Gå til innhold
Arkivverket

Søker far i Skottland


Kai-Samuel Vigardt
 Del

Recommended Posts

Jeg bistår en person, Glenn, som i flere år har søkt etter sin far i Skottland. Faren arbeidet i Norge fra begynnelsen av 1960-tallet til i hvertfall 1981.

 

Litt om farens opphold i Norge:

Siste tjenestested på norske skip/rigger var i 1981 på BORGNY DOLPHIN. Reder: Fred Olsen & Co., Oslo.

Forrige forhold var på DEEP SEA DRILLER i 1974. Reder: A/S Rederiet Oddfjell i Bergen.

 

I 1965 blir Glenn født. Faren er registrert som Matros på M/S "Vigrafjord" (Norske Amerika Linje). Han kommer fra Innellan i Skottland, og er ugift.

 

I adopsjonsregisteret for Sheriff Court of Argyll at Dunoon står det at John Lambie Brodie er adoptert den 3.februar 1944 av Margaret Granton Fraser eller Brodie. Hun har adresse Calderwood i Innellan.

 

Glenn var i Skottland i 1966, og under flere av bildene står det "Calderwood". Glenn er avfotografert sammen med sin fars foreldre, som skal ha vært bosatt i Calderwood på denne tiden.

 

Vi står fast i søken etter Glenn's far. Er det noen som har tips og råd i letingen videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette samme John Lambie Brodie?

 

http://www.google.no..._Dk9wRA&cad=rja

 

Informasjonen som fremkommer i innlegget er feil. Skal se om jeg kan lete opp ett innlegg postet i 2001 om samme person. All informasjonen som er funnet ut står i innlegget over, og på google fremkommer det ikke noe ytterligere info om John. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Anbytarforum:

 

Her står det at han var født 13 sept 1942.

 

Postat söndagen 23 september 2001 - 23:49 tree_s.gif delmsg.gif printer.gif movemsg.gif Til Monika Johansen som etterlyste opplysninger om JOHN LAMBIE BRODIE. Jeg prøvde å svare på ditt innlegg direkte men fikk ikke opp ordentlig e-mail adresse bare ordet "landkontoret".

Det finnes ikke fødselsopptegnelse for John Lambie Brodie i det skotske arkivet, kun adopsjonsopptegnelse som følger:

Adoption record.

John Lambie Brodie Male born 1942 Sept 13th

Name of adopters: Margaret Granton Fraser or Brodie, Calderwood, Innellan. Date of adoption: 3rd Feb. 1944. Sheriff Court of Argyll at Dunoon.

Jeg prøvde å finne fødsel for John Lambie men fant ikke noe under dette navnet heller.

Med hilsen fra Moss, Norge. Margaret Strand

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=margaret%20granton%20fraser%20brodie&source=web&cd=3&ved=0CC8QFjAC&url=http%3A%2F%2Faforum.genealogi.se%2Fdiscus%2Fmessages%2F241%2F28397.html%3F1010139207&ei=T5EAT8feF-H44QSR2r2NCA&usg=AFQjCNEulCcbUt4asNSL6wuAe-Z-QZT4jQ&cad=rja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Anbytarforum:

 

Her står det at han var født 13 sept 1942.

 

Postat söndagen 23 september 2001 - 23:49 tree_s.gif delmsg.gif printer.gif movemsg.gif Til Monika Johansen som etterlyste opplysninger om JOHN LAMBIE BRODIE. Jeg prøvde å svare på ditt innlegg direkte men fikk ikke opp ordentlig e-mail adresse bare ordet "landkontoret".

Det finnes ikke fødselsopptegnelse for John Lambie Brodie i det skotske arkivet, kun adopsjonsopptegnelse som følger:

Adoption record.

John Lambie Brodie Male born 1942 Sept 13th

Name of adopters: Margaret Granton Fraser or Brodie, Calderwood, Innellan. Date of adoption: 3rd Feb. 1944. Sheriff Court of Argyll at Dunoon.

Jeg prøvde å finne fødsel for John Lambie men fant ikke noe under dette navnet heller.

Med hilsen fra Moss, Norge. Margaret Strand

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=margaret%20granton%20fraser%20brodie&source=web&cd=3&ved=0CC8QFjAC&url=http%3A%2F%2Faforum.genealogi.se%2Fdiscus%2Fmessages%2F241%2F28397.html%3F1010139207&ei=T5EAT8feF-H44QSR2r2NCA&usg=AFQjCNEulCcbUt4asNSL6wuAe-Z-QZT4jQ&cad=rja

 

Der var innlegget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg vil takke Kristine Coan for hjelpen jeg fikk av henne for en tid tilbake, og også Anne-Mary Engum. Hjelpen jeg fikk førte til at han jeg hjelper som heter Glenn har funnet to søsken nær London. Fortsatt leter vi etter faren, John Lambie Brodie.

 

Det har fremkommet noen opplysninger om at John etter 1974 en gang reiste og arbeidet på oljeplattform ganske fjernt fra Norge, mulig i gulfen.

 

På et tidspunkt, trolig rundt 1980 har han flyttet til Danmark, og mulig deretter til Tyskland eller Nederland. Han skal ha giftet seg i en av disse tre nevnte landene, men dette er kun løse spor. De to sønnene John fikk i nærheten av London i 1968 og 1972 har ingen eller lite informasjon om sin far. John's historie bærer preg av en som hele livet har vært rotløs, med kun korte opphold enkelte steder.

 

John ble adoptert i 1944, ifølge tidligere innlegg. Det er Margaret Granton Fraser (senere Brodie) som adopterer John. Hun var bosatt i Calderwood i Innellan på Scotland. Hennes manns navn er helt ukjent, men man kan kanskje gå utifra at han het Duncan eller Scott.

John har tre sønner, deres mellomnavn er Duncan, Scott og Fraser. Mulig har disse navnene hatt en "connection" til hans "foreldre"?

Finnes det noen mulighet for å finne dødsdato, event gravsted, for Margaret Brodie?

 

Takk for all hjelp og opplysninger i saken.

Mvh Kai-Samuel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå klart å skaffe flere opplysninger, men står fortsatt fast i søket. Har i løpet av gårsdagen henvendt meg til ca 50 ulike offentlige kontorer rundt om i hele Storbritannia, og jeg har fått tilbakemelding fra samtlige om at ingen har info eller kan utgi info. Det virker som om det er veldig strengt å få ut noe som helst, iallfall er det min erfaring så langt.

 

John Lambie Brodie ble adoptert som skrevet ovenfor, og hans etternavn før adopsjon skal ha vært Cameron. Har gjort noen søk på dette navnet uten resultat.

 

Margaret som adopterte John i 1944 fikk senere to sønner; Peter (ble gift med ei dame som visstnok skal hete Elizabeth) og David. David skal ha jobbet som politi. Disse to brødrene skal ha bodd i nærheten av sin mor, i Innellan/Dunoon/Argyll.

 

John giftet seg i 1978 ifølge noen lister jeg fant på nett. Dette forholdet varte i ca 14 år. Han traff ei ny dame som visstnok var "Chemist", og sammen skal de ha flyttet til Nederland. En mann som skal ha møtt på John i England for noen år siden kan erindre at han fortalte han bodde i Rotterdam.

 

Er det noen der ute som har litt større kunnskaper enn meg? Jeg forstår at en del av disse opplysningene kanskje er litt på grensen til å være sensitive, men vi har nå holdt på i over 10 år å lete etter denne John L Brodie. Han er 70 år gammel, og det kan snart begynne å bli for sent å få kontakt med han.

 

På forhånd takk for all hjelp!

Mvh Kai-Samuel :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan kontakte Silje Stang i "Sporløs" på TV2? I et program nylig kom det frem at de hadde detektiv i England som hjalp dem.Kanskje de også har en for Skottland? Eller ta kontakt med Tore Strømøy i "Tore på Sporet" (NRK).

Håper det kan hjelpe.Skjønner at man kanskje ikke vil på tv, men kan være verdt å prøve kanskje uprøvde kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.