Gå til innhold
Arkivverket

Amund Amundsen Krattebøl Eie, når død i tidsrommet 1865-74


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Amund Amundsen Krattebøl Eie var døpt i Nord-Odal 26 desember 1800. Han bodde som husmann på plassen Tusland under Krattebøl gård i Nord-Odal ved folketellingen i 1865, da han oppgis å være 66 år. Han var gift med den noe eldre Anne Tidemandsdatter, som da var 73 år. Anne Tidemandsdatter døde i Nord-Odal 30 januar 1874. Hun var da bosatt på plassen Tullerud under Krattebøl og oppgis å være enke. Men når døde mannen? Jeg kan ikke se at han hverken døde i Nord-Odal eller Sør-Odal i tidsrommet 1865-74. Hvor er det blitt av mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med nr.79 i 1873 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8876&idx_id=8876&uid=ny&idx_side=-220

 

Kan både Amund og Anne ha gått på legd så lenge begge levde? Bodde Anne hos et av barna etter at Amund døde?

 

Det passer nok med denne Amund Amundsen som Berit fant. Svenneby er nabogård til Krattebøl :)

Amund og Anne hadde ingen barn sammen. Amund fikk sønnen Ole født 22.2.1823 med Lisbet Larsdatter som bodde på Luker da.

I 1829 ble Amund g m Kari Arnesdatter fra Sandsbråten 1797 - 1863. Med henne hadde Amund 8 barn, det første født allerede 27.8.1821. Hvilket av barna er din ane ?

 

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk først til Berit for at hun kunne gi meg dato og årstall for når Amund Amundsen døde. Jeg kunne ikke fatte at dette var å finne i ministerialbok for Nord-Odal 1866-73, all den tid jeg har trålet denne igjennom flere ganger. Men så fant jeg forklaringen! Dødsfallene i 1873 stopper ved dødsfall nr. 26 og deretter kommer oversikt over ” innflyttede”. Dermed avsluttet jeg å lete og så ikke at det nederst i høyre hjørne stod en henvisning til folio 224 (hvor dødsfallene for 1873 fortsatte).

 

At dette er mannen jeg leter etter er det neppe tvil om. Ved folketellingen i 1865 var det i alt 6 stykker som het Amund Amundsen i Nord-Odal. 5 av disse var yngre enn 35 år og den eneste som stemte i alder var den 66 år gamle Amund på Svenneby.

 

I tillegg opplyser du Pål at gården Amund bodde på som legdslem (Svenneby) er nabogården til Krattebøl. Så stor takk for denne informasjonen.

 

Nei, jeg er ingen etterkommer etter Amund, men saken er at jeg skriver slektsbok for min svigerdatter som har denne mannen som sin tipp-tipp-tippoldefar. Hun stammer fra den eldste sønnen Hans, f. 1821, som ble født mange år før foreldrene giftet seg. Amund var kan hende litt usikker på hvem han skulle gifte seg med siden han med kort intervall fikk barn både med Kari Arnesdatter og Lisbet Larsdatter. Den eldste sønnen Hans, født 1821, døde alt i 1845 (men hadde allerede rukket å få en sønn, skjønt han heller ikke var gift). Det utrolige er at da konen til Amund, Kari Arnesdatter, var 50 år i 1847 får hun på nytt en sønn og denne lar foreldrene få navn etter sønnen Hans som var død ett par år tidligere! Men alt dette vet du vel Pål, siden du synes å ha god oversikt over slekten. Hvis du har andre opplysninger å utveksle kunne jeg være interessert i å få kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.