Gå til innhold
Arkivverket

Agnethe Andersen Ringnes, f 07.05.1882


Per Jakob Haugaa
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å oppspore min oldermor som emigrerte til USA i begynnelsen av 1900 tallet. Jeg finner henne ikke i folketellingen i Furnes i 1910 så hun må ha reist før det. Hun fikk to barn med Nils Lier, f 1863, fra Lier gård i Furnes (Peder N.Lier, f 1901, min bestefar, og Anbjørg Lier, f 1903). Hun forlot barna sine hos sine foreldre, Andersen Olsen, f 1842 og Petrine Mikkelsdatter, f 1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg klarer å lese av manifestet, så skulle hun til sin søster Oline Wilnes i Boston. Gir det noe mening Per Jakob? - -og et riktig godt nyttår til deg Carsten - du står virkelig på her på forumet:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tusen takk for respons! Jeg vet ikke engang om hun Agnethe Andersen Ringnes (Anette Ringnes da hun emigrerte?)hadde noen søsken.. hvor finner du dette manifestet der hun sier hun skal besøke sin søster i Boston?

Godt nyttår til dere!

 

Per Jakob

 

 

 

Etter hva jeg klarer å lese av manifestet, så skulle hun til sin søster Oline Wilnes i Boston. Gir det noe mening Per Jakob? - -og et riktig godt nyttår til deg Carsten - du står virkelig på her på forumet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar :-) Hvor finner du dette egentlig? jeg er ikke så trent på dette enda..Jeg skulle ha søkt opp alle barna til Anders Olsen og Petrine Mikkelsdatter, søsknene til Agnethe. Jeg har funnet frem til henne i USA. Hun giftet seg antakelig i 1910 med Emil Johnson fra Sverige i Boston og flyttet senere til Wisconsin, Marinette. Kan man søke opp gården Rydningen af Ringnes i Løten i årene 1880-1900 og finne ut hvem som var bosatt der da?

Per Jakob

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hun hadde flere søstre, også Oline, men jeg tror hun døde i Løten?? Søster Mina utvandret også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par små tips hvis du ikke er så trent - bruk den blå svarknappen lengst nede når du skal svare. Da slipper du å "dra" med deg forrige innlegg også og tråden blir ikke så langsmile.gif

Hvis du går inn på folketellingen for 1900 og velger Hedmark og Løten - se her- så kan du under "gard" hente opp "børjar på" og skrive "rydn". Da kommer alle gårder opp som begynner med de bokstavene. Kanskje du finner noen du leter etter.

 

Manifestet det henvises til ligger muligens under ellisisland.org.

 

Retter opp: Du finner det nok ikke på Ellis Island hvis hun dro til Boston. Det var havnen i New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! Jeg fant frem til Agnethe sitt manifest for utreisen i 1904 der ja. Jeg prøvde å søke opp gården rydningen af ringens/ringnesrønningen for 1900 i Løten, men der fant jeg den ikke. jeg har kun funnet den i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! Jeg fant frem til Agnethe sitt manifest for utreisen i 1904 der ja. Jeg prøvde å søke opp gården rydningen af ringens/ringnesrønningen for 1900 i Løten, men der fant jeg den ikke. jeg har kun funnet den i 1910.

 

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f00415&gardpostnr=538&personpostnr=3101#nedre

 

 

Søkte på børjar på "ring". Ellers så kan du søke på inneheld "ryd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du skriver Thor at Oline døde i Løten, og at Mina også utvandret? Jeg strever med å få oversikt over søstrene Andersen Ringnes...Jeg skulle hatt en oversikt over hvor mange barn Anders Olsen og Petrine (Mikkelsdatter)Olsen fikk? Det har vært ukjent for min mor at det var flere enn Agnethe (min mors farmor). Det er altså så langt kommet frem følgende døtre så langt: Mina, Karen, Oline Mathilde og Agnethe...

 

Per Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du skriver Thor at Oline døde i Løten, og at Mina også utvandret? Jeg strever med å få oversikt over søstrene Andersen Ringnes...Jeg skulle hatt en oversikt over hvor mange barn Anders Olsen og Petrine (Mikkelsdatter)Olsen fikk? Det har vært ukjent for min mor at det var flere enn Agnethe (min mors farmor). Det er altså så langt kommet frem følgende døtre så langt: Mina, Karen, Oline Mathilde og Agnethe...

 

Per Jakob

Oline døde ikke i Løten, hun reiste 21/9 1900 med skipet Montebello til Massascusetts. Hun var da enke, ektemannen Karl Ludvig Kristiansen døde 5/6 1897, begravet i Løten men døde på Hole i Åmot.Det er deres sønn Kristian f 21/5 1895 som 1900 bor hos besteforeldrene på Ringnesrydningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oline døde ikke i Løten, hun reiste 21/9 1900 med skipet Montebello til Massascusetts. Hun var da enke, ektemannen Karl Ludvig Kristiansen døde 5/6 1897, begravet i Løten men døde på Hole i Åmot.Det er deres sønn Kristian f 21/5 1895 som 1900 bor hos besteforeldrene på Ringnesrydningen.

Det foregår en selvstendig debatt om Oline sin sønn, Kristian Karlsen som Per Jacob startet samtidig, hvor det fremgår at Oline også reiste til Amerika i 1906. (ikke bare 1900)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle for kjempegod hjelp så langt! Denne Aline Ringnes på Ellis Island i 1915 er Oline Mathilde Andersen Ringnes. Hun reiste tydeligvis til løten minst to ganger etter at hun emigrerte. Hun hadde jo tross alt sønnen sin der hos sine foreldre...Kristian Karlsen er hennes sønn.

Mvh Per Jakob Haugaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Det er lenge siden det har vært noe aktivitet på dette emnet ser jeg, men om det fortsatt er interessant så har jeg Løtenbøkene med en del opplysninger om familien.

Jeg har også kommet i kontakt med en etterkommer av Anders. bror Andreas, som også utvandret.

 

mvh

Thomas Nilssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.