Gå til innhold
Arkivverket

Berthe Marie Jørgensdatter født 1761 Gretteland Rolvsøy


Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Berthe Marie Jørgensdatter sin mor, Anne Jørgensdatters opphav.

 

Berthe Marie Jørgensdatter døpt 7 nov 1761 Tune, foreldrene Jørgen Lechsen (Legsen) og Anne Jørgensdatter bor på Mellom Gretteland, Rolvsøy. Fadderene var : Maria, Guri Jon, Povel Gretteland og Anders Ringstad.

 

Jørgen Legsen født 1728 på Begby i Borge ble viet 1760 med Anne Jørgensdatter.

 

Trolovet 16 juli 1760 i Tune, Jørgen Lechsen Gretteland og Anna Jørgensdatter. Forlovere : Jon Gretteland og Povel ib.

 

Jørgen Legsen fikk skjøte på Mellom Gretteland 11 juni 1760.

 

Jørgen og Anne fikk flere barn : Ellen døpt 13 febr.1764, Lars døpt 9 febr.1766, Jørgen døpt 27 nov.1769 og Thore døpt 11 nov.1770.

 

Jørgen Legsen døde i 1774, 46 år. Gården Mellom Gretteland ble solgt på auksjon i 1775 ( Jørgens del, Jon Jørgensen eide også en del )

 

Hvor Anna Jørgensdatter flyttet med sine små barn ? Kan ikke finne at hun giftet seg igjen.

 

Da datteren Berthe Marie Jørgensdatter giftet seg i 1793 med Rasmus Torkildsen fra Skjeberg,bodde Berthe Marie på Kopperud.

 

Fant ei Anne døpt 24 januar 1734, far Jørgen Gretteland (Jonsen) Om det er henne ?

 

I 1801 bor hun på Søndre Skaara i Onsøy hos sin datter Elen og svigersønnen Halvor Christiansen som kjøpte gården i 1800.

Her står det at Anne er hans mor, men det er feil, hun heter Kari Nilsdatter. Her er Anne 57 år ? ( født 1744 ) : http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f18010134&gardpostnr=52&personpostnr=547&merk=547#ovre

 

Noen som kan hjelpe meg med dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg leter etter Berthe Marie Jørgensdatter sin mor, Anne Jørgensdatters opphav.

 

Berthe Marie Jørgensdatter døpt 7 nov 1761 Tune, foreldrene Jørgen Lechsen (Legsen) og Anne Jørgensdatter bor på Mellom Gretteland, Rolvsøy. Fadderene var : Maria, Guri Jon, Povel Gretteland og Anders Ringstad.

 

Jørgen Legsen født 1728 på Begby i Borge ble viet 1760 med Anne Jørgensdatter.

 

Trolovet 16 juli 1760 i Tune, Jørgen Lechsen Gretteland og Anna Jørgensdatter. Forlovere : Jon Gretteland og Povel ib.

 

Jørgen Legsen fikk skjøte på Mellom Gretteland 11 juni 1760.

 

Jørgen og Anne fikk flere barn : Ellen døpt 13 febr.1764, Lars døpt 9 febr.1766, Jørgen døpt 27 nov.1769 og Thore døpt 11 nov.1770.

 

Jørgen Legsen døde i 1774, 46 år. Gården Mellom Gretteland ble solgt på auksjon i 1775 ( Jørgens del, Jon Jørgensen eide også en del )

 

Hvor Anna Jørgensdatter flyttet med sine små barn ? Kan ikke finne at hun giftet seg igjen.

 

Da datteren Berthe Marie Jørgensdatter giftet seg i 1793 med Rasmus Torkildsen fra Skjeberg,bodde Berthe Marie på Kopperud.

 

Fant ei Anne døpt 24 januar 1734, far Jørgen Gretteland (Jonsen) Om det er henne ?

 

I 1801 bor hun på Søndre Skaara i Onsøy hos sin datter Elen og svigersønnen Halvor Christiansen som kjøpte gården i 1800.

Her står det at Anne er hans mor, men det er feil, hun heter Kari Nilsdatter. Her er Anne 57 år ? ( født 1744 ) : http://digitalarkive...7&merk=547#ovre

 

Noen som kan hjelpe meg med dette ?

 

 

Hei!

 

Min mor har lagt inn Jørgen Gretteland og Anne Jørgensdatter, som mine forfedre. ( foreldre av Jørgen Jørgensen Gretteland 1768-1809)

 

Hun har funnet Anne med oppgitt med fødselsdato 1734 og Jørgen med fødselsdato 1733.

 

 

Jeg har lagt ut infoen på Geni, og lagt til søsknene til Jørgen:

 

http://www.geni.com/family-tree/index/6000000004977707308#6000000004977707308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.