Gå til innhold
Arkivverket

Johan Gaarmand Rådmann i Haderslev


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Tenkte å ta opp tråden om familien Gaarmann.

Jeg prøver å finne ut hvem Johan Gaarmand var før han kom til Norge, noen spor finnes:

(Han er antatt å være en ulegitim sønn av Frederik II av Danmark-Norge)

 

Leidebrevet fra 10 Januar 1628 lyder som følgende:

 

«G(jør)A(lle) W(itterlig) at wj aff wor synder lig gunst och KLOSTERGANG I RUINERNE Nåde hafor undt, bewilgett och tilladt och nu med dette wort obne breff under, bewil ger och tillader nerværende Johan Gaarmand Hadersleff att maa med sin Hustro, børn og Swoger, samt deris Skib och med hafFwende guods begiffue dennem fra wor kjøbstad Malmø huorleden han sig hafor begiwet, der han fienden (Wallenstein mod Svenskerne) maatte vige och till wor Kjøbstad Christiania eller anden Beliggenhed udj vort Rige Norge, hvor dennem IvBter. Thi forbyde >vj vore Fogder, Embitzmænd och alle andre førschrewne Johan Gaardmand med hans Hustro, børn och Swoger herpå nogen forhindring eller forfang att gjøre under wor hyllest og Naade. Giuffet Haffn den 10de Januari 1628. Christian IIII.»

 

Han skal være nevnt siste gang som rådmann 14 Mai 1631 i Haderslev. Jeg har tidligere hatt kontakt med Haderslev byarkiv og fikk vite at det i 1626 nevnes en rådmann Jochim Gortmand.

Det antas ifølge arkivaren at denne er den samme som Johann Bahrmann, som er nevnt som rådmann 1630-1631.

Denne Bahrmann fikk i 1626 Borgerbrev i Haderslev by. (Bahrmann kan antas å være feillest for Gahrmann eller Gaarmand)

 

Det jeg spør da om er: Hvem er svogeren som blir nevnt i leidebrevet?

 

Påstanden om at han var sønn av danskekongen, sies å komme av at Johans sønnesønn Hermans portrett lignet mye på Danskekongen Christian IV (Og jeg kan jo skjønne det)

post-581-0-38064300-1325272031_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boel var datter av Herman Reiminch og Margrethe Wilhelmsdatter Schumacher. Og hadde to søstre Catharina gift med Baltzer Braband og Anneken gift tre ganger: Gert Grave, Jeremias Wulf og Morten Panck.

Men etter hva jeg kan se dro ingen av Boels søsken til Norge. Det er mulig at svoger kan bety en slektning av svigerfar eller svigermor. Men er noe usikker på hvordan betegnelsen ble brukt den gangen. Johans søsken er ukjente, så hvis man identifiserte svogeren kunne en av søsknene bli identifisert.. (I dag betegner svoger først og fremst din søsters mann) Ifølge Christian Arentz hadde Johan Gaarmand nær forbindelse med slektene Toller, Stockfleth og Mechlenburg.

 

Tidligere debatt:

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=9438&sok=Gaarman&nr=2&antinnlegg=41&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

Mechelburg familien var også en del av byen Haderslevs øverste krets og fordi mange av disse var inngiftet og i familie. Kan det også tenkes at Johan Gaardmann, som var rådmann i byen kunne være i slekt med Mechelburg-familien. Altså hadde det vært interessant kartlagt Haderslevs borgerskap og øverste krets. I denne kretsen kunne vel også svogeren finnes?

 

Har noen opplysninger om andre slekter som flyktet fra Haderslev i samme periode? (Og som kunne passet som svoger til Johan?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Har funnet to referanser til Johan Garmann i Københavns diplomatarium som jeg tidligere ikke har sett:

 

Københavns Diplomatarium, bind VI, s. 59.

Annden Julle dag 1639 er dise effterschreffne personer bleffuen laugsbrødre vdi dette Helligtrefoldighedtz laug i dette Companiæ. Hanns Nansen, raadmand. Niels Søffrennsenn, renteskriffuer. Johann Garmand. Johann Runckell. Christenn Andersenn. Rasmus Andersenn. Simmen de Hennig.

 

Københavns Diplomatarium, bind I, s. 736.

Grundtaxten 1661, Store Fergestredet: Johan Gaardman aff Norge, grundmuret huus, 1100 rd.

 

Kjenner noe til flere opplysninger om slekten Garmann i København? Den første av disse kan vel både være Johan d.e. og Johan d.y. Men siste må dreie seg om Johan d.y. 

 

Ellers ser jeg at Oddbjørn Johannesen nevner i denne debatten: http://forum.arkivverket.no/topic/143876-58475-kaptein-johan-christian-garmann-f-ca-1696-fredrikshald/page-4 at "M. T. Brünnich nevner i sin bok om Kongsberg Sølvverk (1826) at en kjøpmann Jo. Garmann fra Flensburg i 1630 hadde 'paateget sig Verkets Proviantering og Materialernes Leverance'." Så kanskje den første Johan Garmann egentlig var fra Flensburg? Eller at han kom til Norge gjennom Flensburg? Har noen tilgang til Brünnichs bok om Kongsberg sølvverk?

 

Artikkel om slekten: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Garmann_(slekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.