Gå til innhold
Arkivverket
Vidar Hansen

Kopi fra kirkebøker

Recommended Posts

Vidar Hansen

Hei.

Hvordan kopierer jeg fra kirkebøker/digitalarkivet. Jeg forstørrer 150%, jeg ønsker kun å kopiere skjermbildet, og lime inn på dokument for å skrive ut. Hvordan gjør jeg dette ??

Mvh Vidar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ken V. Nordberg

Hvis det er kun skjermbildet du er ute etter så er det mulig og trykke "Print Screen" knappen på tastaturet ditt. Skjermbildet kan da limes inn i ett hvilket som helst bildeprogram (Ctrl+V, eller velg "Lim inn" fra menyen) eller tekstbehandlingsprogram (som for eksempel Microsoft Word). Ett bildebehandlingsprogram er kanskje det beste for da kan du etterbehandle bildet slik at du får med bare den delen du vil ha.

Ellers er det jo mulig og laste ned hele kirkeboksiden som jpeg og bruke ett bildebehandlingsprogram (som for eksempel Photoshop) til og klippe ut og forstørre bare den delen av bildet du vil ha. Det er denne metoden jeg bruker selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Trykk [CTRL] og [PRTSC] - (det siste står for print screen).

Åpne PAINT - dette bildebehandligsprogrammet ligger under Tilbehør på maskinen din.

Trykk [CTRL]+[v] - da limer du inn bildet i PAINT.

Beskjær bildet slik du vil ha det og lagre under Mine bilder.

(Det kan være forskjellig på noen maskiner, på min må jeg f. eks. trykke [FN] - tasten og [PRTSC] for å få det kopiert.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vidar Hansen

Trykk [CTRL] og [PRTSC] - (det siste står for print screen).

Åpne PAINT - dette bildebehandligsprogrammet ligger under Tilbehør på maskinen din.

Trykk [CTRL]+[v] - da limer du inn bildet i PAINT.

Beskjær bildet slik du vil ha det og lagre under Mine bilder.

(Det kan være forskjellig på noen maskiner, på min må jeg f. eks. trykke [FN] - tasten og [PRTSC] for å få det kopiert.)

Takk for hjelpen , det hjalp med FN + prt sc

Mvh Vidar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Hos meg (Win XP) er det slik at Alt+PrtScr kopierer det vindauget ein har oppe, medan alt anna kopierer heile skjermen. I dei fleste tilfelle er det difor Alt+PrtScr som passar best.

Dersom eg ynskjer ein kopi pleier eg heller å gjere som Ken, dvs. høgreklikke, og lagre biletet slik det er (sjå biletet). Elles nemner eg at det også er mogeleg å generere .pdf dokument av kyrkjeboksider. (knappane markert med raudt).

post-77-0-80247700-1325200951_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive