Gå til innhold
Arkivverket

FT 1865 - Christiania


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

To av mine tippoldeforeldre bodde i Carl Johansgate både i flg. FT 1865 og 1875. I FT 1875 står det tydelig Carl Johans gade 33. Er usikker på hva gatenummeret kan være i 1865. Det er det jeg ønsker svar på. Her under er informasjonen jeg finner:

Listenr. Side Gardnr Gate Bydel Kjøpstad Merknad Tal på garden

812 786b 386 9 Carl Johans Gade Trefoldigheds Menighed Christiania Underskrift: J Homann ved O. E. Lie 38

 

Jeg regner med at gardnr. er gårdsnummeret på en opprinnelig gårdseiendom. Hva er "Tal på garden"? Her 38. Er det gatenummer?

 

Min tippoldefar står nevnt som portner i begge FT. Jeg tenker det må være i samme bygning, men usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at gardnr. er gårdsnummeret på en opprinnelig gårdseiendom. Hva er "Tal på garden"? Her 38. Er det gatenummer?

 

38 er antallet personer på bostedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 er antallet personer på bostedet.

Ja, jeg gikk nok ut i fra at det var det. Kan ikke se noe gatenummer. Kan det skyldes at det ikke var vanlig i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står også gardnummer 9. Jeg tenker at dette ikke er det samme som gatenummer, men at bygningen ligger på eiendommen som har gardsnummer 9. Men kanskje det er gatenummer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her historikk for Karl Johans gate

http://no.wikipedia.org/wiki/Karl_Johans_gate

Da er det sansynlig at det dreier seg om Karl Johansgate 9. Det betyr i så fall at familien flyttet siden til Karl Johansgate 33. Begge steder var Johannes Jensen i så fall portner.

 

Karl Johansgate 9 er såvidt jeg vet ikke noen adresse lenger. Det er heller ikke en adressse som synes å være nevnt i noen historisk oversikt, -ikke i lenka du sendte og helle ikke i min utgave av Oslo Byleksikon (1966).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tittet på Oslo Byarkiv sine nettsider? Der finner du blant annet søkbare branntakster. De har også digitalisert gamle kart. http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/bygning_og_eiendom/

Fant ikke noe i branntakster. Sikkert litt problem med å søke rett. Derimot fant jeg adressen på kart fra 1860. Det ser ut som at Karl Johansgate 9 og Karl Johansgate 33 er samme adresse. Begge ligger på hjørnet av Karl Johansgate og Rosen krantzgaten.Før 1860 var denne gaten to gater. Sikkert ny nummerering når de ble slått sammen.

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.