Gå til innhold
Arkivverket

Folketellinga 1801, Elverum


Ronny R. Haugen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg ser i en annen debatt at det for tida arbeides med konvertering av folketellingsdata til det nye Digitalarkivet. I den forbindelse lurer jeg på om det er mulig å rette en feil i den dataregistrerte utgaven av 1801-tellinga for Elverum.

 

Det gjelder Elverum Prestegard, som er på første oppslag. I den digitaliserte utgaven vises bare husholdet til presten på selve Prestegarden, mens alle bostedene under Prestegarden er ført under plassen "Kirkenær" på neste oppslag. Jeg har sett i originalen (eller rettere sagt kopien på lesesalen på RA), og der ser man tydelig at "Kirkenær" ikke er egen gard i tellinga, men ført som plass under Prestegarden. Skriveren har bare vært så vennlig å føre opp navnet på den ene plassen - Kirkenær (sikkert fordi fogden bodde der). Av den dataregistrerte utgaven kan man lett få inntrykk av at alle plassene som er ført på oppslagssida til Kirkenær var plasser under Kirkenær, mens de i realiteten var plasser under Prestegarden, i likhet med Kirkenær selv. Skriveren - Hans Gude - må også ha hatt dette i tankene da han førte tellinga, mens vedkommende som skrev av tellinga på 70-tallet har misforstått dette.

 

Fint hvis dette kan rettes. Også fint hvis man i samme sleng kan rette gardsnavnet på neste oppslagsside fra "Gaarden" til "Gaarder" (jeg har også der sjekket mot kopi av originalen).

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du gjør oss oppmerksom på dette. Vi skal ta det med oss og rette i dataene for 1801-tellingen før utlegging i nytt system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei

 

Jeg ser at store deler av folketellinga 1801 nå er lagt ut i nytt system, blant annet tellinga for Elverum. På tross av lovnader fra Anette i innlegget over, er ingen av registreringsfeilene som jeg påpekte i første innlegg blitt rettet før utlegging i nytt system.

 

Jeg regner da med at dette blir rettet så snart dere får tid?

 

Beste hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tusen takk for korrekturmeldingen din og vi beklager så mye for at det har tatt så lang tid før du har fått svar.

 

Riksarkivet har hatt korrekturmeldingen din til behandling og, siden du selv har sjekket originalen, vil det antakelig ikke være store overraskelsen om at feilene du påpeker vil bli rettet.

 

Den første familien vil fremdeles være på prestegården og familie nr 2 vil være på plassen Kirkenær. Deretter følger bostedet Elverums Præstegaard med de 25 familiene og merknad om at disse bor på plasser under prestegården. Gaarden er rettet til Gaarder.

 

De oppdaterte dataene vil være synlig på nettsiden våre i løpet av januar 2013.

 

Med de beste ønsker om en god jul og et godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.