Gå til innhold
Arkivverket

Personregisterkort og sjømannsruller


Cecilie Berg
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er på utkikk etter mer informasjon om min tipp oldefar, for å finne ut hvor det ble av han når han emigrerte til USA. Derfor lurer jeg på hvordan jeg går frem for å få informasjon om han i personregisterkort og sjømannsruller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til: Cecilie Berg

 

Statsarkivet i Kongsberg kan eventuelt forsøke å finne personen du leter etter i registrene til sjøinnrulleringen, men du må da kontakte oss enten via kontaktskjemaet på våre nettsider eller e-post. Vi må få oppgitt din tipp-oldefars navn, fødselsdato/-år og bosted ved innrulleringen.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til: Cecilie Berg

 

Statsarkivet i Kongsberg kan eventuelt forsøke å finne personen du leter etter i registrene til sjøinnrulleringen, men du må da kontakte oss enten via kontaktskjemaet på våre nettsider eller e-post. Vi må få oppgitt din tipp-oldefars navn, fødselsdato/-år og bosted ved innrulleringen.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

 

Takk for svar :) Har sendt mail til dere, så venter spent :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei der!

Min oldefar het Hans Christin Nilsen. Han ble født i 1852, og jeg har fått opplyst av min far at han døde 1937. Min oldefar var skipstømmermann, og han var med ombord på det kjente fartøyet "Jason" av Sandefjord. Dette fartøyet drev selfangst i Nordishavet og ved Grønland. I 1888 ble fartøyet hyret av Fridtjof Nansen til å frakte ham og Hjalmar Johansen fra Island til østkysten av Grønland. De skulle jo bli de første som gikk over grønlandsisen på ski! Min oldefar var altså ombord på denne ferden! Senere ble "Jason" sendt til Antarktis for å lete etter hval samtidig som kapteinen, den berømte Carl Anton Larsen drev forskning, etablerte nye stasjoner, navnsatte en rekke nye fjell og områder, samlet inn en betydelig mengde fossile gjenstader. Som hvalfangstbåt var "jason" dårlig egnet. Fangstredeskapene var ikke egnet for de enorme dyrene ved Sydpolen og Svend Foyns harpun var fremdeles på tegnebrettet. I 1898 ble "Jason" solgt til Italia, til grev Abruzzi, en nevø av Kong Umberto. Greven var lit av en eventyrer, han dro på ferder helt til Kola-halvøya, besøkte tsaren, foretok flere ferder til Antarktis også. Da kongen ble myrdet, lot greven bygge en sølvkopi av "Jason" som var blitt omdøpt til "Stella Polaris! Denne kopien står foran bildet av Jomfru Maria i domkirken i Torino.

Det ble en lang innledning!

Spørsmålet er: Jeg ønsker dokumentasjon på oldefars virksomhet ombord på "Jason" Hvor lenge var han ombord? Oppgaver ombord? Bilder?

På forhånd hjertelig takk for hjelp!

Vennlig hilsen

Arne Strand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til: Arne Strand

 

Statsarkivet i Kongsberg kan eventuelt forsøke å finne personen du leter etter i registrene til sjøinnrulleringen, men du må da kontakte oss enten via kontaktskjemaet på våre nettsider eller e-post.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.