - 1886 - I Stokke, Vestfold

Døpt:

Konfirmert: 1903, Bastø

Gift: Giftet seg med Sigrid Svendsen 3 September 1911, Sandefjord, Vestfold

 

Han og Sigrid fikk 5 barn. Har funnet ut fødselsdag på 4 av de.

 

Solbgjør Kristine Eliassen - F. 20/2 - 1911

Berglijot Synnøve Eliassen (Senere Hansen) - F. 30/12 - 1913

Irene Signore Elissen - F. 29/5 - 1916

Sverre Hoverud Eliassen - F 23/11 - 1918

Willy - Som jeg ikke har funnet noe om ennå.

 

Kristian var Fyrbøder og Sjømann. Har funnet ut noen firma han jobbet for, som jeg kan legge inn her etterpå når jeg har fått leita i boka :)

Sigrid døde og da bestemte Kristian seg for å reise. Så alle barna bortsett fra Solbjørg kom på barnehjem. Vi tror 100 % sikkert at han reiste rundt 1932.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4795&idx_id=4795&uid=ny&idx_side=-45

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060628080060.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1311&idx_id=1311&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-0

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060628080036.jpg

 

Ved Sverre sin fødselsregistrering står det at paret har 4 barn fra før, hvorav 4 lever. Ved Irene sin innførsel er det født 3 barn fra før. Så det er kanskje ett ekstra barn å lete etter? Eller er det Willy, som er f. før 1918?

 

Da er vel dette konens gr.l.data, som du nok har allereede

493239 Sigrid Eliassen 1009 1931 k C02 11 10619 Orelund (Nybo) Sandefjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han reiste nok før 1932. Han hadde mønstret som fyrbøter ombord på "Thorøy" i Sandefjord den 4. okt. 1926. Skipet kom til New York 30. april 1927 og han rømte under oppholdet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du funnet dette? :)

 

Det tror jeg ikke kan stemme, for konen hans døde i 1931 og han dro etter dette.

 

I hvert fall etter som det lille noen i familien vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall har han vel kommet tilbake. Fra "New York Pass. List":

 

Name:Christian EliassenArrival Date:30 Apr 1927Birth Year:abt 1886Age:41Gender:MaleEthnicity/Race­/Nationality:ScandinavianPort of Departure:Bridgetown, BarbadosPort of Arrival:New York, New YorkShip Name:Thoroy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke lagt det inn her, men under "Deserting Seaman" på side 2 i denne mannskapslisten er navnet skrevet Kristian Eliasen Dahl - så det er vel liten tvil om at dette er _din_ mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke til å sette inn link her :(

 

Men har funnet han på familysearch. Da står han oppført som Kristian Eliasson. Født 14 November, 1886 i Stokke. Død i USA..Og så foreldrene hans da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Eliasson Pedigree

Male

 

Event(s):

Birth: 14 NOV 1886 Stokke, Vestfold, Norway

 

Christening:

Death: , , Usa

 

Burial:

 

Parents:

Father: Karl Hildemar Eliasson Family

Mother: Karen Amalia Kristiansdatter

 

Dette. Ok, da var det ikke dødsår... hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke mye ledetråder der :) Så vi aner jo ikke hvor han havnet elller hvor og når han døde :(

Det er jo også mye mulig at han fikk ny familie der siden han var enkemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvert fall fått opp i 1900 tellingen for Sandefjord at han jobbet som fyrbøter på S/S Solstreif Syd Sjetland og antatt oppholdsted var Syd Sjetland.

Men dette var jo mange år før han dro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet noen dødsannonse etter konen i 1931?

 

Vet du når og hvor de 4 barna døde? Funnet dødsannonse? Er faren nevnt der?

 

Har du sjekket dødsfallsprotokollen til lensmannen for konen?

 

Små stikkord her og der kan jo gjerne føre til litt større funn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har årstallet når 2 av barna døde og når konen døde. Men skal prøve å sette meg litt mer inn i det nå.. Eneste jeg vet er at ungene aldri hadde mer kontakt med fare etter at han dro. Han sendte brev hjem, men det tok ene dattern og ødela for hun var bitter siden han stakk, og søsknene hennes kom på barnehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAKO har et kontaktskjema for spørsmål til dem hvor det kreves et oppslag i arkivene. Ta med navn, sted og dato for død for dem du ønker opplysninger om og spør så om hva som står i dødsfallsmeldinger og/eller event. skifter.

 

Spør også om det finnes noe i sjømannsrullene om Kristian Eliassen Dahl.

 

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Kongsberg/Adresser-og-aapningstider/Kontaktskjema-Statsarkivet-i-Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg nå at Arne Solås hadde rett her. Jeg fikk papirer fra Statsarkivet i Kongsberg i dag, og det stemte jo på en prikk. Men da vil jo det si at han har reist ut igjen..Hmm, fikk litt informasjon og litt tråder på plass, samtidig som det ble enda uklarere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr jo det at han stakk av fra båten han hadde hyret seg på. Om han hadde planlagt dette, eller om han havnet på fylla der og ble akterutseilt som så mange andre, - det blir jo selvsagt umulig for oss å gi noe svar på nå. Sa dødsfallsmeldingen etter konen noe om han?

Vi får jo håpe han ikke endte sine dager på "Ørkenen Sur":

 

http://www.ostfoldhistorielag.org/brooklyn.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

 

Jeg har ikke funnet noe om dødsfallet til konen, for kirkeboken for Sandefjord i 1931 ligger ikke ute.

Eneste jeg vet er at han da har vært hjemmom etter 1927, for så å reist når konen døde. Han sendte et brev hjem etter 1931 til ene datteren, men det ble ødelagt dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.